• Anonym (Bara undrar?)

    Vet ni vad ni födar era brn med?

    Hur många barn blir matat med "färdiglagat mat"? Det som man kallar för "helfabrikat/ halvfabrikat?

    "Korv och pasta, köttbullar/ pasta, ketchup, osv.?

    Det finns så mycket socker och shiit i den maten man köper färdig!

    Och nu skall vi inte glömma alla de små burkarna till barn? Risifrutti? Mannafrutti?

    Drickyoghurten med olika smakar?

    Mycket socker är det!

    Köp hem en liter naturell yorgurt, mixa med färska eller frysta bär/ frukt?! Dela upp i små burkar och frys in! Även om bären/ frukten kanske är lite sura, så kommer barnen att vänja sig snabbt, till fruktens/ bärens naturliga sötma?

    Jordgubbar, banan, morot, Hallon, söta äpplen?

    Att laga mat från grunden till små barn kan kanske kännas stressigt?, men det är det inte! det blir en glädje?

  • Svar på tråden Vet ni vad ni födar era brn med?
  • Anonym (Själv)

    Ja, jag vet eftersom jag lagar all mat själv. Andra gör som de vill, men jag vill ha full koll på vad han får i sig. Billigare blir det också. Kan tillägga att än har vi inte hittat nåt vår bebis inte gillar av allt han smakat och ätit. Glad

  • Anonym (Mamma Scan rules the World!)

    Inte stressigt, bara roligt? Hur fan vet du hur mitt liv ser ut?

    Skakar på huvudet och funderar på om jag inte måste kräkas av all präktighet folk spyr ut sig...

  • Carambolan

    Jag älskar att laga mat. Bakar gärna eget bröd, kokar saft, rullar köttbullar. Men inte sjutton tror jag att mina barn lider någon nöd av att det ibland är är mamma scans köttbullar eller findus fiskpinnar som står på bordet en stressig vardagkväll

  • klyban

    Vi skippa det mest du tog upp där.
    Men nu är jag rätt intresserad av mat, så gjort så mycket själv.
    Men visst en del av dessa burkar har man tagit, det är mest för dom somi skitungarna äter ju i tid och tid i börjanFlört


     


    Annars hamnade din tråd i helt fel forumsdel ser det ut som.


    hur många meter var det?
  • Monchichier

    Ja, jag har full koll. Mamma scans köttbullar, pulvermos och ketchup är det som serveras varje dag här till middag. Till det dricker vi Fanta, för att det innehåller mer socker än Cola.

    Ibland byter vi ut köttbullarna mot fiskbullar när vi är sugna på ett vegetariskt alternativ.

    Glädje kommer det aldrig bli att laga mat. Har aldrig förstått mig på folk som påstår att matlagning intresserar. De måste ljuga för sig själva.

  • Anonym (Bara undrar?)
    Anonym (Själv) skrev 2017-08-14 20:13:24 följande:

    Ja, jag vet eftersom jag lagar all mat själv. Andra gör som de vill, men jag vill ha full koll på vad han får i sig. Billigare blir det också. Kan tillägga att än har vi inte hittat nåt vår bebis inte gillar av allt han smakat och ätit. Glad


    Ja, du har så rätt! Jag skall berätta en liten hemlighet här nu! Alla de "färdiga gröten" som man kan köpa till baby? I paket? Och dyra är de också!

    Havregrynsgröt gjort på vatten, och lite rivet äpple i det..Från ca 4 mdr. Men det handlar om att våga!. Min fru kunde inte amma, och var väldigt sjuk, men jag rådfrågade min gamla mor! Och ja, han har aldrig haft en enda allergi för någonting!

    Jag började ju redan vid 3 mdr, med havregrynsgröt, med en tesked rivet äpple. Han har sinstadiga frukust  än i dag, vi äter den tillsammans! Och nej, han är fan aldrig sjuk!

    Naturlitvis får han äta korv och ketchup! Men det finns varianter! Jag ju den gamla köksmaskinen kvar, och den har korvhorn och allt. Det är inte så svårt, menvi har roligt! Ha ha, tarmar kan man köpa på ICA..

  • Anonym (Bara undrar?)
    Anonym (Mamma Scan rules the World!) skrev 2017-08-14 20:18:28 följande:

    Inte stressigt, bara roligt? Hur fan vet du hur mitt liv ser ut?

    Skakar på huvudet och funderar på om jag inte måste kräkas av all präktighet folk spyr ut sig...


    Nej jag vet inget om ditt liv!, men råkar jobba på förskola, och då får man en ganska bra inblick i vad barnen äter hemma, när de inte är på förskolan!

    Handlar inte alls om präktighet!, Och jag spyr inte... Bara förslag? I all välmenande?
  • Anonym (Bara undrar?)
    Carambolan skrev 2017-08-14 20:23:36 följande:

    Jag älskar att laga mat. Bakar gärna eget bröd, kokar saft, rullar köttbullar. Men inte sjutton tror jag att mina barn lider någon nöd av att det ibland är är mamma scans köttbullar eller findus fiskpinnar som står på bordet en stressig vardagkväll


    Men det är inte så jag menar! Jag menar bara att det inte är jobbigare att köpa fryst fisk, och panera den själv! För då slipper man faktiskt en massa skit.
  • klyban
    Monchichier skrev 2017-08-14 20:50:33 följande:
    Ja, jag har full koll. Mamma scans köttbullar, pulvermos och ketchup är det som serveras varje dag här till middag. Till det dricker vi Fanta, för att det innehåller mer socker än Cola.
    Ibland byter vi ut köttbullarna mot fiskbullar när vi är sugna på ett vegetariskt alternativ.
    Glädje kommer det aldrig bli att laga mat. Har aldrig förstått mig på folk som påstår att matlagning intresserar. De måste ljuga för sig själva.

    Det är inte svårt och se att det inte är någon lögn, om man tittar runt lite.
    Men visst är mat skoj, sen betyder inte det att man står i köket varje dag i en massa timmar.
    Vardagar väljer an ju mat som sköter sig självt mer, även om det kan ta timmar det med.

    Dock en nackdel att ge ungarna god mat och från grunden oftast.
    Då de blir bortskämda med hög kvalitet, å de äter knappt ibland.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Bara undrar?)
    klyban skrev 2017-08-14 20:26:18 följande:

    Vi skippa det mest du tog upp där.
    Men nu är jag rätt intresserad av mat, så gjort så mycket själv.
    Men visst en del av dessa burkar har man tagit, det är mest för dom somi skitungarna äter ju i tid och tid i börjanFlört


     


    Annars hamnade din tråd i helt fel forumsdel ser det ut som.


    Varför i fel tråd? Detta här med att ge mat till sina barn, är väl ett ganska "känsligt ämne?
Svar på tråden Vet ni vad ni födar era brn med?