• trollets mamma

Kunskapsskolan i Lund/Hbg: Erfarenheter?

Hej!

Går ditt barn på Kunskapsskolan i Lund eller i Helsingborg?

Hur är din erfarenhet av Kunskapsskolan? Hjälper den skolan de barn som behöver särskilt stöd?

Berätta gärna!

Tack på förhand.

• Svar på tråden Kunskapsskolan i Lund/Hbg: Erfarenheter?
  • Anonym (Lärare)

Har du ett barn som klarar av att ta egna initativ är nog Kunskapsskolan bra. Alla skolor har en skyldighet att hjälpa barn som är i behov av särskilt stöd dock.

• trollets mamma
    Anonym (Lärare) skrev 2017-08-26 20:20:07 följande:

Har du ett barn som klarar av att ta egna initativ är nog Kunskapsskolan br

[quote=77960931][quote-nick]Anonym (Lärare) skrev 2017-08-26 20:20:07 följande:[/quote-nick]Har du ett barn som klarar av att ta egna initativ är nog Kunskapsskolan bra. Alla skolor har en skyldighet att hjälpa barn som är i behov av särskilt stöd dock.

Tack!

Jobbar du på Kunskapsskolan eller någon annan skola?

Ja, alla skolor ska hjälp barn behöver särskilt stöd. Men i praktiken skiljer det sig enormt mellan olika skolor. Det finns massor av skolor som skyller på att de inte har resurser och pengar - även om skolor egentligen inte får göra så. Så gör t.ex. skolan där min 12-åring går nu. Ibland är det bättre att byta skola än att ta omvägen att kontakta Skolinspektionen.
  • Anonym (Lärare)
    trollets mamma skrev 2017-08-28 08:38:50 följande:

Tack!

Jobbar du på Kunskapsskolan eller någon annan skola?

Ja, alla skolor ska hjälp barn behöver särskilt stöd. Men i praktiken skiljer det sig enormt mellan olika skolor. Det finns massor av skolor som skyller på att de inte har resurser och pengar - även om skolor egentligen inte får göra så. Så gör t.ex. skolan där min 12-åring går nu. Ibland är det bättre att byta skola än att ta omvägen att kontakta Skolinspektionen.

Jag är ämneslärare och speciallärare, dock inte på Kunskapsskolan.
  • trollets mamma
    Anonym (Lärare) skrev 2017-09-01 06:52:05 följande:

Jag är ämneslärare och speciallärare, dock inte på Kunskapsskolan.

Tack för ditt svar!
  • Undrande Tetris

Jag gick på kunskapsskolan när jag var yngre, har man svårt med självdisciplin och fokus så är det kanske inte rätt plats. Har man svårt att läsa eller liknande och behöver hjälp så får man hjälp men det är mycket upp till barnet i fråga.

• trollets mamma
    Undrande Tetris skrev 2017-09-19 09:10:36 följande:

Jag gick på kunskapsskolan när jag var yngre, har man svårt med självdisciplin och fokus så är det kanske inte rätt plats. Har man svårt att läsa eller liknande och behöver hjälp så får man hjälp men det är mycket upp till barnet i fråga.

Tack så mycket för ditt svar! Värdefullt att veta innan man sätter sitt barn i kö till skolan
  • Anonym (Gymnasielärare)

Jag arbetar på en fristående gymnasieskola i Lund. Ibland får vi elever som nästan inte kan något alls, men har bra betyg (C eller högre) från grundskolan. Det stående "skämtet" i personalrummet har blivit - "jaha, gick han/hon på Kunskapsskolan?"

Tyvärr är det alldeles för många som har gått på Kunskapsskolan som inte har kunskaper med sig när de kommer till oss på gymnasiet. Jag skulle aldrig placera mitt barn där, absolut inte om det finns behov av extra stöd. Det blir någon annan fristående skola för oss, de kommunala ger jag inte heller mycket för med tanke på andra saker. En positiv sak med de kommunala skolorna är annars att elevers kunskaper verkar mer stämma överens med betygen. Men det är nog det enda positiva jag kan komma på.

Svar på tråden Kunskapsskolan i Lund/Hbg: Erfarenheter?