Bo en bit från barnens andra förälder
Jag tror väldigt få föräldrar skulle köra 6 mil för att hämta sitt barn om de inte verkligen är bästa vänner och inte har någon annan. I synnerhet inte om de kan leka varannan vecka. Om det finns gott om barn på gångavstånd ska det till väldigt speciella skäl till varför jag skulle offra både tid och bensin av mina få lediga timmar under helgen.
Sen blir det mycket körande när barnen har aktiviteter och diskon. Om ni nu kommer tillåta det? De är ofta under vardagskvällen och där barnet kanske behöver äta middag först. Och kan ni få det så det fungerar för båda barnen som kanske har aktiviteter olika dagar? Tänker ni då att det blir biomammans ansvar under pappans veckor? I så fall förstår jag om hon inte är så road och att hon då bör bli kompenserad. Om det ens går för henne.
Min son har en klasskompis som bor 1 - 2 mil bort beroende på vilken förälder han bor hos och det är inte ofta han får/kan leka med någon klasskompis. Han blir vald i sista hand och sen hänger det på om det fungerar för båda barnens föräldrar vilket inte är så ofta. Det är också många kalas som han inte kan gå på eftersom föräldrarna inte får till det logistiskt med flera barn (gissar jag).
Min pappa bodde långt bort och även om vi bara var där varannan helg så blev det problem med aktiviteter som låg i anslutning av helgen. Så jag vet att jag som barn avstod från saker jag egentligen velat göra för att istället kunna vara med min pappa. Men det kändes trist när kompisarna pratade om vad de gjort. Så jag kan fortfarande känna lite sorg över att pappa valde att flytta från vår stad och oss vid skilsmässan.
Men trots allt så har våra barn det bättre än många andra i världen. Så på så sätt är det lyxproblem. Men barnen kommer ändå jämföra hur de har det mot sina kompisar och om de får försaka mycket mer saker än sina kompisar så kommer det alltid att finnas en öm tagg där. Men om ni verkligen skjutsar för alla träningar, matcher, kalas, diskon etc kommer de nog vara nöjda (om de inte har något emot bilåkning).