Ångestproblem
Anonym (T) skrev 2017-09-27 10:50:13 följande:
För mig fungerade det väldigt bra att läsa på om ångest och hur det fungerar. Varför slår hjärtat så hårt? Varför får jag tryck över bröstet? Varför skakar benen, varför svettas jag, varför blir synen helt dimmig. Din yrsel till exempel, beror på att kroppen skickar allt blod till dina stora muskler så du kan springa snabbare, sparka hårdare, hoppa högre etc.
Alla såna symptom har biologiska funktioner och när jag kunde lära mig att känna igen signalerna kunde jag känna mig tryggare. Då kunde den rationella delen av mig stå emot den biologiska och min panikångest blev mildare och mer sällsynt.
Kroppen reagerar ju irrationellt på dina problem. Dina problem kommer inte försvinna även om du lär dig kontrollera din ångest, men din ångest kommer definitivt inte lösa dina problem (som din reptilhjärna nu fått för sig).
Det kanske inte hjälper för dig, jag var rädd för själva symptomen vilket du inte verkar vara på samma sätt, och det är säkert därför kbt inte var bäst för dig. Men det kanske kan hjälpa lite :)