• Sandrajac

    Gravid och nytt arbete

    Vad har ni för erfarenhet av att vara gravid i vecka 8-9 och börja ett nytt jobb? När berättade ni? Vad sa chefen? Va de provanställning? Fast arbete? Timmanställd?

  • Svar på tråden Gravid och nytt arbete
  • Moorii

    Har ingen erfarenhet ännu, och vet inte om graviditeten klarar sig än heller, men börjar nytt jobb på måndag och är oplanerat gravid. Är i vecka sju eller åtta tror jag. Min plan är iallafall att vänta tills kub så berättar jag isåfall efter det. Fick ett vikariat som räcker till juni nästa år och jag har ingen aning om hur dom tänker kring det, men det är bara att se vad som händer.

  • Anonym (123)

    Sett flera på mitt jobb som fått gå för de hade provanställning när de berättade.

  • alade

    Jag har kommit ut som gravid under min provanställning och fick fast jobb, även om jag nu kommer att gå på föräldraledighet mindre än ett halvår från att jag blivit anställd.

  • Estor
    Anonym (123) skrev 2017-08-12 21:52:29 följande:

    Sett flera på mitt jobb som fått gå för de hade provanställning när de berättade.


    Man får inte neka jobb pga graviditet, däremot kan de komma på andra anledningar..
  • ssangiss

    Jag var lika långt gången som du när jag fick en provanställning. Vågade inte berätta först så jag avvaktade lite och sen berättade jag. De blev glada för min skull och jag är nu fast anställd där. Sedan två år tillbaka :)

  • ssangiss
    ssangiss skrev 2017-08-12 23:24:50 följande:

    Jag var lika långt gången som du när jag fick en provanställning. Vågade inte berätta först så jag avvaktade lite och sen berättade jag. De blev glada för min skull och jag är nu fast anställd där. Sedan två år tillbaka :)


    Måste kanske tillägga också att jag hade världens snällaste chef och samordnare som ville ge mig fast anställning just på grund av att jag var gravid och för att jag skulle få mer mammapengar när jag gick på mammaledighet. Självklart är jag en god arbetare också :)
  • Anonym (123)
    Estor skrev 2017-08-12 23:05:47 följande:
    Man får inte neka jobb pga graviditet, däremot kan de komma på andra anledningar..
    Behövs i stort sett ingen anledning alls att säga upp någon under provanställning. Så ingen sa det ju rakt ut, men klart det var pga graviditeten. 
Svar på tråden Gravid och nytt arbete