• Morotskaka

Dags att börja förskolan igen

Min 3-åriga dotter börjar förskolan på måndag igen efter ett långt sommarlov. Hon ska börja på ny avdelning med lite äldre barn.

De senaste dagarna när vi har pratat om det så blir hon bara ledsen, även fast jag försöker låta positiv och berättat hur roligt det kommer bli. Hennes bästa kompis ska börja i samma grupp men verkar inte som att hon blir gladare för det.

Hemma är hon som vilken trotsig 3-åring som helst men på förskolan är hon blyg och försiktig.

Vad kan jag göra? Tycker bara så synd om henne.

• Svar på tråden Dags att börja förskolan igen
  • Poppy75

Mina pojkar är också tre och framför allt den ena har sagt hela semestern att han vill vara hemma och inte vill gå till förskolan. De började också på ny avdelning nu efter sommaren. Jag var orolig för hur det skulle gå men det har gått hur bra som helst. Första dagen var lite ledset vid lämningen men sen har de dansat in hela veckan.

Förhoppningsvis så går det bra för din flicka också. Fortsätt bara att prata positivt om alla nya roliga leksaker som kommer finnas och hur kul det blir att träffa bästa kompisen osv.

• Isola747

Tror det är rätt normalt att inte vilja gå tillbaka. Vi vuxna önskar ju ofta att semester skulle vara längre och kan ha jobbångest i slutet av semestern. Klart man hellre är hemma och myser med familjen liksom. Ibland är det roligt att komma tillbaka och skönt med rutiner igen och ibland kan det kännas jobbigt med långa dagar och vardag. Samma för barn som för vuxna tänker jag. Tror inte du behöver oroa dig men har man möjlighet kan det nog vara skönt med en mjuk start, tex lite kortare dagar eller kortvecka.

Svar på tråden Dags att börja förskolan igen