• Anonym (?)

Ok med lärare från högskola/universitet som referens när man söker jobb?

Hej, jag har nyligen blivit klar med min utbildning och ska börja söka jobb. Har jobbat tidigare, både under studietiden och innan jag började plugga men jobb som inte hade med utbildningen att göra, okvalificerad arbetskraft. 

Någon som vet om det är ok att uppge en lärare från universitetet som referens förutom någon chef från tidigare jobb? Jag har som sagt inga relevant referenser, har aldrig jobbat inom detta innan. 

• Svar på tråden Ok med lärare från högskola/universitet som referens när man söker jobb?
  • emuya

Det borde absolut gå att göra. Även om jobbet inte har med ämnet att göra kan ju denna lärare intyga hur du är som person och vilka egenskaper du har :)

Lycka till!

• Anonym (jajamensan)

Självklart! Det hade jag när jag sökte mina första jobb efter examen :) Slutade dock med att jag blev kvar där jag gjorde mitt exjobb, men där hade jag istället med mig en av mina högskolelärare på första "intervjun"/mötet... :) 

• Anonym (asdf)

Sålänge det är ok med läraren.

• Vinterankan

Absolut. Din arbetsgivare inom fel område kan vara referens kring inställning till arbete och liknande och din lärare kring typ analytisk förmåga och annat som kan vara relevant inom arbetsområdet som är kopplat till vad du läst och som framkommer under studierna.

Svar på tråden Ok med lärare från högskola/universitet som referens när man söker jobb?