Inlägg från: Anonym (Mannen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mannen)

Min sambo gör mig galen, borderline?

Anonym (märkligt) skrev 2023-09-08 13:20:33 följande:

Men varför har du snöat in dig så mycket på vilken diagnos det kan tänkas vara och att den bara måste utredas innan du kan göra nåt öht?

Jag menar om hon beter sig som ett rövhål och det får dig att må dåligt så spelar väl det ingen roll vad rövhålsbeteendet har för namn, det får ju dig ändå att må dåligt?

Vore det inte bättre om du lägger mer fokus på hur hennes beteende får dig att må och om det är värt att vara i en sån relation än vilket namn hennes potentiella diagnos har? Du är väl hennes partner inte hennes psykolog eller terapeut?

Det är väl en stor skillnad på om beteendet beror på något som går att behandla eller om personen bara är ett rövhål.

Jag har en vän som fick diagnosen borderline när han var 40 år. Han fick medicin och blev en helt annan människa efter det.

Sen om personen bara är ett rövhål bör hon åtminstone gå till en psykolog för att få hjälp.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (märkligt) skrev 2023-09-21 11:23:29 följande:
    Mediciner gör skillnad men botar INTE diagnoser, en person med en sån diagnos kommer ha den resten av sitt liv, de kommer alltså aldrig ha en normal relation.

Det är lätt att prata om vänner som man inte behöver leva med, det är en HELT annan sak att leva med en person med såna problem. Skulle du själv vilja LEVA med din vän?

Ja personen behöver nog hjälp av psykolog och TS är ju inte en psykolog så poängen här var ju inte om personen behöver psykolog, poängen var att det inte är TS roll att leka psykolog åt sin partner.

Jag har pratat med min väns sambo. Det är hon som sagt att han är en helt annan person.

Min poäng är bara att man inte behöver ge upp så lätt.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (märkligt) skrev 2023-09-21 15:56:08 följande:
    Men då är vi där igen, alla fattar att man säker KAN leva med någon med diagnoser, allt går säkert att göra om man bara ger sig fan på det och är villig att offra hur mycket som helt för det.

Men en betydligt mer relevant fråga är VARFÖR ska man öht göra det när det faktiskt finns människor utan de problemen?
    Det kallas empati och kärlek. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (märkligt) skrev 2023-09-22 12:29:37 följande:
    Nja, det kan lika väl kallas för naivitet, destruktivt och medberoende.

Empati är bra och kärlek är bra OM det är inom rationella ramar, dvs det är inte skadligt för en själv. Empati och kärlek som är skadligt för en själv är absolut inte bra utan bara destruktivt.
    Men innan du har testat så vet du inte vad det kommer att bli.
Svar på tråden Min sambo gör mig galen, borderline?