• Johan70

    Den 17 september är det val i Svenska kyrkan. Vad kommer du att rösta på?

    Många svenskar är medlemmar i  Svenska kyrkan och medlemsinflytandet ordnas bland annat genom val, som liknar de val som äger rum i stat och kommun. "Partierna" i kyrkan kallas dock nomineringsgrupper.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Den 17 september är det val i Svenska kyrkan. Vad kommer du att rösta på?
  • Flash Gordon
    Vattumankillen skrev 2017-08-25 23:07:41 följande:
    Kommer det bli någon valdebatt?
    Tror inte det har varit det tidigare år..
    Ordnas på åtminstone några ställen i landet och har funnits förr med:

    www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/unik-valdebatt-infoer-kyrkovalet-paa-tjoern-2115661

    www2.habokommun.se/sv/evenemanget/a1457581/valdebatt_infor_kyrkovalet_1457581/detaljer

    Men verkar inte vara något nationellt eller TV/radio-sänt


  • kt h
    kt h skrev 2017-08-25 18:03:29 följande:
    Så du tror inte på det själv?

    Jag tycker det är en rimlig förklaring. Eftersom jag inte är troende judinna så saknar det egentligen relevans.

    Du är okunnig i vad bibeln säger, eller så ignorerar du skriftställen.


    Vadå inte ges förklaring? Det står att homosexuella som utövar sin homosexualitet ska dödas, behövs det ges någon förklaring förutom att det är något ont som ska förgöras?

    Vad är det för ont med kärlek mellan människor? Skulle du själv kunna tänka dig att avrätta homosexuella om någon sa till dig att göra detta?

    Jag är säker på att inte du heller godkänner all slags "kärlek mellan människor", du fördömer viss slags "kärlek" och lovordar annan slags "kärlek", helt efter ditt eget tycke och dina egna normer.

    Nej, som kristen har jag ingen auktoritet från Gud att döda andra människor, det är bara Gud som har auktoritet att göra detta efter att det nya förbundet kom i kraft.


    Menar du att "rabbiner och lärda" har företräde för det som står i bibeln?

    Återigen är jag inte troende... De har läst mer än vad jag har hgort om detta. 

    Man behöver inte vara troende för att förstå vilken syn Guds folk ska ha på homosexualitet. Det står svart på vitt, speciellt om man anser sig vara jude.

    Guds folk idag, alltså kristna, har inte mandat att döda homosexuella, man har inte ens mandat att hata homosexuella, kristna ska t.o.m. älska sina fiender, men det är tydligt vad Gud säger om utövandet av homosexualitet.


    Vilka skriftställen tänker du på?

    Å, det är snart 35 år sedan min Bat Mitzvah, kan inte påstå att jag är särsklit påläst  Återigen, vår Rabbi förklarade detta för oss.

    Återigen, då förkunnar din Rabbi falskt, lagarna i judarnas bok är tydlig med att homosexuella som utövar sin homosexualitet ska stenas. Att din Rabbi har anammat sekulära synpunkter istället för att anamma bibelns synpunkter får stå för den personen, men förkunna bibelns budskap gör personen INTE.


    Guds lagar är tydliga, om du sätter dig som domare över Guds lagar så har du inget att komma med förutom tomma vindar.

    Om din gud anser att jag och min älskade förtjänar att dö pga att vi lever tillsammans så måste jag säga att det är fel på din syn på gud och inte på vårt förhållande.

    Bibelns Gud har inte fel, han har skapat allt, och vet hur saker och ting ska vara.


    Om du menar att du vigdes i ett homosexuellt förhållande så är det helt emot bibelns normer. Det finns inget som tillåter en homosexuell vigsel i bibeln.

    Ja, vi vigdes i ett samkönat äktenskap.

    Denna rabbi är i så fall en falsk profet.

    Enligt dig...

    Nej, enligt bibeln, bibeln själv dömer dom som förkunnar falska läror:

    "Det kommer en tid då människorna inte längre vill lyssna till den sunda läran utan skaffar sig den ene läraren efter den andre, därför att det kliar i dem att få höra sådant som de önskar. De slår dövörat till för sanningen och vänder sig till legenderna." (2 Tim 4:3-4 Bibel2000)


    "Anden säger uttryckligen att under den återstående tiden skall några avfalla från tron och lyssna till andar som bedrar och till demoners läror, spridda av hycklande lögnare med bortbränt samvete"(1 Tim 4:1-2 Bibel2000)



    Abegayle70 skrev 2017-08-25 18:21:58 följande:

     


    Jag måste säga att jag blir mycke illa till mods av att läsa ett sådant hat mot andra människor, som du tolkar in i din bibeltolkning.

