Ont i armhålan. Cancer?
Jag märkte i morse att jag har ont i ena armhålan, mot bröstet till. Det är inte svullet och det är ingen knöl, men det ömmar. Kan det vara bröstcancer?
Jag märkte i morse att jag har ont i ena armhålan, mot bröstet till. Det är inte svullet och det är ingen knöl, men det ömmar. Kan det vara bröstcancer?
Du har haft ont i några timmar... man har ont på olika ställen ibland, oftast utan anledning. Antagligen någon sträckning, dragning i en muskel eller lymfkörtel som svullnat.
Som du säkert redan vet är det helt omöjligt för någon här att kunna ge ett svar på det.
Däremot har man mycket körtlar i armhålan och troligast är det väl att det är de som gör ont. Ring 1177 om du är orolig.
Jag kanske ska lugna ner mig lite.
Anledningen till att jag nojar är att såväl min mamma som hennes syster och min mormor haft bröstcancer och att en väninna till mig just hämtat sig från behandlingen mot inflammatorisk bröstcancer - som inte syns på mammografi och inte ger knölar.
Ingen som känt något liknande?
Ingen som känt något liknande?
Jag har haft ont i armhålan (helt utan anledning) några gånger. Åtminstone så kommer jag inte på någon direkt orsak till smärtan. Har funderat om det kan vara någon autoimmun sjukdom eller reumatisk, eller helt enkelt att smärtan kommer av svullnade lymfkörtlar (vilka kan svullna av många anledningar).
För min del försvinner smärtan nästan alltid efter 1-2 dagar, men om din har varat längre än så kanske det är en bra ide att gå och kolla blodvärden på VC åtminstone. Om inget ger svar på dessa, så be om remiss för röntgen.
Läste lite mer ordentligt nu. Antingen kan du avvakta någon dag till men om du är mycket orolig börja med att be om blodprov.
Jag har exakt såsom du beskriver. Ömmar och gör ont, men ingen svullnad.
Har aldrig sökt för det då jag inte har någon bröstcancer i släkten och därmed aldrig tänkt i de banorna.