• Anonym (Orolig...)

Litet bröllop är det fel?

Läser om pinsamma bröllop i en annan tråd.

Både min man och jag vill ha ett litet bröllop med vigsel i kyrkan och sedan de närmaste åker iväg och äter 3 rätters på en fin liten krog.

Kommer det bli pinsamt och fel bara för att vi inte vill ha största festen efter?

Vi vill ha våra 4 barn med som är i olika åldrar och även familj och vänners barn. Vi kommer sova på hotell.

Jag vill inte att familjen ska känna sig tvingad till tal eller någon som måste vara tostmaster.

Om alla kommer som vi tänkt bjuda blir vi 40st med 10 barn.

Någon annan som haft ett litet bröllop som inte blivit katastrof?

Vi har en budget på 120000kr.

• Svar på tråden Litet bröllop är det fel?
  • Anonym (mmm)

Man gör ju alltid som man vill. Er plan låter helt ok. 

• Anonym (:))

För mig var det bara vi två, samt två vittnen. Sen hade vi mottagning för 20 pers i mitt föräldrahem. Funkade alldeles utmärkt :)

Brorsan smög iväg och gifte sig. Då var det också bara de två och två vittnen. De gick på krogen sen. Vi fick veta efteråt. Lite surt att man inte fick vara med, men det är helt deras (och er!) sak hur man vill göra med sin egen vigsel.

• Anonym (?)

Varför skulle det bli katastrof? Förstod inte det. Och jisses vilken budget :)

Har inte själv haft men min syster hade bjudit ungefär precis lika många som dig, bådas familjer och så någon enstaka moster och mor/farföräldrar. Det gick hur bra som helst, fördelen med lite människor är ju att du faktiskt umgås med dem, man behöver inte en stor sal med massa folk som ingen umgås med egentligen. Det var bröllop i en liten kyrka ut på en ö och sedan mat och tårta i tillhörande café. Enkelt, billigt, mysigt.

• Villospaden

Och jag tycker att 40 personer är rätt mycket folk! Om vi gifter oss gissar jag att vi bjuder in våra föräldrar och syskon med familjer. Blir 12 personer.

Det är ert bröllop och ni gör som ni vill. Bjuder ni inte alla till bröllopet som bjuds till vigseln tycker jag att det är snyggt skött om man bjuder färre än hälften till bröllopet. Då blir det mer så att några utvalda bjuds till bröllopet än att några INTE bjuds.

• Villospaden

Och er budget är typ tio ggr mer än vad jag skulle kunna tänka mig att lägga. Så något litet bröllop blir det knappast med de planerna. I vart fall inte med mina mått mätt.

• BuoBä

Varför skulle storleken göra det pinsamt? 40 personer tycker inte jag är ett litet bröllop heller, utan ganska normalstort.

Det som blir fel och pinsamt är ofta när brudparet inte informerat ordentligt, tex folk tror de ska få ordentlig middag men det blir bara snittar. I ert fall skulle det tex kunna bli pinsamt om ni plötsligt efter att alla ätit upp meddelar att var och en betalar för sig, ifall det inte framgått utan gästerna trodde ni bjöd. Vet man däremot som gäst förutsättningarna så kan man anpassa sig.

Sen kan det såklart vara enstaka gäster som förstör, men förhoppningsvis känner man sina gäster. Har man någon man måste bjuda men som finns risk att den ballar ur så kan det vara bra att andra gäster på förhand får i uppdrag att punktmarkera och avstyra.

• Anonym (ehm)

Vi bjöd bara de närmsta och vi var sammanlagt runt 20 pers. Vi ville inte ha stort. 40 tycker jag inte är så himla lite.

• Duckan

Låter som helt vanligt bröllop med en ganska stor budget för det låga antalet gäster. Ni kommer att få en toppendag!

• Kompisen

Vi gifte oss kyrkligt när jag var gravid, vi bjöd endast våra föräldrar. De satt framme vid altaret nära oss, det kändes väldigt fint.

Efter vigseln åkte jag och maken först en runda på stan i en tjusig bil och sen hem till oss där vi bjöd föräldrarna på champagne, planka och tårta. Det var hur mysigt som helst! Fint och högtidligt samtidigt som det var avslappnat, precis som jag ville ha det.

Det hela gick nog på ca 6 000 kr. Den största utgiften var min klänning som var speciellt anpassad för min gravidmage :P

• frökenelisabeth

Vi hade ungefär som ni, men lite färre antal gäster. (mellan 25-30 pers inkl barn). Gifte oss på rådhuset, och hade trerätters middag på en restaurang efteråt. Helt perfekt för oss, och en jättefin dag. 

Vi betalade runt 12000 kr för middagen inklusive dricka. Köpte ett par skor och en bolero, använde en "gammal" klänning. Syrran fixade hår och smink. Vi sov hemma så det blev ganska billigt. 

Tyckte först det stod att er budget var på 12 000 kr och tyckte det var galet att så många skrev att det var en stor budget (det är 300 kr per gäst liksom!) men såg sen att det var en nolla till

• Anonym (Me)
    Duckan skrev 2017-08-15 12:15:56 följande:
    Låter som helt vanligt bröllop med en ganska stor budget för det låga antalet gäster. Ni kommer att få en toppendag!
    Tror jag också
  • Anonym (Trixie)

Det där är inget litet bröllop! Jag känner flera par som gift sig med bara runt en handfull gäster. En kort, enkel vigsel och en god middag. Inga krusiduller. Är det så mycket som fyrtio gäster brukar det väl normalt bli tal och grejer, men det kan ni nog styra lite också genom att tala om i förväg hur ni har tänkt er det hela.

• Anonym (Duger!)

Finns bara en sorts bröllop som är fel enligt mig och det är dom man tar betalt för. Ert låter väl jättebra och inte så litet heller. Vi hade ca 42 gäster tror jag. Varit på ett med ca 20 och de bjöd på smörgåstårta. Gick bra det med! Glad

• Plupp73

Vilken variant på bröllop som helst är den bästa om det är just så man vill ha det! För mig är det tilltalande med små, intima bröllop eftersom jag anser att kärlek är intimt.

Sedan håller jag med den som sa att allt är bra utom betalbröllop!!

• Anonym (X)

Ni gör som i vill men ni kan nog sluta oroa er för att det är ett litet bröllop.

• Anonym (Litet)

Vi hade ett litet bröllop, 25 gäster. Det blev nån liten lek och tal som en väninna ordnade med.

Rådhusvigsel med bara några få närvarande och sedan trerättersmiddag i eget rum så vi satt ostört.

Det var trevligt, vi hade egentligen tänkt gifta oss med bara två vittnen och sedan åka på bröllopsresa men vi vek oss för föräldrarna.

• lövet2

Pinsamt? Jag förstår inte vad som skulle vara pinsamt med ett litet bröllop? Ert är ju dessutom inte särskilt litet i mina ögon.
    Vi var drygt 20 personer och åt bröllopsmiddagen hemma hos oss. Jättemysigt! Ingen dans eller några lekar, utan hemlagad mat och ett barnvänligt alternativ (eftersom det var 7 barn med på bröllopet).

Svar på tråden Litet bröllop är det fel?