Islam som toleransen och fredens religion, hur då?
Varje gång det är något tok som händer i en arabstat är det alltid, varje gång, en förståsigpåare som läser innantill,
"Islam är fredens religion", "Islam är tolerans".
Hur fan då?
Jag sitter hemma och är sjuk så roade mig med att kolla upp vilka islamistiska stater som tillämpar parlamentarisk demokrati, med respekt för mänskliga rättigheter. Det blev lätträknat. Hittade bara några få möjliga kandidater.
Indonesien har ju haft fria val, men centralregeringen har inte full kontroll över hela landets territorium. Acheprovinsen tillämpar ju sharia-lagstiftning vilken minst sagt inte tar tillvara homosexuellas rättigheter.
Bosnien är ju en smula muslimskt. Fast den statsbildningen är ju resultatet av en etnisk rensning, därmed är det ju inte vidare representativt.
Turkiet var ju ett tag hyfsat demokratiskt. Erdogan å andra sidan har ju fört landet mot diktatur.
Kvar är Kurdistan. Det verkar någotsånär civiliserat, men Kurdistan är å andra sidan inte riktigt ett eget land.
När jag jämförde freedomhouse genomgång av stater där mänskliga rättigheter som religionsfrihet, pressfrihet och individuell frihet (som att vara homosexuell) med statsreligion framgår ett tydligt mönster. Islamistiska stater återfinns bland gruppen "not free" och i några fall "partly free" och aldrig inom gruppen "free".
freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2017Därför undrar jag hur de som hävdar Islam som fredligt och tolerant, hur tänker de då?