• Anonym (Vad gör jag?)

Redbull och gravid hur farligt är det?

Hej.Jag har varit otroligt redbull beroende ca 4-5 burkar om dagen i ca 5år. Nu till saken, jag är gravid i v.5 och jag vill hålla detta hemligt så långt det bara går. Jag har över slutat med redbullen. Men På mitt ena jobb är jag och min chef väldigt nära då vi bara är 3 personer som jobbar där och hon köper alltid 1 redbull till mig till morgon fikat. Men jag vill så gärna inte berätta för henne då jag vet att det kommer spridas vidare. Så hur farligt är det att att dricka 1 redbull i veckan? Fram till v.12 Vad är det som är så mycket farligare för graviditeten i energidricka tillskillnad från kaffe?

• Svar på tråden Redbull och gravid hur farligt är det?
  • Aikido

Ingen aning men hur svårt är det att säga "Nej tack! Jag har slutat"?

• Anonym (B)

Men säg stt du varit hos tandläkaren och de sagt åt dig att du måste dra ner på redbullen?

• Anonym (Vad gör jag?)

Hon kommer fatta direkt att jag är gravid om jag säger att jag slutat. Annars e det väl förmodligen det första jag hade sagt.

Pga av en hel del olika anledningar så vet hon att jag inte skulle sluta om det inte vore för att jag var gravid!

• Aikido
    Anonym (Vad gör jag?) skrev 2017-08-21 10:48:33 följande:
    Hon kommer fatta direkt att jag är gravid om jag säger att jag slutat. Annars e det väl förmodligen det första jag hade sagt.
    Pga av en hel del olika anledningar så vet hon att jag inte skulle sluta om det inte vore för att jag var gravid!
    Snabb sökning gav från 1177 att du bör hålla dig under 4.5 dl kaffe / dag. Det finns ca 40 mg koffein i 100 g kaffe och ca 30 mg koffein i 100 g Red Bull. En burk om dagen låter ganska ofarligt för fostret om man bara tar hänsyn till koffeinet men sedan finns det väl lite annat mysko i också bl.a. vatten som är direkt livsfarligt i för stor mängd.

Med reservation för att jag läst fel / minns fel.
  • K med lilla E
    Anonym (Vad gör jag?) skrev 2017-08-21 10:48:33 följande:

Du får väl låtsas att du dricker och sen hälla ut skiten. 
  • Anonym (Fejka)

Kan du låtsas dricka o hälla ut den sen?

• RudBell

Vem fan dricker Red Bull som vuxen? Bara en massa socker, färgämnen och diverse skit som faktiskt påverkar kroppen uteslutande negativt. Riktig white trash-varning att hälla i sig detta, särskilt som gravid. Jag likställer det med rökning.

Är du fet och ohälsosam i övrigt? Dålig hy?

• Aikido
    Anonym (Fejka) skrev 2017-08-21 11:01:12 följande:
    Kan du låtsas dricka o hälla ut den sen?
    Eller dricka och missa munnen.

• Bestemor

Du får väl säga att du läste om kvinnan som nästan dog av sitt Redbull drickande, en artikel som delats på facebook

• Anonym (Fejka)
    RudBell skrev 2017-08-21 11:02:48 följande:

Vem fan dricker Red Bull som vuxen? Bara en massa socker, färgämnen och diverse skit som faktiskt påverkar kroppen uteslutande negativt. Riktig white trash-varning att hälla i sig detta, särskilt som gravid. Jag likställer det med rökning.

Är du fet och ohälsosam i övrigt? Dålig hy?

Men skärp dig!
  • Anonym (Fejka)
    Aikido skrev 2017-08-21 11:04:03 följande:

Eller dricka och missa munnen.

Eller råka välta ut den!
  • Anonym (Majken)
    Aikido skrev 2017-08-21 10:56:00 följande:
    Snabb sökning gav från 1177 att du bör hålla dig under 4.5 dl kaffe / dag. Det finns ca 40 mg koffein i 100 g kaffe och ca 30 mg koffein i 100 g Red Bull. En burk om dagen låter ganska ofarligt för fostret om man bara tar hänsyn till koffeinet men sedan finns det väl lite annat mysko i också bl.a. vatten som är direkt livsfarligt i för stor mängd.

Med reservation för att jag läst fel / minns fel.
    Nästan rätt, förutom att en bruk oftast innehåller 250ml inte 100ml, på red bulls hemsida står det att en innehåller 80 mg koffein. Men hon borde verkligen sluta ändå för det är inget i red bull som är bra för kroppen.
  • Anonym (M)

Jag hade aldrig druckit redbull under graviditet, tycker det känns väldigt onödigt att utsätta fostret för det. Som någon skrev kan du väl låtsas dricka (vill du att andedräkten ska lukta så kan du ju ta en mun och skölja runt i munnen) och sen hälla ut den på toaletten. Det är ingen som ser hur mycket/lite det är kvar i en burk.

• Aikido
    Anonym (Majken) skrev 2017-08-21 11:30:07 följande:
    Nästan rätt, förutom att en bruk oftast innehåller 250ml inte 100ml, på red bulls hemsida står det att en innehåller 80 mg koffein. Men hon borde verkligen sluta ändå för det är inget i red bull som är bra för kroppen.
    Jag skrev inte att en burk innehåller 100 ml (eller 100 g) utan att i 100 g Red Bull finns det 30 mg koffein.

