Anonym (Anonym) skrev 2017-08-13 22:08:35 följande:
Jag hade samma för ganska många år sedan (10 kanske?), perifert på ena ögat. Jag åkte till ögonakuten och blev undersökt av ögonläkare. De hittade absolut ingenting, och fenomenet var borta efter någon vecka.
Jag har senare fått glaskroppsavlossning (det får de flesta eller alla när de blir äldre) och det är helt annorlunda. Det är typ ljusblixtar, framför allt om jag flyttar blicken snabbt i sidled.
Jag har även fått lite grå starr, men det har inget samband med "flimret".
I efterhand har jag funderat på om det kan vara en lindrig TIA (Transitorisk Ischemisk Attack), men läkare och ögonläkare jag pratat med är skeptiska eftersom symptomen i ögonen i det fallet inte brukar vara så långvariga.
Trycket i ögat har de säkert redan mätt på dig. Mitt tryck var normalt när jag hade flimret.
Vad jag vet hade jag inte högt blodtryck när jag hade flimret, men jag fick det senare och medicinerar mot det. Vet ej om blodtryck kan ha något samband med flimret.
Allting var bra med ögonen, även trycket. Däremot så var trycket lite högt när de mätte med den där "pistolen". När de sedan mätte med det andra instrumentet var det bra. De sa att det är det sista som de alltid går efter och därmed förlitar sig på.
Ögonläkaren sa också att det som jag upplever kommer från hjärnan, vilket gjorde mig väldigt rädd. Jag ska förstås på utredning för att se om det rör sig om något neurologisk.
Vad gäller blodtrycket så är det bra, lite åt det lägre hållet men ändå inom det normala.
Fick du gå till någon neurolog eller väntade du bara ut fenomenet? Jag är oerhört rädd att det här aldrig ska försvinna.
Tacksam för svar.