• B Elanna

Hur länge kan man uteslutande amma?

Min son är inte sådär överdrivet förtjust i mat. Efter 6 månader ska man ju komplettera kosten. men det går alltså inte helt bra....sonen är snart 7 månader och det enda han gillar utom tutte är gröt 1 gång om dagen.

Så därför undrar jag hur länge det kan gå innan man verkligen MÅSTE få i dem annan mat utöver amning? Nån som vet??

• Svar på tråden Hur länge kan man uteslutande amma?
  • mammatilldig

man kan helamma så länge barnet mår bra. de flesta barn börjar smaka lite annat mella 6-12 månader. en del helammar i flera år (enbart bröstmjölk) själv helammade jag i 10månader. och ni har ju redan börjat med gröt. i början (efter 6 månader) skall det alltså bara vara små smakprov inga byta ut mål.

så här kan /bör det se ut

www.amningshjalpen.se/radgivning/tillvanjning.htm

• jen bossman

jag har hört någonstans att man kan helamma ungefär 10-12 månader. sen börjar järnet och andra medfödda ämnen ta slut och barnet behöver annan kost.

• mammatilldig

jen- fast det stämmer inte det KAN kanske vara så i något fall. fast alla fall jag känner till så kan man heöamma precis så länge det behövs. talar av personlig erfarenhet. Och att jag har läst massor om det då det intresserar mig.

• jen bossman

ok, jag tror dig. det var något jag läst i stora barnboken. men egna erfarenheter är bättre

• mammatilldig

jen- bröstmjölken innehåller järn och allt annat. men givetvis behöver man amma ganska mycket när barnet växer....

• Hallonpaj

Det är stora normalvariationer, alla barn är inte redo för fast föda vid 6 månader! 6 månader är en medelålder bara, en del är inte mogna för mat förrän vid 8 eller 10 månader, medan andra vill äta redan vid 4 månader - inget är mer rätt eller fel så länge man låter barnet visa vägen!

Mjölken räcker länge som näringskälla! Jag har till och med träffat en mamma som pga att barnet hade en magsjukdom helammade i hela 2 år faktiskt! Och barnet växte och mådde bra, bortsett från det där med magen då. Men det var ju ett special fall och under läkares uppsikt, men visst är det näring så att det _går_ om man är tvungen!

Det vara bara en parentes, men visst ger det lite perspektiv på smakisstressen? Men det normala är att "alla" barn brukar börja äta nån gång under det första året. Och man behöver inte bli stressad. Mjölken är en utmärkt näringskälla och även om man har et barn som tycker om man så får gärna amningen stå för en basen av näringsintaget under barnets första år medan fast föda mer är ett komplement. Att byta ut mål är ganska föråldrat. Låt barnet sitta med när ni äter och äta vad den vill ha, och fortsätt med fri amning så länge ni trivs med det.

• Hallonpaj

Jag skriver ju som en kratta:

"även om man har ett barn som tycker om mat" ska det ju stå

• Dinosaurien

Man kan INTE helamma hur länge som helst för barnet får inte i sig allt det behöver av bröstmjölk. Man brukar ju försöka se till att det blir lite komplettering innan barnet är uppåt året i alla fall.

Men TS, det är ingen brådska ännu. Du ska se att det har löst sig av sig själv innan det blir ett problem. Alla är ju olika. Och om man ger industritillverkad gröt så är ju den järnberikad och då är ju den ett jättebra komplement till bröstmjölk. För järn är ett sånt ämne de kan få brist på annars. Du ska se att det löser sig av sig självt, stressa inte! Lycka till!

• Hallonpaj

Det är ju extremt sällsynt med järnbrist, och om barnet skulle få det så märker man att barnet inte mår bra. Jag tycker att det är så uppförstorat det här med järn! Järnet i bröstmjölken är mycket mer lättupptagligt och barnet tillgodogör sig nästan allt järn från bröstmjölken. Men komjölk hämmar som alla vet upptag och järn - vuxna ska ju inte ta järntasbletter i samband med mjölkprodukter eftersom de inte tas upp då! - , och därför måste de ju vräka på med jättestora mängder järn i komjölksbaserade gröter och vällingar för att barnet ska kunna ta upp en liten smula av det i alla fall! Jag skulle tro att det går på ett ut ungefär.

• mammatilldig

dino- de undersökningar som gjorts (de som jag har stött på) visar att man visst kan det det har testats upp till tre år bara och då har det gått utmärkt. Jag känner även de som helammat i 1,5 år och längre.

dino - så vad menar du och vad har du för bakgrund till dessa påståenden.

• Dinosaurien

mammatilldig: Tror du på allvar att det är bra för ett barn att få enbart bröstmjölk till tre års ålder??? Bara som ett exempel så omhändertogs ett barn (på Öland) förra året eftersom hon uteslutande ammats sina första år och blivit undernärd. Det räknades som barnmisshandel... Människan är inte gjort för att äta enbart bröstmjölk i flera år. Jag tycker man ska se till att komplettera bröstmjölken med annat låååångt innan barnet blir tre år. Men i TS fall är det ju ingen brådska ännu.

Hallonpaj: Järn var bara ett exempel, det finns nog många näringsämnen man kan behöva tillskott av om man bara äter bröstmjölk till tre års ålder.

