Inlägg från: Gryntroll |Visa alla inlägg
  • Gryntroll

Sallader till förskolekök

Inte riktigt vad du eftersöker... men på sonens förskola brukar kocken göra sallandsbricka. Det är sällan blandad sallad som så, utan ex rivna morrötter, gurkstavar/halvmånar, majs, oliver i egna små högar på samma fat. 

Hon är väldigt bra tycker jag och brukar även lägga in någon lite udda grönsak/rotfrukt på salladsbrickan, ex har det varit kålrabbi och rå rivna polkabetor. 

• Gryntroll
    Jag är skrev 2017-08-17 19:00:40 följande:

Kan hålla med i sak. Har serverat levererade sallader från stort tillagningskök till en förskola och det är 4 till 5 sorter jätte fina och goda men tyvärr äts det inte mycket av dom ???? blir att kasta en hel del.

Men jag har ju att förhålla mig till vissa riktlinjer så en sallad utöver pizzasallad och rivna morötter önskas.

Annars gillar jag tanken med plock grönsaker.

Ah ok, men vanlig isbergssallad med gurka och tomat?

När jag gick i skolan fick vi råkostsallad på rivna morötter, palsternacka och lite rödbetor. Kanske kan vara något? Det är ju ganska "robust" och borde hålla för transport tänker jag.

Tråkigt med såna stiffa riktlinjer att upplägg som barn faktiskt äter av inte fungerar. Lite slöser i med både tid och resurser att behöva göra riktiga sallader när barn oftast föredrar att plocka ihop sin egen sallad på tallriken.

Svar på tråden Sallader till förskolekök