    Vi ska dödas, vi är ont som ska förgöras.

    Aldrig har jag träffat på sånt hat hos någon i en Judisk församling...
    Det låter som något från Mordor...


    Jag blir illa till mods att du är så fördömande mot mig så att du menar att jag skulle hata andra människor.

    Jag hatar inte homosexuella, jag bara berättar om vad som är bibliska läror eller inte, hur Gud ser på homosexualitet.

    Gud hatar inte homosexuella, men om dom ska bli Guds tjänare så måste dom upphöra med homosexuella handlingar. Gud hatar inte heller tjuvar eller andra som bryter mot Guds lagar, men Gud kommer inte att tillåta omoraliskhet och brott mot hans lagar när han i framtiden kommer att genomdriva en ny ordning på jorden.

  • kt h
    Abegayle70 skrev 2017-08-25 18:21:58 följande:

     


    Jag måste säga att jag blir mycke illa till mods av att läsa ett sådant hat mot andra människor, som du tolkar in i din bibeltolkning.


    Det finns så kallade kristna/falska kristna som hatar homosexuella, men det är alltså också emot bibelns läror. Kristna ska älska alla människor, men inte älska brottsliga gärningar.

    Jag har sett att hatet står homosexuella ofta för, hatet mot kristna som bara säger sin mening och förklarar sin egen tro.
  • kt h
    absalon skrev 2017-08-25 18:27:03 följande:
    Hitler kom - som du skriver - till makten på demokratisk väg. Varpå han kvickt avskaffade demokratin och införde strängast tänkbara diktatur. Något liknande skedde i Sovjetunionen efter ryska revolutionen. Demokratin kan således avskaffas genom ett antal majoritetsbeslut.
    Dock - demokratin är det enda värn vi har mot diktaturen. Måhända ett bräckligt värn. Men det enda.
    Frågan om ett majoritetsbeslut "alltid är rätt" är felaktigt ställd. Det finns majoritetsbeslut som du eller jag - eller vi båda - gillar. Eller ogillar. Demokrati är ett system för beslutsfattande genom majoritetsbeslut. Vad är alternativet?Cool  
    Alternativet är teokrati, att människan följer Guds/skaparens lagar och bud.

    Som jag sade, bara för att det är demokrati, så betyder det inte att det är rätt. Att man genom demokrati bestämt att homosexualitet inte är något ont, så behöver det inte betyda att homosexualitet är något gott.

    Man behöver bara göra ett tankeexperiment: Om alla människor blev homosexuella så skulle mänskligheten dö ut, om man nu inte gör våld på sin sexualitet och har sex med motsatta könet, eller håller på med inseminationer bara i syfte att få barn.

    Homosexualitet, om den nu är ett biologiskt fenomen, så är det en defekt på liknande sätt som andra genetiska och biologiska sjukdomar är defekter. Homosexualitet är skadligt för mänskligheten mer eller mindre. Om människans förfäder (om du nu tror på evolutionsteorin, vilket jag inte gör) skulle ha blivit homosexuella, så skulle människan aldrig ha uppstått. Om alla schimpanser skulle bli homosexuella, så skulle schimpanserna dö ut.
  • kt h
    kt h skrev 2017-08-26 14:34:35 följande:
    Jag har sett att hatet står homosexuella ofta för, hatet mot kristna som bara säger sin mening och förklarar sin egen tro.
    Jag låter homosexuell ha sin "tro", sin läggning, dom får göra vad dom vill, så länge dom gör det i det privata och inte tvingar mig på deras sexualitet. Så antar jag att jag får ha min tro, utan att bli attackerad och hatad.


  • Abegayle70
    kt h skrev 2017-08-26 14:34:35 följande:
    Det finns så kallade kristna/falska kristna som hatar homosexuella, men det är alltså också emot bibelns läror. Kristna ska älska alla människor, men inte älska brottsliga gärningar.

