Inlägg från: Anonym (Anon) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anon)

Bo en bit från barnens andra förälder

Jag tror att det smidigaste för barnet skulle bli att träffa er på helgerna, och bo hos mamman på veckorna. Eller tvärtom. När mina föräldrar skildes (jag var 12) så fanns det ingen chans för mina föräldrar att hitta boende och jobb så nära varandra att VV skulle funka. Jag och min mamma flyttade 35 km bort, och jag träffade min pappa varannan helg.

Skillnaden mellan den situationen och situationen för ett barn som bor 30 km från skolan (ute på landet) är att barnet i den sistnämnda situationen har samma vänner runt sig varje dag. Ett barn som bor VV men går på samma skola kommer att behöva två fritids-umgängen, ett runt mamman och ett runt pappan. För mig löste det sig då jag började i skolan på den nya orten och fick vänner där, samtidigt som jag behöll kontakten med mina gamla klasskamrater.

Jag har väldigt bra kontakt med båda mina föräldrar och ser ingen stor nackdel med att bara träffa sitt barn varannan helg.

• Anonym (Anon)

Kan tillägga att ingen av mina vänner från endera orten hälsade på mig på den andra orten under de 6 år från att mina föräldrar skildes till att jag flyttade hemifrån.

• Anonym (Anon)
    Anonym (Hur gör ni?) skrev 2017-08-29 17:18:45 följande:

Nu förstår jag nog inte hur du menar? Barnen kommer att ha sitt fritidsumgänge hos mamman och kan även följa med kompisar hem på vår tid och så hämtar vi där.

Jag hoppas såklart att det löser sig för er, men jag tror att risken är stor att det arrangemanget antingen går ut över barnets sociala kontakter med jämnåriga pga att det inte går att vara spontan, eller att barnet sover hos mamman efter att ha lekt med kompisar. När jag var liten kom man oftast på samma dag att man ville leka efter skolan, så att behöva planera tror jag hade försört spontaniteten. Även om ni är okej med att skjutsa barnet båda sträckorna så finns risken att barnet får dåligt samvete över ert körande, eller att föräldrarna till barnets vänner säger att "vi tar det nästa vecka när de är hos mamman". Det kan även hända att när barnet är på väg hem till er (eller framme hos er) så hör någon av sig och vill leka, och då kan ni antingen vända och köra uppåt 6 mil + ytterligare 6 mil för att barnet ska få leka, medan för ett barn som bor nära blir det lättare att spontant umgås och knyta kontakter med jämnåriga. Det problemet har jag själv haft även med längre avstånd till skolan. Risken finns ju också att man inte blir frågad för att ens vänner vet att man är på g hem och det skulle bli omständligt.

Jag skulle köra en testperiod innan jag fattade något beslut i vilket fall :)
Svar på tråden Bo en bit från barnens andra förälder