Anonym (Peppar peppar) skrev 2017-08-14 05:16:19 följande:
Jag har haft något liknande. Första gången var för 6-7 år sedan. Fenomenet var bara i ena ögat och höll på av och till i 3-4 dagar. Jag hade även andra neurologiska symtom då såsom muskelryckningar i kroppen, smärta och det kändes som om någon höll min arm i ett grepp. Ögonundersökningen visade inget onormalt men jag blev remitterad till magnetröntgen av hjärnan, med kontrast för att kolla synnerven. Även denna var helt normal. Ögonen lugnade sig men de andra, neurologiska symptomen, höll i sig i nästan två år. Jag utreddes för MS men allt kom tillbaka negativt.
Några år senare återkom ögonfenomenet, då i båda ögonen, men inte samtidigt. Det höll i sig i flera veckor, tom månader. Jag fick göra ett synfältstest och det var onormalt. Ögonläkaren rekommenderade en ny magnetröntgen då hon misstänkte demyelinering men husläkaren tyckte inte att det var nödvändigt då den förra var normal (!). Till slut fick jag diagnosen ögonmigrän även om mina symptom inte var helt typiska. Nu har jag inte haft något anfall på 3-4 år.
Min son(14 år) hade just något liknande och hans läkare rådde honom att sova mer och dricka mer vatten. Om hans symptom återkommer så,kommer han att utredas. Hoppas att du får reda på vad det är snart. Mitt enda råd är som ovan, sov ordentligt och drick mer vatten (och gå till neurologen).
Vad hade du för andra neurologiska symptom? Jag hade nämligen ljusblixtar och dimsyn i ena ögat för ett halvår sedan och har sedan dess haft yrsel, muskelryckningar, ledvärk, sjukdomskänsla, myrkrympningar i kroppen m.m. (Har gjort MR som inte visar något konstigt)