Köpa hus, renovering, hjälp!
I veckan ska vi iväg och kika på ett hus som ligger ute för 1 200 000:-.
Det är mycket att göra med det, huset är byggt 1975 och är enplans med källare (delvis inredd).
Här kollat på hus i flera år och nu har vi hittat ett som vi tror kommer bli vårt (vi ser alltså potential med det).
Samtidigt så slås jag av allt som är att göra med det, det är byggt 1975 och dom har inte gjort någonting med det alls.
Dels är det olje/el uppvärmt så värmesystemet bör bytas ut, dränering måste göras snarast det är våran punkt 1 på listan, vi tänkte göra det direkt då vi flyttar in.
Sen måste badrummen renoveras då de är gamla och sen allt annat i huset då det är från då det byggdes. Stammarna bör nog också fixas om inte annat så är det nog lika bra om man ändå ska riva badrummen, vi tänkte börja med största badrummet och detta tänkte vi göra under första året vi bor där.
Av det jag sett av huset hittills så är jag helt nerkärad i det men samtidigt så oroar man sig för att man tar sig vatten över huvudet.
Första huset vi kommer köpa isf.
Vi kommer inte kunna få renoveringslån första året sa banken vi kommer ha ca 150 000 att röra oss med första månaden för att renovera.
Dränering gör vi själv med kunnigt folk i vår närhet som vi har.
Under första året får vi ihop ytterligare 100 000-150 000:- för badrummet.
Huset har potential att få en värdering på 2 200 000 -2 500 000 där området ligger.
Kommunen expanderar och det ligger relativt centralt.
Hur mycket kan ett hus öka i värde när man dränerat (det är fultgenomslag på källarväggarns just nu som bör kunna avhjälpas med dränering enligt besiktning), bytt värmesystem och renoverat badrummet?
Vi tänkte ev värdera om huset efter 1 år för att få loss mer pengar för renovering.
Eller tar vi oss helt vatten över huvudet?
Tack på för hand!