• Anonym (What?)

Vad har hänt med mina magmuskler??

Om jag ligger ned i sängen och gör en halv situps, så jag spänner magmusklerna så händer något konstigt. Jag får som en lång korv längs höger sida. Börjar där revbenen slutar och går liksom ned mot underlivet, nån cm bredvid naveln. Känner något på vänster sida också men inte alls lika tjockt och tydligt. Det syns inget direkt på magen när jag gör detta men det känns.

Inte gjort kejsarsnitt, men två titthålsoperationen (1995 och 2015) och så opererat bort blindtarmen (1995).

Någon som kan nått om muskler?

Vad har hänt?

Har nämligen ofta ont i magen, men läkarna hittar inget fel utan säger att det är ibs.

• Svar på tråden Vad har hänt med mina magmuskler??
  • Anonym (What?)
    Lena skrev 2017-08-15 07:43:28 följande:

Några graviditeter?

Två stycken, tätt. Första född 2011 (nov) och andra 2013 (sept).
  • Lena

Graviditeter kan göra otyg med magmusklerna så de separeras.

• Videung7634

Ja, senskidan mellan dina magmuskler har dragits isär under graviditeter och inte tajtats till igen, mer vanligt än ovanligt efter graviditet skulle jag tro.

• Anonym (Möjligt)

Möjligt du efter grav fått delade magmuskler/rektusdiastas.

• Anonym (What?)

Delade magmuskler?

Är det bara ett fel man får acceptera?

Eller nått man kan göra?

• Villospaden

Situps tror jag man brukar avråda från när man har delade magmuskler (om det är det du har). Situps gör det värre. Det liksom drar isär dem ännu mer.

Man kan operera och liksom sy ihop dem. Men kan man undvika operation är nog det bättre.

Bråck kanske du också ska kolla upp.

• Anonym (What?)

Bråck? Kan sånt vara så här stort?

Och kan sånt vara akut?

Vet inte riktigt om detta varit såhär sedan sista barnet, upptäckte det häromdagen. Kände inatt att det var svårt att ligga på sidan då detta kändes. Lite som en rak banan i buken.

Ska till sjukgymnast nästa vecka av annan anledning, men borde väl kunna be denne känna på buken.

• Videung7634
    Anonym (What?) skrev 2017-08-15 21:06:20 följande:

Bråck? Kan sånt vara så här stort?

Och kan sånt vara akut?

Vet inte riktigt om detta varit såhär sedan sista barnet, upptäckte det häromdagen. Kände inatt att det var svårt att ligga på sidan då detta kändes. Lite som en rak banan i buken.

Ska till sjukgymnast nästa vecka av annan anledning, men borde väl kunna be denne känna på buken.

Har man ett bråck har även bukhinnan börjat bukta. Är det sådär stort är det inte farligt och gör inte ont. Bråck är farliga när dom är små för då kan tarmar fastna i ingångshålet och blodförsörjningen stryps, det känns. I stora bråck fastnar det inte.

Jag har också delade magmuskler efter första graviditeten. Ser ut precis som du beskriver. Upplever att det blir smalare när jag tränat pilates och magträning på rätt sätt.
Svar på tråden Vad har hänt med mina magmuskler??