• Paula4983

    SF mått

    Berätta snälla vad ni hade för SF mått i v 34+0.

    Jag har varit idag hos bm och SF mått låg på 30 cm, så de skickar mig på tillväxt ul.

    Jätte orolig ((((

  • Svar på tråden SF mått
  • sofsan

    När jag var på mitt BM besök v 35 låg mitt på 31 cm. Jag har hela tiden legat under medel men följt min egen kurva.

    Du ska se att det är ingen fara, hur många cm hade du gången innan?

  • Nursetobe

    Enligt exempelkurvan är symfys fundusmåttet omkring 31,7 cm i vecka 34, men detta är ju högst individuellt. Vet du vad du låg på vid senaste mätning? Det viktigaste är att bebisen växer och att man följer sin egen kurva något sånär.

    Tycker absolut inte du ska vara orolig då det inte är någon stor avvikelse. Se det bara som att det är måna om dig och ditt barn och därför gör tillväxt-UL.

    Önskar dig all lycka!

  • Paula4983

    Jag varit innan när jag var fullgången v 31 då bar det 29.

    Och bebisen har inte vänd sig än, den ligger med rumpan neråt så det är kanske därför

  • Meriall

    Hade samma som du med första barnet och fick också tillväxtUL som visade -20%.

    Han föddes bf +8 och vägde 3,2 kg.

  • Jasmin Karlsson

    Vet inte vad jag hade, men sf-måttet var litet så jag fick göra tul i v 36, då beräknades bebis vara ca -22%. Nu 2 veckor senare visade tul -18%, så det är lite bättre och allt annat ser bra ut. Tycker bara det känns lugnande att de kollar allt. Om de upptäcker att bebisen inte växer bra kan det bli att de sätter igång förlossningen tidigare. Försök tänka att det är bättre att de har koll på allt så man kan göra det som är bäst för bebisen.

Svar på tråden SF mått