• Anonym (Orolig)

Flimmer i ögat

Hej. Sedan några dagar tillbaka har jag fått ett konstigt flimmer periferiseendet i höger öga. Om jag tittar rakt fram så kan jag se att det vibrerar och snurrar i periferin. Även när jag blundar så kan jag se en "ljusslinga" som jag tror ger upphov till det jag ser. Jag tror inte att det är ögonmigrän eftersom detta hållt i sig i flera dagar nu. Jag har gjort en grundlig ögonundersökning hos ögonläkaren och allt såg bra ut. Nu ska jag på utredning till neurolog.

Jag är jätteorolig och vill bara bli av med det här flimrandet. Någon som varit med om liknande och vill dela med sig? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Flimmer i ögat
  • Anonym (Orolig)

*puff*

• Anonym (...)

Kan det vara glaskroppsavlagring?

• Anonym (Sök Ögonläkare)

Sök på din närmaste ögonakut i morgon.

• Anonym (Anonym)

Jag hade samma för ganska många år sedan (10 kanske?), perifert på ena ögat. Jag åkte till ögonakuten och blev undersökt av ögonläkare. De hittade absolut ingenting, och fenomenet var borta efter någon vecka.

Jag har senare fått glaskroppsavlossning (det får de flesta eller alla när de blir äldre) och det är helt annorlunda. Det är typ ljusblixtar, framför allt om jag flyttar blicken snabbt i sidled.
    Jag har även fått lite grå starr, men det har inget samband med "flimret".

I efterhand har jag funderat på om det kan vara en lindrig TIA (Transitorisk Ischemisk Attack), men läkare och ögonläkare jag pratat med är skeptiska eftersom symptomen i ögonen i det fallet inte brukar vara så långvariga.

Trycket i ögat har de säkert redan mätt på dig. Mitt tryck var normalt när jag hade flimret.

Vad jag vet hade jag inte högt blodtryck när jag hade flimret, men jag fick det senare och medicinerar mot det. Vet ej om blodtryck kan ha något samband med flimret.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-08-13 22:08:35 följande:

Jag hade samma för ganska många år sedan (10 kanske?), perifert på ena ögat. Jag åkte till ögonakuten och blev undersökt av ögonläkare. De hittade absolut ingenting, och fenomenet var borta efter någon vecka.

Jag har senare fått glaskroppsavlossning (det får de flesta eller alla när de blir äldre) och det är helt annorlunda. Det är typ ljusblixtar, framför allt om jag flyttar blicken snabbt i sidled.

Jag har även fått lite grå starr, men det har inget samband med "flimret".

I efterhand har jag funderat på om det kan vara en lindrig TIA (Transitorisk Ischemisk Attack), men läkare och ögonläkare jag pratat med är skeptiska eftersom symptomen i ögonen i det fallet inte brukar vara så långvariga.

Trycket i ögat har de säkert redan mätt på dig. Mitt tryck var normalt när jag hade flimret.

Vad jag vet hade jag inte högt blodtryck när jag hade flimret, men jag fick det senare och medicinerar mot det. Vet ej om blodtryck kan ha något samband med flimret.

Allting var bra med ögonen, även trycket. Däremot så var trycket lite högt när de mätte med den där "pistolen". När de sedan mätte med det andra instrumentet var det bra. De sa att det är det sista som de alltid går efter och därmed förlitar sig på.

Ögonläkaren sa också att det som jag upplever kommer från hjärnan, vilket gjorde mig väldigt rädd. Jag ska förstås på utredning för att se om det rör sig om något neurologisk.

Vad gäller blodtrycket så är det bra, lite åt det lägre hållet men ändå inom det normala.

Fick du gå till någon neurolog eller väntade du bara ut fenomenet? Jag är oerhört rädd att det här aldrig ska försvinna.

Tacksam för svar.
  • Anonym (Peppar peppar)

Jag har haft något liknande. Första gången var för 6-7 år sedan. Fenomenet var bara i ena ögat och höll på av och till i 3-4 dagar. Jag hade även andra neurologiska symtom då såsom muskelryckningar i kroppen, smärta och det kändes som om någon höll min arm i ett grepp. Ögonundersökningen visade inget onormalt men jag blev remitterad till magnetröntgen av hjärnan, med kontrast för att kolla synnerven. Även denna var helt normal. Ögonen lugnade sig men de andra, neurologiska symptomen, höll i sig i nästan två år. Jag utreddes för MS men allt kom tillbaka negativt.

