• Anonym (ts)

Vad är det för fel på soc?

Jag har ansökt om försörjningsstöd (tillfällig svacka) och akuta matpengar.
    Hon har begärt en handling och jag har mailat henne och sagt att jag kommer få den via post idag och då kommer jag till kontoret och lämnar den.
    Hon svarade på mailet att det var jättebra och att hon då inväntar den.
    Nu vaknar jag och ser att jag fått brev om avslag pga att jag ej inkommit med denna handling?
    Är det nåt fel på människan? Hon svarade ju på mailet att hon skulle invänta den idag!

• Svar på tråden Vad är det för fel på soc?
  • Anonym (,,)

Du får ringa och kolla upp. Kanske är någon kollega till henne som skickat brevet för snabbt tex. Eller har hon blandat ihop ärenden. 

• Anonym (Okej)

Det brevet kan ju ha skickats innan de fick veta att du skulle komma in med handlingarna? Och vad spelar det för roll när du ändå kan komplettera med uppgifterna nu?

• Anonym (ts)
    Anonym (,,) skrev 2017-08-18 07:47:38 följande:

Du får ringa och kolla upp. Kanske är någon kollega till henne som skickat brevet för snabbt tex. Eller har hon blandat ihop ärenden. 

Nån kollega är det nog inte eftersom hon har skrivit under.

Jag ska invänta posten, sedan ta med mig handlingen och hennes brev/avslag och gå dit för ett personligt möte. Tänker kräva det.

Har aldrig pratat med henne i telefon, aldrig träffat någon där på soc men jag måste ha en ändring på detta beslut idag, annars kan jag inte jobba nästa vecka.

Tack för ditt svar.
  • Anonym (Ll)

Kolla datumet på beslutet. Gå till receptionen. Ta med dig de begärda handlingarna. Be om att få en omprövning av beslutet. Ring socialsekreteraren på telefontiden.

• Anonym (ts)
    Anonym (Ll) skrev 2017-08-18 08:02:23 följande:

Kolla datumet på beslutet. Gå till receptionen. Ta med dig de begärda handlingarna. Be om att få en omprövning av beslutet. Ring socialsekreteraren på telefontiden.

Kollade nu. Det är stämplat igår så det postades igår. Vi hade vår mailkontakt i förrgår.
  • Långbenopluto

Hon kanske har blandat ihop dig och ditt samtal med en annan klient, det är ju människor som jobbar på soc.

Ring henne på teltid och förklara så gör hon säkert en omprövning av beslutet.

• ttr
    Vad är det för fel på dig då? Att du inte ens har pengar till mat?
  • Anonym (ts)
    Tofflans skrev 2017-08-18 11:10:50 följande:

Hon kanske har blandat ihop dig och ditt samtal med en annan klient, det är ju människor som jobbar på soc.

Ring henne på teltid och förklara så gör hon säkert en omprövning av beslutet.

Jag har aldrig någonsin pratat med människan och har ingen aning om telefontider. Provar att ringa på måndag morgon till receptionen, har inget nummer till henne.
  • Anonym (ring)
    Anonym (ts) skrev 2017-08-18 13:29:11 följande:
    Jag har aldrig någonsin pratat med människan och har ingen aning om telefontider. Provar att ringa på måndag morgon till receptionen, har inget nummer till henne.
    Du ringer växeln nu och ber att få prata med henne. Då får du veta när hon är anträffbar. Får du inte tag på henne på telefon nu så svara på mejlet igen. "Så bra att du kommer invänta handlingen som jag kommer få med posten idag! Jag kommer in i eftermiddag!". När posten kommer och du har handlingen går du dit med den och tar också med dig brevet med avslaget. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (ring) skrev 2017-08-18 13:43:29 följande:

Du ringer växeln nu och ber att få prata med henne. Då får du veta när hon är anträffbar. Får du inte tag på henne på telefon nu så svara på mejlet igen. "Så bra att du kommer invänta handlingen som jag kommer få med posten idag! Jag kommer in i eftermiddag!". När posten kommer och du har handlingen går du dit med den och tar också med dig brevet med avslaget. 

Ja det var så jag hade tänkt, så vi hade kommit överens om. Men så kollade jag på hemsidan och såg att dem stänger kl 15 på fredagar (istället för kl 16) och jag får posten runt 15. Tänkte vänta till 14:15, hinner posten komma före dess så hinner jag dit idag. Annars mailar jag och förklarar läget.
  • Anonym (ring)

Svara på det mejl där hon skriver att hon inväntar handlingen. Om du inte får tag på henne på telefon nu. (Med växeln menade jag kommunens växel. De brukar säga telefontiderna.)

• Anonym (ts)
    Anonym (ring) skrev 2017-08-18 14:18:47 följande:

Svara på det mejl där hon skriver att hon inväntar handlingen. Om du inte får tag på henne på telefon nu. (Med växeln menade jag kommunens växel. De brukar säga telefontiderna.)

Fick tag på henne via telefon så det löser sig nog på måndag
  • Anonym (ring)

Så bra att du fick tag på henne! Hade hon någon kommentar till att hon gett avslag innan hon inväntat handlingen? 

• Pentra
    ttr skrev 2017-08-18 11:15:36 följande:
    Vad är det för fel på dig då? Att du inte ens har pengar till mat?

Det där var väl ändå onödigt! ... /Pentra
  • Anonym (ts)
    Anonym (ring) skrev 2017-08-18 23:30:57 följande:

Så bra att du fick tag på henne! Hade hon någon kommentar till att hon gett avslag innan hon inväntat handlingen? 

Ja att hon måste följa deras regler....hmm?

Men jag skulle glömma det sa hon.
  • Mawa

Om soc har regler som innebär att man agerar som din handläggare gjorde och de (reglerna) uppenbarligen är idiotiska så joo, man kan tänka lite själv och göra det som är vettigt också. Inte vara så harig. Det kräver ju att man har förmågan att tänka och att man har gott omdöme i och för sig. Jag har väldigt svårt att tro att handläggaren skulle få skit för att hen väntar ett par dagar på kompletteringen, alternativt lägger till en egen mening i brevet som hjälper mottagaren slippa undra som du gjorde. Dessa standardiserade brev som gör mer skada än nytta går mig på nerverna.

• Sleepingbutter

Vid ansökan om akuta matpengar så måste beslut ges samma dag som ansökan inkommer. Om ansökan då inte är komplett så ges ett avslag. När du har kontoutdraget kan du upprätta en ny ansökan som du kommer få beslut på samma dag.

Svar på tråden Vad är det för fel på soc?