• mammatilldig

dino- när barnet är redo för annan mat och behöver det så ger man givetvis annan mat. men alla ÄR inte redo vid 6 månader. en del är redo vid 1 år eller 2 år och i vissafall ännu senare. Och ja alla fall jag har sett hört så har det gått utmärkt det har oftast heller inte funits några alternativ ivissa fall sondmatning och då är jag övertygad om att amning både är bättre och trevligare. i ölandsfallet mfl så handlar det om något helt annat.

• B Elanna

Tack för era svar.

Än så länge är jag väl inte orolig eftersom han går upp så bra (10kg och 7månader gammal!!), men ibland blir jag ärligt talad rätt stressad över hans matvägran.

Speciellt som jag märker att han har börjat vilja amma oftare igen (vet inte om det är nån period eller om det är att han inte står sig på mjölken lika länge längre) och det är ju inte riktigt åt det hållet jag vill gå med ÖKAD mjölkproduktion igen...

• Amorella

Vi har en tråd där vi är ett gäng mammor med "matvägrande" barn som håller till:
    beta.familjeliv.se/Forum-3-39/m7705287.html

Din baby äter ju gröt! Det är jättebra! Det innehåller ju mycket näringsämnen. Ja, min tjej åt väl ett par skedar gröt och ett par skedar majspuré när hon var i den åldern. Sedan bröstet och tillägg (eftersom jag började jobba då). Håll bara koll på viktkurvan så behöver du inte vara orolig!

• mammaron

Hej. Kul att läsa alla inlägg. Jag ammar just nu min sex-månadersbaby (mitt tionde barn faktiskt), och har börjat med smakportioner med gröt och potatismos. Eftersom han är mjölkproteinöverkänslig, vill jag inte köpa fabrikstillverkad mat (de innehåller skummjölkspulver), utan kokar själv.

Har ammat alla barn länge och utan att stressa över huruvida de får i sig allt som tänkas kan. Det har alltid gått bra och barnen har mått fint. Mammor ska tro på sig själva och göra som de känner är rätt. Barnet meddelar säkert om han/hon är nöjd med livet.

Kan som en parentes tala om att min äldsta är 26 år, den ungsta före bebisen 9 år och de andra däremellan. Om nån undrar!

• B Elanna

Amorella: Ska spana in tråden!

mammaron: Kan tipsa om gröten som min son äter som är helt mjölkfri. Den kan man köpa bl.a. på Ica och heter EkoGo. Finns i smakerna banan och äpple (sonen har bara provat banan än så länge).

• Hallonpaj

dinosaurien:

Ja, det naturliga är ju att barn börjar äta mat under det första året. Det är inte meningen att man ska helamma i flera år. Det exempel som jag tog upp så kunde inte barnet äta pga sjukdom och de hade bara att välja på att amma och att sondmata med näringslösning, och då var en lång helamning ett bra val.

Men det är ju inte normalt, och om man inte erbjuder barnet någon mat så handlar det nog om något annat än en ren amningsfråga, att de inte klarade av att ta hand om ett barn. Det låter ju jättekonstigt!

Och om man har ett barn som fortfarande inte börjat äta mat i 1-årsåldern så bör man söka läkare och utreda vad det beror på. Kanske har det medicinska orsaker? Det är ju viktigt att undersöka.

Men järnbrist är något som så många föräldrar oroar sig för helt i onödan. Om barnet inte äter när det bara är 7-8 månader så blir många föräldrar uppskrämda och tror att det är helt livsfarligt, och det är det ju inte. Men om man har en 1-1,5 åring som inte vill äta, ja då faller det utan för de normala variationerna och efter så lång tid skulle jag bli orolig.

Vi har börjat med mat vid 6 månader och mina barn har ätit direkt med god aptit, så jag kanske ska tillägga att jag inte har någon personlig erfarenhet av problem med mat.

• Dinosaurien

Hallonpaj: Jag är fullkomligt enig med dig i allt du skriver i ditt inlägg. Mitt påpekande var till mammatilldig som hävdar att man kan helamma till treårsåldern utan problem...det tycker jag är en dålig idé. Grundfrågan var ju dessutom om TS ska oroa sig och där tycker vi ju alla lika, nej, men med lite olika argument kring det! Jag tror att barnet kommer börja äta snart!

• Rusty

Det där är så himla individuellt. Man måste inte nödvändigtvis få i barnen vanlig mat när de är 6 månader, men man måste erbjuda dem så att de själva kan avgöra när de är redo. Huvudsaken är i vilket fall att barnet mår bra och följer sin vikt- och utvecklingskurva. Vissa barn kan klara sig länge på bara bröstmjölk, andra gör det inte. Men så länge ditt barn mår bra och går upp i vikt är det bara att slappna av och amma på och fortsätta erbjuda olika sorters mat tills barnet börjar visa intresse.

• mammatilldig

dino- de undersökningar som gjorts visar att man troligen skulle kunna leva på bröstmjölk väldigt länge (många år, kanske även som vuxen) MEN det krävs givetvis rätt mängd och att mamman "sköter" sig.Så att barnet får i sig allt han/hon behöver. Detta är ju inget man testar för skojs skull utan på de fall där det är nödvändigt av någon orsak.

ja, de gånger man har behövt så har det gått utan problem (de jag känner till) men det är ju väldigt ovanligt att det behövs så länge. men helamning upp till året är inte ovanligt.

Svar på tråden Hur länge kan man uteslutande amma?