• Liinaa170513

Sambon visar inget intresse för sonen

Jag och sambon fick våran älskade son för 3 månader sen, han visar knappt något intresse för honom bara när det passar han själv, börjar han gråta eller gör något i blöjan då överlämnas han direkt till mig, han har aldrig gått upp med han på nätterna, Han säger hela tiden att han tycker han är dryg när han krånglar (ex.. inte tar nappen, inte somnar på direkten, eller när han bara gråter)

Såna där saker inte en bebis rår för, Jag är samtidigt i en dryg deprission och sover knappt om nätterna, jag ska inom kort börja med nån slags antideprisiv, jag kan ligga och gråta bredvid honom han märker det tydligt och klart men kan ändå ligga vid telefonen, på dagarna när sonen sover och han börjar skrika kollar han på mig som ( hallå ! Ska du inte ta upp honom ? ) jag ifrågasätter honom ofta, och då blir han så gullig och säger att han ska förbättras men 5 minuter efter är det samma visa igen, Jag håller på att få ett fri spel här hemma! Vad ska jag göra för att han ska förstå att han blivit föräldrar, jag kan lätt göra det "jobbiga" som ( natta, byta blöja, mata ,osv ) men bara han börjar visa lite intesse i honom det är de som är det sorgliga och det är de som får mig att må så dåligt..

• Svar på tråden Sambon visar inget intresse för sonen
  • Carambolan

Låt honom vara ensam med barnet mer så att han inte kan överlåta ansvaret på dig så fort det blir jobbigt.

• Verran79

Om jag var du skulle jag inte lägga ner för mycket tid eller energi på att försöka ändra på sambon. Det enda du kan göra är att konstruktivt säga vad du behöver hjälp med. Han verkar än så länge inte vara mogen för en papparoll. Att försöka forcera fram det ger ofta helt fel resultat o kan bli direkt negativt. Prata med bvc när du är där om hur du har det hemma o vad du känner. Försök få med dig pappan. Kanske kan han växa in i rollen. Är heller inte omöjligt att även han kan ha en depression. Vanligt hos förstagångspappor såväl som mammor. Lägg det du har på ditt barn. Du klarar det! Vila när du kan. Helammar du? Tycker själv att ersättning kan vara ett jättebra komplement för att få andningspauser... Ditt barn växer o blir större och allt kommer långsamt bli lättare!

• nevermind

Du kan ju försöka att bli vansinnigt jävla arg och ryta åt honom ordentligt. Sparka hem honom till sin mamma.

• Anonym (Gert)
    nevermind skrev 2017-08-17 15:01:23 följande:

Du kan ju försöka att bli vansinnigt jävla arg och ryta åt honom ordentligt. Sparka hem honom till sin mamma.

Av egen erfarenhet så är det väldigt svårt att bli arg när man är i en depression.
  • Gamlik

När min dotter kom, som nu är 3 år, så var jag ungefär likadan som din sambo, mest för att det var skrämmande för mig som man att dels hålla i någon så liten, och sen känna att jag inte kan trösta det lika bra som mamman. Fick även höra att jag bytte blöja för sakta och matade för sakta, vilket inte direkt uppmuntrade mig till att göra mer. Efter samtal med familjeterapeuten hos Soc så blev det bättre för både mig och min fru.
    Prata med honom, gärna när BVC sköterskan är med, finns hjälp att få även som man när man känner sig orolig och rädd för att göra fel.

Visar han någon förändring som håller i sig så är allt OK, men visar han en ovilja till att ta ansvar så lämna honom helt enkelt.

• nevermind
    Anonym (Gert) skrev 2017-08-17 15:45:55 följande:
    Av egen erfarenhet så är det väldigt svårt att bli arg när man är i en depression.
    Just det ja, glömde bort den detaljen. Jag har varit deprimerad själv. Bara grät.
    TS, har du ingen annan som är stark åt dig?

Var barnet planerat?
  • Smuran

Hej,

Män kan också hamna i en slags depression efter födseln av barnet. Hade denna ovilja att ta hand om och knyta an till barnet beskrivits om en kvinna så hade det solklart varit en förlossningsdepression. Kanske inte alls är fallet med din sambo, men kan vara värt att fundera på i alla fall eftersom det händer män med viss frekvens också. Hoppas du och din sambo mår bättre och prata med bhv, där kan ni få samtalshjälp!

Hälsningar

Smuran

Svar på tråden Sambon visar inget intresse för sonen