• Anonym (Ts)

Barnkalas-tips

Hej!

Jag ska ha barnkalas för min son som fyller 6 år i november. Kommer bjuda in hans kompisar samt de nya i förskoleklassen så det kommer bli ungefär 20-25 personer om alla kommer.

Vet inte om jag ska ha kalaset hemma, i lokal, lekland eller bowling/liknande.

Pengarna är i sig inget problem men vet inte vad som blir bäst.

Sonen vet inte själv vad han vill.

1. Om vi har kalas hemma, vad ska vi bjuda på för mat och fika(vill bjuda på båda)?

2. Om vi har kalas på lekland/bowling, vad erbjuds det för mat och fika?

3. Vilka lekar ska man ha om vi är hemma?

4. Godispåse? Hur mycket godis och ingår det på lekland/bowling-kalas?

Ge mig alla råd ni har!

Vad uppskattas mest av barn i den åldern?

Tacksam för svar!:)

• Svar på tråden Barnkalas-tips
  • Rockelina

Första tipset är att fråga barnet som har koll för han går på kakas.

Om du bjuder många/alla från klassen kan det vara bra att dela upp kalasen. Antal barn efter ålder är en klassiker. Om alla i klassen kommer kan det annars bli skumt för enda grannen tex. Föräldrarna följer inte med vid denna ålder så du bär själv ansvaret.

Lekland har Max på antal barn i kalasrum - googla.

Korv eller hamburgare och glasstårta är mat alla gillar. Fråga på inbjudan om allergier och kolla så att osa är före sista beställningsdatum om du inte håller kalaset hemma. Enklast skriva ut maten på inbjudan och fråga (inte alla äter fläsk eller laktos).

Ett tema är uppskattat på ett hemmakalas. Anordna lekar kring det.
    Godispåse gärna innehållande nån liten kul sak också.

• Anonym (Lite förslag)

Kolla om det finns ledig gympasal att låna/hyra på någon skola tex. Det har vi gjort och byggt hinderbanor och haft lekar. Mkt uppskattat av barnen som kunde röja. Annars har bowlingkalas varit kul. Många barn att ha hemma, men ni kanske bor stort och många barn öht om alla kommer. Inte alla föräldrar, men de flesta lämnar sina barn och går. Har du andra vuxna som hjälper till? Du kan aldrig hålla reda på så många barn själv i en lokal/bowlinghall etc. Särskilt inte om det kryllar av massa andra barn/vuxna också samtidigt som på ett lekland.

Ngn form av skattjakt brukar vara populärt. Vi brukar göra en med uppgifter som ska lösas ihop. Då hjälps de åt istället för att tävla som kan vara känsligt för en del. När vi varit i lokal eller hemma har vi haft någon pysselstund också. Perfekt för att varva ner ett gäng barn som lätt bara springer runt efter ett tag. Då har det fått ex rita/färglägga Pokémons när det var det temat som sedan användes i en lek. Rita och klippa djurmasker när det var djungeltema osv. Dansstop.

Enklare mat som korv, hamburgare el pastasallad el tacos som barnen kan blanda ihop själva efter smak. Pizzabullar med olika fyllning. Hur länge ska kalaset pågå? Om de först fått lite mat räcker det gott med ex glass, lite kakor och saft. Föredrar glass mot tårta. Då kan alla barn ha på det dem vill som tillbehör (strössel, frukt, sås, maränger osv).

Googla de ställen du tänkt. Alla har lite olika menyer, vad som ingår, priser och max antal deltagare.

Inga klubbor i godispåsarna är mitt råd! Händer så lätt olyckor och att någon kan sätta i halsen. Ngn liten grej som passar temat på kalaset brukar vi ha i påsen. Teman varierar med vad barnen har önskat. Otroligt mkt finns att "låna" från nätet numera när det gäller lekar och sånt.

Skriv inbjudan och osa i tid som sagt. Många svarar sent, så du har tid kvar ordna efter det. Skriv allt som kan vara bra veta i inbjudan. Ex skrev vi att inneskor, mjuka kläder och vattenflaska kunde vara bra när vi hade kalas i en gympasal. En annan gång skrev vi att kalaset skulle vara både inne och ute så man hade kläder efter båda med sig.

Svar på tråden Barnkalas-tips