• Anonym (gravid)

Hur gör man abort tidigt?

Är i så tidig graviditet att inte vanliga graviditetstester visar positivt utan endast de som testar med mycket låga hormonnivåer. Hur görs en tidig abort? Bokar man på mvc? Måste jag vänta några dagar så att iaf clear blues vanliga tester visar positivt? För det är väl med dem de kollar på mvc? Någon som vet hur det brukar funka, får man tid direkt eller kan det ta någon vecka?

• Svar på tråden Hur gör man abort tidigt?
  • EpicNurse

Du kan inte göra abort förrän man kunnat se att graviditeten sitter i livmodern. Det kan man göra from v 5+ ungefär. Så när du får positivt gravtest (vanligt), så kan du ring och boka tid men du kommer ändå få vänta tills man gjort ett ultraljud och sett graviditeten.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Ms)
    Anonym (gravid) skrev 2017-08-16 13:59:55 följande:

Är i så tidig graviditet att inte vanliga graviditetstester visar positivt utan endast de som testar med mycket låga hormonnivåer. Hur görs en tidig abort? Bokar man på mvc? Måste jag vänta några dagar så att iaf clear blues vanliga tester visar positivt? För det är väl med dem de kollar på mvc? Någon som vet hur det brukar funka, får man tid direkt eller kan det ta någon vecka?

Ring och boka tid på en abortmottagning. Du kommer först få testa om du faktiskt är gravid om du inte testat positivt med ett vanligt grav. test. Sen kommer du få göra ett vaginalt ultraljud förmodligen, för att se hur långt gången du är. Vet inte om det är standard, men är det så att du är väldigt tidigt så man inte ens kan se något på VUL så kan du behöva komma in efter några/någon vecka igen och göra VUL igen. Anledningen brukar vara att man vill se embryot i livmodern för att försökra sig om att det rör sig om en "vanlig" graviditet och inte t.ex utomhavandeskap - då behövs andra steg tas.

Men när du väl fått graviditeten konstaterad och daterad så kommer du få en ny tid inbokad, oftast inom några dagar om det är ett större sjukhus, ibland kan det ta någon/några veckor om det är en mindre motttagning. I vilket fall så får du två tider bokade, en (ofta på en mån/tis/ons) där du få ta första tabletten som mjuknar upp livmoderstappen. För en del börjar blödningar redan ett dygn efter att du tagit denna, för andra börjar det inte förrän vid nästa steg. Två dagar senare får du komma in och ta cytotec, eller ta det hemma ifall du valt att genomföra aborten hemma - då får du med dig cytotec vid besöket där du tar första pillret. Cytotec stoppas upp i slidan, ofta 2-4 st. Dessa sätter igång själva missfallet/utrdivandet, oftaat börjar man blöda inom ett par timmar. Man brukar preppa med att ta smärtstillande innan man för upp dessa, då utrdrivandet kan vara rätt smärtsamt. Är du orolig för att det kommer göra ont, eller om du känner att du vill ha extra stöd/hjälp/övervakning så rekommenderar jag att du påbörjar genomdrivandet på sjukhuset. Då kan du dessutom få starkare och mer effektivare smärtstillande ifall det behövs. Det blöder rätt intensivt ett tag, kan variera mellan några timmar till något dygn oftast. Men småblödningar fortsätter därefter ofta i ett par veckor, kan fortgå så mycket som upp till tio veckor efter.
  • Anonym (gravid)

Tack så mycket för era svar! Då har jag några dagar/en vecka till på mig att verkligen tänka igenom det här då det är så pass tidigt ännu.

• Anonym (B)

Jag har inget minne av att jag gick nånstans för bevisa min graviditet innan jag fick boka en tid för abort. Var absolut inte hos någon bm och kan inte minnas att jag skulle besökt min gyn för det heller. Ringde närmaste sjh och tog snabbaste tiden de hade (v 8 blev det i) och så var det med det.

• EpicNurse
    Anonym (B) skrev 2017-08-16 15:17:19 följande:

Jag har inget minne av att jag gick nånstans för bevisa min graviditet innan jag fick boka en tid för abort. Var absolut inte hos någon bm och kan inte minnas att jag skulle besökt min gyn för det heller. Ringde närmaste sjh och tog snabbaste tiden de hade (v 8 blev det i) och så var det med det.

Det låter som att den kliniken inte har koll på läget isåfall. Man måste alltid bekräfta att det är en normal graviditet som sitter i livmodern. Dessutom måste den dateras så att man inte är för långt gången. Det är livsfarligt att påbörja en abort innan man uteslutit att det är ett utomkvedshavandeskap eller mola.
  • Anonym (B)

Epic Nurse, jag får ju ev böja mig för att minnet sviker, men som sagt, inte ett endaste minne av att jag har kissat på mer än den stickan jag hade hemma.
    Det är ett helt vanligt sjh, ingen liten skum klinik. Kirurgisk abort var det. Det var ett gäng år sen dock.

• EpicNurse
    Anonym (B) skrev 2017-08-16 15:30:40 följande:

Epic Nurse, jag får ju ev böja mig för att minnet sviker, men som sagt, inte ett endaste minne av att jag har kissat på mer än den stickan jag hade hemma.

Det är ett helt vanligt sjh, ingen liten skum klinik. Kirurgisk abort var det. Det var ett gäng år sen dock.

Låter jättemärkligt! Speciellt om den var kirurgisk för det får man ju bara göra fram till en viss vecka... Vi får hoppas att du bara har glömt det där ultraljudet :)
Svar på tråden Hur gör man abort tidigt?