• Anonym (?)

Investera i aktier/fonder eller på sparkonto om man behöver pengarna om några år?

Jag och min man har sparat ca. 900 000 som vi (han) lagt på ett sparkonto. De har legat där i ett par år och de är bundna till våren 2018. Vi trodde att vi skulle köpa en lägenhet då och använda pengarna till kontantinsatsen men vi kommer inte att göra det av olika anledningar. Vi kommer att behöva pengarna först om ca.4 år. Vad tror ni, ska vi köpa fonder och aktier eller är det för hög risk eftersom det är så kort tid? Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Investera i aktier/fonder eller på sparkonto om man behöver pengarna om några år?
  • Skogshuggaren

Jag hade inte investerat allt på börsen med 4 års sparhorisont. Börserna världen över har gått upp i flera år, och är ganska högt värderade. Det innebär att risken för ras har ökat. Å andra sidan ger sparkontona nästan ingen ränta alls.

Ett förslag är att investera en del i aktier eller fonder, och behålla resten på konto. Sätt en del i tillväxtaktier/fonder och en del i aktier med bra utdelning (överträffar bankräntan rejält). Lägg dem på ett ISK för att få förmånligare skatteregler.

Svar på tråden Investera i aktier/fonder eller på sparkonto om man behöver pengarna om några år?