• katarina150

Nyexad byggingenjör - ingångslön

Hej, 

Jag undrar om det är någon nyutexaminerad byggingenjör här som nyligen (2016-2017) fått jobb ute på produktionen (som produktionsingenjör, arbetsledare eller liknande) hos något av de större byggföretagen (Peab, Skanska, NCC). Vad fick ni då för ingångslön och vad fick ni göra första tiden?

Uppskattar verkligen om ni kunde hjälpa mig med detta!

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Nyexad byggingenjör - ingångslön
  • katarina150

Tack för ditt svar!

Jag har kikat på dessa sidor tidigare, är medveten om att Sveriges ingenjörer rekommenderar minst 30 000 kronor för hig och 32 600 för civ, men frågan är hur många som verkligen får den lönen (hos större byggföretag). Kan man verkligen förvänta sig/begära den lön som facket rekommenderar. 

• Lena

Begär den lönen och förvänta dig 90-75% av den :)

• katarina150

Tack för ditt svar Lena!

Så du menar att en lön på 27 000 (0,9 x 30 000) är en okej lön för en nyexad hig? Tycker det är lite för lite med tanke på vad facket rekommenderar, men man kanske ska ta rekommendationen med en nypa salt. Känner du någon som gått in med den lönen?

• Lena

Ta den rekommenderade med en nypa salt speciellt när det gäller stora företag utanför Stockholm. Känner typ ingen som har fått rekommenderad ingångslön

• Flash Gordon
    katarina150 skrev 2017-08-12 16:31:21 följande:
    Tack för ditt svar Lena!

Så du menar att en lön på 27 000 (0,9 x 30 000) är en okej lön för en nyexad hig? Tycker det är lite för lite med tanke på vad facket rekommenderar, men man kanske ska ta rekommendationen med en nypa salt. Känner du någon som gått in med den lönen?
    Facket har aldrig varit i närheten av verkligheten.

Det är en rekommendation som de tagit till i överkant just för att pressa upp lönerna.

Skulle de säga åt folk att sikta på 27000 så skulle folk får 25000.
  • Anonym (Var hård)
    katarina150 skrev 2017-08-12 13:20:28 följande:

Hej, 

Jag undrar om det är någon nyutexaminerad byggingenjör här som nyligen (2016-2017) fått jobb ute på produktionen (som produktionsingenjör, arbetsledare eller liknande) hos något av de större byggföretagen (Peab, Skanska, NCC). Vad fick ni då för ingångslön och vad fick ni göra första tiden?

Uppskattar verkligen om ni kunde hjälpa mig med detta!

Tack på förhand! 

Jag har ingen examen (fattas nästan en termin i poäng) men jag gick in på 31 500 kr våren 2014.
  • sextiotalist

I min bransch går nykläckta högskoleingenjörer in med 25 000 ungefär

• Byggaren

Hej

Bistår med min erfarenhet trots att tråden är några månader

Jag tar examen som byggingengör juni 2018, 3årig utb och har skrivit avtal med ett mindre privatägt bolag.

Flera i skolan har sökt och fått jobb hos de större bolagen, NCC, Skanska, jm, Peab.

Den lägsta lönen på pappret var 28k, den högsta 34k.

När jag pratade med Sveriges ingenjörer bekräftade dom att den listade rekommenderade ingångslöner låg ca 2k över den faktiska medellönen. Något som är ännu mer intressant är att 90:e percentilen, dvs endast 10% på eller över, låg på 32k brutto ingång nyexad.

Jag anser som många andra att det är för lågt men hävdar å andra sidan att marknaden styr. Varför ska ett företag betala mer än vad som accepteras bland byggarna? Finns det nyexade som tar en lön under 30 så kommer bolagen garanterat försöka pressa och komma med andra argument.

Med det sagt råder jag alla nyexade att träffa många bolag, stora som små, och försöka skaffa så mkt erfarenhet på sommarjobb som möjligt redan år 1. Det gäller att hitta ett företag som känns rätt för dig och därefter göra dig så värdefull som möjligt fram till examen. Först då kommer du lyckas nå mkt högre löner än övriga.

Ytterligare åsikter kring stora och små bolag:

Små betalar generellt sett mycket mer än stora.

Små kräver mer av dig.

Stora passar dom som vill stanna på samma företag en längre tid.

Stora passar dom som gärna vill smälta in i mängden.

Små bolag är lite som en öresaktie, när det går bra genererar det många procent och livet leker, när det går dåligt är det oftast lätt att relatera till vissa projekt med projektledare och arbetsledare, svårt att gömma sig när skiten träffar fläkten.

Hoppas det hjälper några i jakten på rätt företag!

• Anonym (Chief)

Jag är högskoleingenjör datateknik (sw development).
    När jag började jobba 2008 fick jag 25 k i ingång. Efter 6 mån fick jag 28 k, och efter ett knappt år låg jag på 30 k. Idag, snart 10 år efter att jag började jobba ligger jag på 50 k.

Visst är ingångslönen viktig, och jag hade ju ingen dålig på 25 k för att vara 10 år sedan. Speciellt inte med tanke på att det var på stort bolag (Ericsson). Men löneutvecklingen är minst lika viktig. Jag tog sedan start på mig mer ansvar och ledar-roller. Sedan några år jobbar jag inte längre på Ericsson. Slutade där på 40 k. Alldeles för lågt för efter 8 år för det jobb jag gjorde och de tjänsterna jag hade. Men ändå okej. Två år efter att jag bytte jobb ligger jag nu på 50 k. Jobbar med liknande saker nu (projektledning, agil coach, scum mater, teamledare) men nu som konsult.

• Studentpappa
    sextiotalist skrev 2017-08-17 08:34:29 följande:

I min bransch går nykläckta högskoleingenjörer in med 25 000 ungefär

Gammalt svar visserligen, men det lät väldigt lågt. Vilken bransch jobbar du i? Jag gick ut 2013 och möjligt att någon av de riktigt unga utan någon tidigare erfarenhet med inriktning mot logistik fick 25 000.

Resten fick 28 000 och uppåt, en tjej som fick bäst fick 34 000, hon sökte jobb på en mansdominerad industri på underhåll så jag antar dom var måna om att få in en tjej och hon var hård i förhandlingen. Vågat men det funkade ju. Jag läste maskin och för mig har det sett ut såhär:

2013 ingångslön 32 000:-
    2013 Nytt jobb pga nedläggning av fabrik 32 000 (2014 års löneläge)
    2015 35 000:-
    2016 nytt jobb 41 000:-
    2017 42 000:-
    2018 43 500:-

Avancerar jag inte internt nu så kommer det gå ganska sakta uppåt då vi får dåliga påök varje år. Mitt mål har hela tiden varit att ha över 50 000:- när jag är 40, men har bara 4 år på mig och det lär inte fortsätta i samma takt uppåt antar jag..
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
Svar på tråden Nyexad byggingenjör - ingångslön