• Kalas pudding

Flytta hemifrån som 16

Hej familjelivare!

Jag är just nu 15 år, och ska börja 9an nu i veckan. Jag är völdigt ambitiös inom skolan, så har sedan en tid tillbaka börjat kolla gymnasium. Jag är speciellt duktig inom matte/no-ämnena och ville därför hitta en skola som fokuserar på de ämnena. Jag hittade då den perfekta skolan i Danderyd. Spetsutbildning i matematik och allt. Fast det finns ett problem. Jag bor i Skåne. Jag har diskuterat lätt med mamma, och att ja ska flytta så långt är hon lite sådär över, då hon nog hellre vill ja ska kunna va hemma oftare (1gång/vecka minst). Fast denna skolan är verkligen bäst inom vad jag vill, och att gå på denna skulle ge mig stora fördelar inom ämnena. Hur ska jag kunna övertala min mamma? Nämn gärna grejer man måste kunna för att flytta hemifrån, tex laga mat, då jag kan säga saker som "Man måste kunna laga mat och jag gör ju det hela tiden" och liknande grejer.

Jag vill inte ja svar som "skulle aldrig låta min dotter flytta", jag vill ha hjälp.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Flytta hemifrån som 16
  • Anonym (Närmare?)

Måste finnas flera gymnasium närmare Skåne som har spets-matte.... iaf Göteborg eller Malmö. Bor själv i Linköping och vet att de har spets-matte här.

• Anonym (Hanna)

Fast det handlar inte mest om ifall du kan laga mat eller tvätta kläder - det är en ekonomiskfråga. Att få studentboende i Stockholm är INTE billigt. Att hyra ett rum i andrahand kan kosta 5000:- i månaden. Plus alla omkostnader som mat, hygien, nöjen, SL-kort. Kan ju faktiskt vara så att dina föräldrar inte har råd. Du får studiebidrag och inackorderingsbidrag på totalsumma 2500:- ungefär, de pengarna räcker ingenstans!

• Carambolan

Säger som Hanna: har dina föräldrar råd? Vill du övertala så lägg fram en budget för henne så att hon ser svart på vitt vad det kommer att kosta.

Gymnasiet är ändå inte hela världen. Nog måste det finnas en skola i Skåne som har matteprofil, om än inte "spetsmatte"? Tre år senare är det betydligt lättare för dig att själv ta studielån och flytta och då kan du läsa all matte du vill på KTH även om du bara läste matte 5.

• riboflavin

Tror också att ekonomiska argument kan spela in. Finns det något liknande på gymnasium med internat?

Jag flyttade hemifrån som 15-åring, till delad lägenhet. Inackorderingstillägget täckte hyran, studiebidraget täckte mat, mina föräldrar stod för resor hem varannan vecka. Men resten av ekonomin fick jag lösa själv, och hyran skulle ju betalas även över sommarlovet. Det var tufft att jobba och plugga samtidigt i den åldern.

Tänk också på att reglerna gör att vara berättigad Inackorderingstillägget är att man väljer en utbildning vars motsvarighet inte finns på närmare håll.

Annars är det precis som du säger, matlagning, städning,tvätt, disk, ansvar för att betala räkningar, planera ekonomin, ta ansvar för tider, sjukanmälningar, göra läxor, och ansvar för sitt eget välmående som gäller. Ångrar inte att jag valde som jag gjorde, men inser ju att många vänner hade det enklare.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • sextiotalist

Det är inte bara vad dina föräldrar tycker, även den kommunen du bor i kan neka betala din plats.

Du ska söka utbildningar som har riksintag och för matematik och fysik Den finns på Polhemsskolan i Lund.

• sextiotalist

Även i Lund.

Dessutom kommer du inte få eget kontrakt på lägenhet utan kommer troligen få bo inneboende

• Fjäril kär

Den viktigaste biten är ju boende och ekonomi.

Och det du behöver kunna då är hur du får tag i boende och vart? Och hur du kan hantera pengar och planera för räkningar och andra utgifter? Och varifrån kommer pengarna?

Eftersom du är minderårig har du heller inte möjlighet till tex olika abonnemang, du kan inte handla på ditt bankkort , boka biljetter till resor osv

En annan sak är också att ha koll på hur man gör om du behöver hjälp på något sätt. Vart du vänder dig om något krånglar eller blir ett problem? Tex att dina pengar inte kommit in på kontot, du tappar bort en räkning, får mobilen stulen, behöver läkarhjälp, osv

• Fjäril kär

Något du definitivt måste ha kunskap om är hur du undviker att bli lurad och indragen i olyckliga omständigheter.

Tex att du måste fatta vad ett kontrakt på boende innebär , att du förstår uppsägningstid och att du inte bara kan flytta hur som helst. Att du fattar att du blir vräkt om du inte betalar hyra. Att det är dina föräldrar som får betala det du har sönder där du bor.

.

• Anonym (Christine)

Min dotter flyttade till internat som 16-åring och såg bara framför sig allt roligt och ville inte alls lyssna på goda råd och praktiska tips.

Okej fine tänkte jag. Då gjorde jag klart för henne att hennes val är lika med hennes ansvar. Mamma bor inte där. Ville hon leva med gammal disk, smutsiga trosor och äta nudlar hela dagen så okej, det var upp till henne. Ring inte mig och gnäll om mögeldoft och magsjuka bara.

Mina två krav var 1: Sköta skolan , veckobrev skickades hem varje fredag från läraren där närvaro och framsteg och annat stod. Misskötte hon sig så var det bara att komma hem.

2: Hon skulle visa mig hur man planerar sin ekonomi och inte bränner alla pengar samma dag. Jag var benhård med att inga pengar kommer från mig o pappa. Der blir inga swishade fikapengar, eller gnäll om att vi ska fylla på mobilen. Lånar hon pengar av kompisar är det upp till henne att lösa det.

Det gick sådär... Nästan ett år klarade hon. Sen var det inte längre roligt att leka vuxen och hon kom hem och började om ettan på skolan hemma där alla hennes kompisar gick.

• Anonym (Christine)

Kan tillägga att det min dotter upplevde som jobbigast var alla saker i vardagen hon inte längre kunde ta för givet. Och som hon därmed inte tänkte på.

Hon kunde inte ta en macka på kvällen, hon var tvungen att följa internatets regler om tystnad på kvällen, kunde inte alltid vara hemma på högtider i familjen eftersom det ibland inföll i samband med viktiga prov, hade begränsad ekonomi, inte kunde åka vart hon ville, inte hänga med sina vänner var och varannan dag... Osv

Svar på tråden Flytta hemifrån som 16