• eHedman

    Kan man amma trots känsliga bröstvårtor?

    Hej!
    Jag är halvvägs igenom min första graviditet och funderar på det här med amning.

    Jag VILL amma. Det är rätt sak att göra för både mig och mitt barn. Baserat på den information jag läst när jag sökt på nätet och vad man hört. Men är så rädd att jag inte ska klara av det. ???? Har superkänsliga bröstvårtor (mannen får knappt röra dem ens när vi har sex) så jag vet bara inte hur det ska gå. ????

    Känns bara som att det är svårt att få det att funka även för dem utan "problem" så känns nästan omöjligt.

    Det är också så svårt mentalt. Brösten har alltid varit sexuellt förknippade. Nu ska dem helt plötsligt byta roll helt.

    Var det en svår övergång för er som redan ammat ett eller flera barn? Eller kändes det bara naturligt från första stund?

    Någon mer där ute med samma problem?

  • Svar på tråden Kan man amma trots känsliga bröstvårtor?
  • Mascaraklumpar

    Nej, det kändes inte ett dugg naturligt för mig, de första dagarna fick jag... inte direkt äckelkänslor, men det kändes fel på något sätt. Onaturligt. Men jag vande mig rätt snabbt (hormonerna hjälpte säkert till med det till viss del) och efter några dagar eller ett par veckor (minns inte exakt) kändes det helt normalt att amma.

    När det gäller känsliga bröstvårtor så har jag ingen erfarenhet, men märker du att det verkligen inte funkar så finns det amningsnappar som skyddar bröstvårtorna så att barnet inte har någon direktkontakt med dem. Nackdelen med dem är att det blir lite krångligare eftersom man måste komma ihåg att ha dem med sig, diska dem regelbundet osv, så det kan vara bra att försöka klara sig utan, men går det inte så är ju alternativet flaskmatning vilket också är mer krångligt än att amma.

  • Aquita

    Jag har aldrig haft känsliga bröstvårtor, men blev enormt känslig när jag fick barn. Hade väldigt smärtsam amning som blev bättre först efter ca 3 månader. Sen känner jag personer som haft känsliga bröst innan, men sen inte haft bekymmer alls med amningen. Så jag tror det inte alls behöver hänga ihop.

    Pröva dig fram och se hur det fungerar för dig. Kom dock ihåg att amning generellt gör ont första tiden, det är som att gå in nya klackskor och få skavsår innan man vänjer sig. Sen blir det bättre för de flesta. Så våga pröva och härda ut ett tag om du vill amma. Och ta massa hjälp på BB och senare amningsmottagning om det behövs ????

  • Bosan

    Jag hade innan jag blev gravid precis samma tankar som dig ang känsliga bröstvårtor! Mina var superkänsliga (sambon fick typ aldrig röra) och kunde inte alls se framför mig hur det skulle gå att amma!! Pratade tom om det med mina närmsta.. Men det gick! Var inte alls på samma sätt/känslighet det kändes. Men jag fick dock sår runt bröstvårtorna i början vilket gjorde ont, men det gick över och det hade ingenting med känsligheten sen tidigare att göra.

    Lycka till! :)

  • AndreaBD

    Jag förstår dig, jag har haft stora problem med det också. Men du behöver inte ge upp amningen. Det finns några saker du kan göra:

    1. Härda bröstvårtorna. Gnugga med en något lagom hårt, nypa lite. Kanske kan man även testa med bröstvårtsklämmor. 

    2. Köp bröstvårtsskydd när du ammar sedan. De ser ut som små gummihattar. Jag behövde såna med ett barn. Med yngsta barnet gick det sedan utan. Det kan ju också vara bra att ha något sånt i reserv för nödfallet. Eller tillfälligt om bröstvårtorna går sönder.

    3. Förebygger problem när du väl ammar. Ha alltid en droppe bröstmjölk på bröstvårtan som får torka där. Det är det som hjälper läkning bäst. Och ha bra förutsättningar annars också. T.ex. värme, ingen stress.

Svar på tråden Kan man amma trots känsliga bröstvårtor?