• MeAndBaby

Efter bröllopsfest: få alt till kommunala färdmedel till vandrarhemmet

Någon som haft bröllopfest där alla gäster haft långt hem från lokalen? De allra flesta antar vi kommer boka rum på vandrarhem några km från festlokalen (som ligger lite off). Det går bara två bussar på kvällen /natten (om man inte vill åka innan 22, vilket ju inte skulle vara så kul). Den ena går kl 22 nånting och nästa 06.50.

Man kan ju inte begära att folk (ca 40-50 gäster) ska ringa taxi mitt i natten.

Hyra en minibuss och betala nån utomstående att köra skytteltrafik lär ju gå på mer än vad lokalen kostar...

Hur gör andra brudpar med logistiken för gästelna?

• Svar på tråden Efter bröllopsfest: få alt till kommunala färdmedel till vandrarhemmet
  • Linnis92

Vi kommer kolla med lokala bussföretag vad de kostar att hyra en buss med chaufför

• Treansresa

Hyra bus och chaufför är vanligt här där det ofta är avstånd

• Anonym (K)

De brukar hyra buss med chaufför.

• Carambolan

Jag var på ett bröllop med ungefär samma problem. Då hade brudparet hyrt en buss (stor, inte minibuss) som körde tre vändor: en ganska kort efter tårtan (typ 21:30), en vid 01 och en vid 03 när de stängde lokalen.

• Arcnice
    Carambolan skrev 2017-08-12 21:30:55 följande:

Jag var på ett bröllop med ungefär samma problem. Då hade brudparet hyrt en buss (stor, inte minibuss) som körde tre vändor: en ganska kort efter tårtan (typ 21:30), en vid 01 och en vid 03 när de stängde lokalen.

Jag har varit med om liknande upplägg. Tycker att det är en bra lösning om budgeten tillåter det.
  • Lena

Nyss var vi med om smidigt upplägg. Grannens unge med nytt körkort körde värdens bil som taxi mot billig ersättning och körvanan

• Frontline

Eller annars kanske man kollar efter en annan lokal som ligger bättre till.
    Men å andra sidan så bjuder jag på kalas/fest oavsett vad man firar så är det inte jag som ska kolla upp hur man ska ta sig hem utan om jag går till nån så ser jag till att fixa en chaffis både dit och hem..

Ett bröllop vet man ju om rätt så lång tid innan så man bör ju hinna kolla upp om man har nån som kan köra..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • MeAndBaby
    Frontline skrev 2017-08-12 23:38:44 följande:

Eller annars kanske man kollar efter en annan lokal som ligger bättre till.

Men å andra sidan så bjuder jag på kalas/fest oavsett vad man firar så är det inte jag som ska kolla upp hur man ska ta sig hem utan om jag går till nån så ser jag till att fixa en chaffis både dit och hem..

Ett bröllop vet man ju om rätt så lång tid innan så man bör ju hinna kolla upp om man har nån som kan köra..

Jag precis, sambon menar också på att det inte är vårt ansvar. Men samtidigt, ingen bor närmre än 3 mil (ingen gäst bor i samma ort som vi), så lite ansvar känner jag ändå när det är så knepigt att ta sig till och från lokalen/vandrarhemmet/stationen....
  • Kjell2
    MeAndBaby skrev 2017-08-12 21:11:58 följande:

Någon som haft bröllopfest där alla gäster haft långt hem från lokalen? De allra flesta antar vi kommer boka rum på vandrarhem några km från festlokalen (som ligger lite off). Det går bara två bussar på kvällen /natten (om man inte vill åka innan 22, vilket ju inte skulle vara så kul). Den ena går kl 22 nånting och nästa 06.50.

Man kan ju inte begära att folk (ca 40-50 gäster) ska ringa taxi mitt i natten.

Hyra en minibuss och betala nån utomstående att köra skytteltrafik lär ju gå på mer än vad lokalen kostar...

Hur gör andra brudpar med logistiken för gästelna?

Några gånger. Gästerna har fått lösa det själva. Funkar bra. Brukar bli lite samåkande med någon nykter er, delad taxi, hämtning.
Svar på tråden Efter bröllopsfest: få alt till kommunala färdmedel till vandrarhemmet