Lite regula de tri ger sedan:
    100 g Red Bull - 30 mg koffein
    1 g Reg Bull - 30/100 mg koffein
    250 g Red Bull - 250*30/100 mg koffein = 75 mg vilket kommer hyfsat nära 80.
  • Rödtjärnens Anna

Drick lite av Red bullen ur en kaffekopp eller något aannat ogenomskinligt (så de inte ser hur mycket som är i). Sen häller du ut resten. Då ser de att du dricker och du dricker så pass lite att det inte blir skadligt.

Jag är själv kaffedrickare men drack saft ur en kaffekopp varje fika, mina jobbarkompisar anade ingen graviditet till v 25 då magen avslöjade mig.

Det jag funderar på, innehåller inte red Bull taurin? Hur påverkar det fostret?.

• Mascaraklumpar
    Rödtjärnens Anna skrev 2017-08-21 11:48:52 följande:

Drick lite av Red bullen ur en kaffekopp eller något aannat ogenomskinligt (så de inte ser hur mycket som är i). Sen häller du ut resten. Då ser de att du dricker och du dricker så pass lite att det inte blir skadligt.

Jag är själv kaffedrickare men drack saft ur en kaffekopp varje fika, mina jobbarkompisar anade ingen graviditet till v 25 då magen avslöjade mig.

Det jag funderar på, innehåller inte red Bull taurin? Hur påverkar det fostret?.

Taurin är ett essentiellt (nödvändigt) ämne för foster och nyfödda (som till skillnad från vuxna inte själva kan producera ämnet) och SLV bedömer den mängd man kan få i sig via energidryck och övrig kost som säker. När det gäller energidryck så är det koffeinet och sockret som kan utgöra en risk under graviditeten, så där får man ha koll på att man inte överskrider de rekommenderade gränserna.
  • Pentra

Förutom att överdrivet intag av taurin ger farliga hjärtrytmrubbningar; energidryckers innehåll, och, i dem, kombinationen av taurin och koffein, gör att de utgör lika skadlig inverkan på levern som alkohol, Utefter vad jag vet så är en fungerande lever essentiell för hälsan, och det speciellt om man är gravid. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Mascaraklumpar
    Pentra skrev 2017-08-22 09:39:16 följande:

Förutom att överdrivet intag av taurin ger farliga hjärtrytmrubbningar; energidryckers innehåll, och, i dem, kombinationen av taurin och koffein, gör att de utgör lika skadlig inverkan på levern som alkohol, Utefter vad jag vet så är en fungerande lever essentiell för hälsan, och det speciellt om man är gravid. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Undrar om jag någonsin sett dig skriva något som är sant här inne. Jag tror faktiskt inte det.

Koffein kan, i stor mängd eller i kombination med fysisk ansträngning, dehydrering eller samtidigt intag av andra substanser som hostmedicin med efedrin, påverka hjärtat. Varken energidrycker eller kaffe i stor mängd bör därför intas i samband med exempelvis träning. Taurin har dock ingenting med saken att göra, och någon leverskada ger det inte heller.
  • Pentra
    Mascaraklumpar skrev 2017-08-22 15:11:39 följande:
    Undrar om jag någonsin sett dig skriva något som är sant här inne. Jag tror faktiskt inte det. Koffein kan, i stor mängd eller i kombination med fysisk ansträngning, dehydrering eller samtidigt intag av andra substanser som hostmedicin med efedrin, påverka hjärtat. Varken energidrycker eller kaffe i stor mängd bör därför intas i samband med exempelvis träning. Taurin har dock ingenting med saken att göra, och någon leverskada ger det inte heller.

Utefter vad jag sedan många år lärt mig så är INTE koffein ofarligt, och jag kan därför heller inte minnas att jag har påstått något sådant. Så, på tal om vem som isf skulle komma med osanningar; du är så hemskt välkommen att hänvisa till just där jag har skrivit att koffein i större mängder är helt ofarligt att förtära. Jag väntar med idel spänning... (Obs, en dagsdos på generellt tre vanliga koppar kaffe, som jag flera gånger tidigare skrivit om, är INTE synonymt med stor mängd, utan en HÄLSOSAM mängd. Och, det är energidryckernas sammansättning som ger leverskador.) ... (Men du skrev ju iofs i ditt påstående att du trodde...inte att du vet...så, smart drag; det lämnar ju en liten bakdörr öppen för dig...) ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Mascaraklumpar
    Pentra skrev 2017-08-22 22:29:36 följande:

Utefter vad jag sedan många år lärt mig så är INTE koffein ofarligt, och jag kan därför heller inte minnas att jag har påstått något sådant. Så, på tal om vem som isf skulle komma med osanningar; du är så hemskt välkommen att hänvisa till just där jag har skrivit att koffein i större mängder är helt ofarligt att förtära. Jag väntar med idel spänning... (Obs, en dagsdos på generellt tre vanliga koppar kaffe, som jag flera gånger tidigare skrivit om, är INTE synonymt med stor mängd, utan en HÄLSOSAM mängd. Och, det är energidryckernas sammansättning som ger leverskador.) ... (Men du skrev ju iofs i ditt påstående att du trodde...inte att du vet...så, smart drag; det lämnar ju en liten bakdörr öppen för dig...) ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Min fråga var inte begränsad till något specifikt ämne. Allt du skriver är ju antingen pseudovetenskapligt trams eller bara trams. Jag förstår att du inte gör det av elakhet men snälla, gå en kurs i källkritik eller hitta något annat att göra än att sitta här och sprida desinformation.
Svar på tråden Redbull och gravid hur farligt är det?