Några år senare återkom ögonfenomenet, då i båda ögonen, men inte samtidigt. Det höll i sig i flera veckor, tom månader. Jag fick göra ett synfältstest och det var onormalt. Ögonläkaren rekommenderade en ny magnetröntgen då hon misstänkte demyelinering men husläkaren tyckte inte att det var nödvändigt då den förra var normal (!). Till slut fick jag diagnosen ögonmigrän även om mina symptom inte var helt typiska. Nu har jag inte haft något anfall på 3-4 år.

Min son(14 år) hade just något liknande och hans läkare rådde honom att sova mer och dricka mer vatten. Om hans symptom återkommer så,kommer han att utredas. Hoppas att du får reda på vad det är snart. Mitt enda råd är som ovan, sov ordentligt och drick mer vatten (och gå till neurologen).

• Anonym (Jo)

Har haft liknande två ggr. Ena gången var jag väldigt stressad. Efter vila, mat och dryck gav det med sig efter några timmar. Andra gången var jag också stressad och blev dessutom bländad av skarpt solljus. Det slutade efter två dagar. Inga andra symtom. Min mamma har haft liknande fast värre i omgångar. Det slutade av sig självt och var också stressutlöst=migrän.

• Anonym (Orolig)

Tack så mycket för era svar. Det lugnade ned mig lite.

Jag kan tillägga att jag också har haft andra neurologiska symtom, såsom stickningar i armar men även muskeltrötthet. Detta fick jag efter att jag vaccinerade mig mot TBE. Kan vaccinet ha utlöst dessa symtom? Har hört konspirationsteorier om att vaccin kan trigga igång latenta nervsjukdomar, såsom MS och Borrelia. Man blir ju inte rationell så till slut så man ju tror på allt nästan.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Peppar peppar) skrev 2017-08-14 05:16:19 följande:

Jag har haft något liknande. Första gången var för 6-7 år sedan. Fenomenet var bara i ena ögat och höll på av och till i 3-4 dagar. Jag hade även andra neurologiska symtom då såsom muskelryckningar i kroppen, smärta och det kändes som om någon höll min arm i ett grepp. Ögonundersökningen visade inget onormalt men jag blev remitterad till magnetröntgen av hjärnan, med kontrast för att kolla synnerven. Även denna var helt normal. Ögonen lugnade sig men de andra, neurologiska symptomen, höll i sig i nästan två år. Jag utreddes för MS men allt kom tillbaka negativt.

Några år senare återkom ögonfenomenet, då i båda ögonen, men inte samtidigt. Det höll i sig i flera veckor, tom månader. Jag fick göra ett synfältstest och det var onormalt. Ögonläkaren rekommenderade en ny magnetröntgen då hon misstänkte demyelinering men husläkaren tyckte inte att det var nödvändigt då den förra var normal (!). Till slut fick jag diagnosen ögonmigrän även om mina symptom inte var helt typiska. Nu har jag inte haft något anfall på 3-4 år.

Min son(14 år) hade just något liknande och hans läkare rådde honom att sova mer och dricka mer vatten. Om hans symptom återkommer så,kommer han att utredas. Hoppas att du får reda på vad det är snart. Mitt enda råd är som ovan, sov ordentligt och drick mer vatten (och gå till neurologen).

Får jag fråga vad som var onormalt med ditt synfältstest?

Tror att det förmodligen rör sig om någon form av ögonmigrän hos din son eftersom det brukar debutera i tonåren.

Tacksam för svar
  • Anonym (Peppar peppar)

Mitt synfältstest var ofullständigt. Jag såg tydligen inte delar av vänster synfält som man normalt gör. Läkaren ritade cirklar som indäikerade vad jag sett och det var ett vitt fält i den ena cirkeln. Själv har jag inte märkt något alls utan kör bil etc utan problem. Jag måste säga att jag tyckte testet var ganska svårt så det förvånar mig inte att jag missade en del.

Apropå din kommentar om TBE. Jag hade också nyligen tagit TBE vaccinet när mina symptom bröt ut. Jag hade bråttom och tog de två första sprutorna med endast två veckors mellanrum. Jag var övertygad om att vaccinet utlöste det hela och tog aldrig den tredje sprutan. Jag bodde utomlands då och min husläkare där kände inte till vare sig TBE eller vaccinet. Hon fick researcha det och ansåg att då TBE ju är neurologiskt och vaccinet är baserat på inaktiverar virus så skulle det vara möjligt att det hängde ihop med det. Det är säkerligen en ovanlig effekt i så fall.

Svar på tråden Flimmer i ögat