Inlägg från: Kasperina |Visa alla inlägg
  • Kasperina

Vad äter era barn till frukost en vardag innan förskola/skola?

Mina barn äter välling hemma när de vaknat och frukost på förskolan ca en timme senare. På helgerna äter de också frukost ca en timme efter att de gått upp, innan är de inte särskilt intresserade

• Kasperina
    Det är alldeles för lätt att sätta sig på sina höga hästar när allt funkar som det ska, men de flesta föräldrar är inte så kaxiga när barnen matvägrar, oavsett vad orsaken är.
    Och det är en myt att enbart sjuka barn matvägrar. De flesta barn får ibland fixa idéer, och vissa barn får det om mat. En del barn är envisare än andra och håller ut längre.
    Döm aldrig en annan människa utan att först ha gått en mil i dennes skor.

Jag var extremt noga med att inte ge mina barn socker som små, ända tills lillbarnet blev sjukt när hon var 15 mån, tappade i vikt och sen inte kom igång att äta igen. 
    Jag försökte med ALLT, men det enda hon tog var ersättning, och hon blev tröttare och tröttare.
    BVC föreslog då att jag skulle ta spröda småkakor och krossa med mortel och låta henne leka med smulorna. Jag bakade egna sirapskakor för att ha koll på innehållet, och det var nästan bara smör och socker.
    Poängen var att socker och fett ger en snabb kraftsamling som man kan utnyttja till att få i barnet något mer långsiktigt. Hon gick på sirapskakor några dagar medan jag långsamt fick i henne allt mer och bättre mat vid sidan om.
  • Kasperina

Jag hade också problem med skolmaten, på lågstadiet hade vi bara 20 min lunch och jag var van vid att äta långsamt. Jag åt nästan ingenting i mellan- och högstadiet heller, ännu mindre när jag började röka i sjuan, men på gymnasiet fångades jag upp av skolsyster och fick tvångsvägas 2ggr/vecka med hotet att bli inlagd om jag inte såg till att peta i mig tillräckligt för att inte gå ner i vikt. Där fanns också fil och smörgås som alternativ (eftersom maten aldrig räckte till alla) vilket gjorde sitt till att stabilisera mitt matintag

Svar på tråden Vad äter era barn till frukost en vardag innan förskola/skola?