    Jag har sett att hatet står homosexuella ofta för, hatet mot kristna som bara säger sin mening och förklarar sin egen tro.
    Ja, jag är okunnig i vad bibeln säger, det skäms jag inte ett dugg för, den är skriven på bronsåldern, efter de förhållanden som rådde då, för den tidens människor.

    Vi ska dödas, är ont som ska förgöras. Dert är vad din gud säger enligt dig. har svårt att tolka in något annat än hat i det. Din gud hatar oss, och vill förgöra oss.

    Jag hatar dig inte, tycker bara synd om dig.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • kt h
    Abegayle70 skrev 2017-08-26 14:57:50 följande:
    Ja, jag är okunnig i vad bibeln säger, det skäms jag inte ett dugg för, den är skriven på bronsåldern, efter de förhållanden som rådde då, för den tidens människor.
    Menar du att det var rätt att döda homosexuella på den tiden, under "de förhållandena som rådde då"?

    Bibeln var skriven för dom som ville kalla sig för judar och som ville underordna sig lagförbundet:

    "Mose tog hälften av blodet och hällde i skålar och hälften stänkte han på altaret. Så tog han förbundsakten och läste upp den för folket.

    De sade: "Vi vill göra allt vad Herren har sagt och lyda honom." Mose tog blodet, stänkte det på folket och sade:

    "Med detta blod bekräftas det förbund som Herren har slutit med er på grundval av alla dessa befallningar."(2 Mose 24:6-8 Bibel2000)

    Du kan inte kalla dig för jude i biblisk mening om du inte följer lagarna i bibeln.
    Abegayle70 skrev 2017-08-26 14:57:50 följande:
    Vi ska dödas, är ont som ska förgöras. Dert är vad din gud säger enligt dig. har svårt att tolka in något annat än hat i det. Din gud hatar oss, och vill förgöra oss.
    Då förstår du inte innebörden av ordet "hat".

    Menar du att du hatar människor som bryter mot svenska lagar, t.ex. tjuvar och hastighetsöverträdare?

    Det är skillnad mellan att hata synden och att hata syndaren.
    Abegayle70 skrev 2017-08-26 14:57:50 följande:
    Jag hatar dig inte, tycker bara synd om dig.
    Bara det låter nedlåtande i mina öron. Jag har har varit med om värre, dina ord om att jag hatar andra är ganska milt ändå. 


  • Abegayle70
    kt h skrev 2017-08-26 15:59:12 följande:
    Menar du att det var rätt att döda homosexuella på den tiden, under "de förhållandena som rådde då"?

    Nej, det har aldrig varit OK att döda andra pga sexuell läggning.

    Bibeln var skriven för dom som ville kalla sig för judar och som ville underordna sig lagförbundet:

    "Mose tog hälften av blodet och hällde i skålar och hälften stänkte han på altaret. Så tog han förbundsakten och läste upp den för folket.

    De sade: "Vi vill göra allt vad Herren har sagt och lyda honom." Mose tog blodet, stänkte det på folket och sade:

    "Med detta blod bekräftas det förbund som Herren har slutit med er på grundval av alla dessa befallningar."(2 Mose 24:6-8 Bibel2000)

    Du kan inte kalla dig för jude i biblisk mening om du inte följer lagarna i bibeln.

    Igen: Jag är inte troende judinna, det är skillnad på kulturell judinna och religiös.
    Då förstår du inte innebörden av ordet "hat".

    Menar du att du hatar människor som bryter mot svenska lagar, t.ex. tjuvar och hastighetsöverträdare?

    Jag går inte runt och hatar andra människor.
    Det är skillnad mellan att hata synden och att hata syndaren.

    Bara det låter nedlåtande i mina öron. Jag har har varit med om värre, dina ord om att jag hatar andra är ganska milt ändå. 

    Du har en ... annorlunda människosyn, om jag säger så. Vissa av dina kommentarer till mig låter också nedlåtande.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • snuttplutt

    svenska kyrkan... nästan ingen är kristen i sverige längre, ändå ska vi betala kyrkoskatt... ett skämt... ska icke rösta...

Svar på tråden Den 17 september är det val i Svenska kyrkan. Vad kommer du att rösta på?