• gurra

    Boktips 4-5 åring?

    Söker boktips till 4-5 åring, gärna med fina illustrationer. Både fakta och rena berättelser. Ej klassiker som Alfons och Jan Lööfs böcker då de redan har lästs här...

  • Svar på tråden Boktips 4-5 åring?
  • Anonym (K)

    Halvan-böckerna gillar vår 4-åring. Jag vet inte om de illustrationerna räknas som fina iofs, det får du nog avgöra själv. De är iaf väldigt bra om man har ett barn som gillar fordon och olika yrken kopplade till fordon. Sopbil, polisbil, ambulans, brandbil, rymdskepp, flygplan mm.

  • Anonym (asdf)

    När jag var i den åldern fick jag en bok som heter "101 sätt att använda en död katt". Den tyckte jag var bra.

  • Almina

    Kråke-böckerna är sonens favoriter just nu. Handlar om allt från djurparken till polisen, att räkna eller hur barn blir till. Skrivet som en berättelse men med mycket fakta inbakat.

    Tycker Sarah Sheppard gör fina faktaböcker annars, bl a om djur.

  • daimstrut

    Gittan-böckerna är lite småroliga även för vuxna. Älgar som kommer på besök och dricker ur toaletten och tyskar på charter som gör bomben i poolen bland annat.

    Sarah Sheppards böcker om dinosaurier om barnet gillar det.

  • Carambolan

    Sarah Sheppard är poppis hos oss också. "Så funkar det", "Naturen i ett nötskal" och "Alla vill ha mat" är också favoriter hos min fyraåring. Han läser mest faktaböcker faktiskt.

  • Alexi

    Hela Kråkeserien har vi läst oändligt. Sen Halvanböckerma är rätt ålder.

    Mamma mu har vi läst mycket också.

  • KCL

    "Tass tass tass, smyg smyg smyg" av Thomas Halling läser jag ofta här hemma för 4 åringen. 

  • nirakanna2

    Bockarna Bruse på badhuset och Bockarna Bruse är härligt anarkistisja upphottningar av den klassiska sagan. Naken om baken är kul även för vuxna. Halvan-böckerna gillade sonen länge.

Svar på tråden Boktips 4-5 åring?