• Höstfågel

Islam som toleransen och fredens religion, hur då?

Varje gång det är något tok som händer i en arabstat är det alltid, varje gång, en förståsigpåare som läser innantill,
    "Islam är fredens religion", "Islam är tolerans".
    Hur fan då?
    Jag sitter hemma och är sjuk så roade mig med att kolla upp vilka islamistiska stater som  tillämpar parlamentarisk demokrati, med respekt för mänskliga rättigheter. Det blev lätträknat. Hittade bara några få möjliga kandidater.
    Indonesien har ju haft fria val, men centralregeringen har inte full kontroll över hela landets territorium. Acheprovinsen tillämpar ju sharia-lagstiftning vilken minst sagt inte tar tillvara homosexuellas rättigheter.
    Bosnien är ju en smula muslimskt. Fast den statsbildningen är ju resultatet av en etnisk rensning, därmed är det ju inte vidare representativt.
    Turkiet var ju ett tag hyfsat demokratiskt. Erdogan  å andra sidan har ju fört landet mot diktatur.
    Kvar är Kurdistan. Det verkar någotsånär civiliserat, men Kurdistan är å andra sidan inte riktigt ett eget land.
    När jag jämförde freedomhouse genomgång av stater där mänskliga rättigheter som religionsfrihet, pressfrihet och individuell frihet (som att vara homosexuell) med statsreligion framgår ett tydligt mönster. Islamistiska stater återfinns bland gruppen "not free" och i några fall "partly free" och aldrig inom gruppen "free".
    freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2017
    Därför undrar jag hur de som hävdar Islam som fredligt och tolerant, hur tänker de då?
  • Svar på tråden Islam som toleransen och fredens religion, hur då?
  • oanonym

De som påstår så anser nog att deras tolkning av Islam är fredlig och tolerant.

• Höstfågel
    oanonym skrev 2017-08-19 11:57:18 följande:

De som påstår så anser nog att deras tolkning av Islam är fredlig och tolerant.

Jo det är väl mest tänkbart. Tycker det borde ringa en klocka någonstans att något är på tok med religionen när det leder till intolerans varje gång det blir en statsreligion.
  • absalon

Både islam och kristendomen har haft oerhört många ruggigheter för sig under historiens gång. Såväl Koranen som Bibeln uppmanar till  åtskilliga hemskheter - inklusive folkmord och spädbarnsmord.
    Icke desto mindre måste vi dras med båda religionerna och försöka stödja de riktningar  inom kristendomen och islam, som verkar för demokrati, frihet och tolerans.Cool 

• oanonym
    Höstfågel skrev 2017-08-19 20:35:38 följande:

Jo det är väl mest tänkbart. Tycker det borde ringa en klocka någonstans att något är på tok med religionen när det leder till intolerans varje gång det blir en statsreligion.

Ja, statsreligioner är nog aldrig bra öht. Det kanske finns undantag, men rent spontant känns det som en dålig ide'.
  • DeathByPickles

De stora religionerna är väl rätt hatiska, uteslutande, och förtryckande i grund. Jag ser ingen skillnad. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • oanonym
    DeathByPickles skrev 2017-08-19 21:39:40 följande:

De stora religionerna är väl rätt hatiska, uteslutande, och förtryckande i grund. Jag ser ingen skillnad. 

Det är skillnad bland utövarna, och hur stor plats religionen får ta i samhället.
  • DeathByPickles
    oanonym skrev 2017-08-19 22:37:26 följande:
    Det är skillnad bland utövarna, och hur stor plats religionen får ta i samhället.
    Skillnad mellan alla utövare i alla religioner självklart, hur skulle det inte kunna vara så? Vi är ju individer allihopa. Grunden i de flesta religioner, och kristendomen kanske i synnerhet är däremot intolerans  - kanske låter vi den ta lite för stor plats i vårt västerländska samhälle lite för ofta. 
    Eller hur menar du? 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles

Never mind. Jag är redigt onykter! :) 

• oanonym
    DeathByPickles skrev 2017-08-20 02:51:33 följande:

Skillnad mellan alla utövare i alla religioner självklart, hur skulle det inte kunna vara så? Vi är ju individer allihopa. Grunden i de flesta religioner, och kristendomen kanske i synnerhet är däremot intolerans  - kanske låter vi den ta lite för stor plats i vårt västerländska samhälle lite för ofta. 

Eller hur menar du? 

Jag menar att dessa religioner är ungefär lika hemsk, om man ser till dess texter, men att vissa religioner reformerats. Kristendomen har inte så stort inflytande i många länder där den tidigare hade det. Islam har inte kommit dit ännu, då islam ofta har stort influtande i hur samhället ska skötas. Jag menade alltså inte att det var skillnad på individnivå bland utövarna, för det är ju självklart, utan det är skillnad bland utövarna överlag inom resp. religion. Det finns naturligtvis undantag.
  • Höstfågel
    oanonym skrev 2017-08-20 07:29:23 följande:
    Jag menar att dessa religioner är ungefär lika hemsk, om man ser till dess texter, men att vissa religioner reformerats. Kristendomen har inte så stort inflytande i många länder där den tidigare hade det. Islam har inte kommit dit ännu, då islam ofta har stort influtande i hur samhället ska skötas. Jag menade alltså inte att det var skillnad på individnivå bland utövarna, för det är ju självklart, utan det är skillnad bland utövarna överlag inom resp. religion. Det finns naturligtvis undantag.
    Ja, om den kristna guden i GT kan ju inte sägas annat än att det var en klinisk psykopat. Våldsam och nyckfull. Muhammad å sin sida var ju en ökenkrigare och pedofil.
    Kan de andra stora religionerna lite för dåligt, men vad jag vet har inte Buddismen reformerats. Ändå har jag inte stött på militanta buddister i någon större omfattning. Judendomen är ju per definition oreformerad eftersom Toran är GT. Den religionen funkar ju rätt bra ihop med ett pluralistiskt och fritt samhälle.
    Även hinduismen har visat sig fungera i ett modernt samhälle.

Islam verkar med andra ord vara i en klass för sig i form av det ofrihet och förtryck som uppstår när religionen blir statsreligion. Skillnaden mellan de andra världsreligionerna är ju frapperande. Inte en enda Islamsk stat är att betrakta som fri!
    Som jag redogjorde för ovan kan det inte bara bero på att religionen är oreformerad, det är även andra världsreligioner. Det måste alltså finnas en restpost som leder till misslyckade samhällsbyggen, och vad är det?
Svar på tråden Islam som toleransen och fredens religion, hur då?