dinosaurien:
Ja, det naturliga är ju att barn börjar äta mat under det första året. Det är inte meningen att man ska helamma i flera år. Det exempel som jag tog upp så kunde inte barnet äta pga sjukdom och de hade bara att välja på att amma och att sondmata med näringslösning, och då var en lång helamning ett bra val.
Men det är ju inte normalt, och om man inte erbjuder barnet någon mat så handlar det nog om något annat än en ren amningsfråga, att de inte klarade av att ta hand om ett barn. Det låter ju jättekonstigt!
Och om man har ett barn som fortfarande inte börjat äta mat i 1-årsåldern så bör man söka läkare och utreda vad det beror på. Kanske har det medicinska orsaker? Det är ju viktigt att undersöka.
Men järnbrist är något som så många föräldrar oroar sig för helt i onödan. Om barnet inte äter när det bara är 7-8 månader så blir många föräldrar uppskrämda och tror att det är helt livsfarligt, och det är det ju inte. Men om man har en 1-1,5 åring som inte vill äta, ja då faller det utan för de normala variationerna och efter så lång tid skulle jag bli orolig.
Vi har börjat med mat vid 6 månader och mina barn har ätit direkt med god aptit, så jag kanske ska tillägga att jag inte har någon personlig erfarenhet av problem med mat.