• linnéa001

Presenttips till 3-åring önskas

Hej!
    Min dotter blir 3 år om en månad och jag vet inte vad jag ska köpa eller ge för presenttips. 

Hon har egentligen inte så mycket leksaker och jag upplever att hon växt ifrån en del och nog behöver lite nytt. Hon gillar att leka med sin docka och ha "teparty" med sin teservis, samt att göra pärlhalsband. Hon säger också att hom vill måla med vattenfärger på papper, men målar mest på sig själv.   

Jag köper lite nytt ibland när hon vill ha men tycker att hon tröttnar snabbt, det är liksom bara kul första dagen. 

Vad gillade era barn när de var i den åldern?

• Svar på tråden Presenttips till 3-åring önskas
  • Almina

Duplo (både fordon, hus, djur och klossar att bygga fritt med har varit populärt)

Pippi-hus med figurer

Brio-järnväg

Springcykel/Balanscykel

Kanske nåt tillbehör till dockan? Har hon docksäng, dockvagn, potta osv?

• Joo3221414

Bilgarage med bilar

Duplo

bilbana/tågbana med batteridrivet lok/bil

Studsmatta om ni har egen gård och plats

Pysselsaker som måla din egna mugg kit, play doh med former osv.

• violis

Om jag ser till vad " våra" 3-åringar på jobbet gillar att göra så är playmobil populärt både hos tjejer och killar,samma sak med magneter ,(minns inte vad de heter trianglar och kvadrater men kan bygga med,) smålego,pyssel- färger,pärlor,papper,toarullar ,sax,glitter o paljetter ( investera i ett bra förkläde med armar och en rejäl bit vaxduk att lägga på golvet under 😀) Smådockor /gubbar av olika slag är också populärt överhuvud taget material man kan använda på många olika sätt - som inte är så " färdigt" utan inbjuder till egen kreativitet egna idéer sådant som kan kombineras på olika sätt med andra saker- vad det gäller tex smålego...det är roligare med några gubbar och massor av basbitar i alla de färger än med en färdig sats som " ska" byggas ihop på ett visst sätt och sedan är " klar" ( de setten är också roliga men mer som kompliment till den stora lådan med alla andra bitar- eftersom man då får "specialbitar")

• Carambolan

Duplo, tågbana, plusplus, alla möjliga olika sorters byggklossar, alla möjliga olika sorters pennor/kritor/stämplar (gärna "konstiga" sorter som glitterpennor, blåspennor, etc.). Högtalare, discolampa, lavalampa och liknande blingbling till rummet har de också älskar i den åldern.

• linnéa001

Tack så mycket alla. 

Jättemånga bra tips, nu ska vi nog lyckas hitta på något som hon gillar. Vi bor i Stockholms innerstad så saker till tomten kan vi tyvärr inte köpa. 

• KarinIngrid

Om hon gillar teparty och dockor så kanske ett dockhus kan vara något ?

Det kan hålla henne sysselsatt längre stunder då man kan leka så otrolig mycket med det, jag älskade mitt dockhus när jag var liten, lekte med det i många år!

• Alexi

Mina barn har inte lekt så länge med samma sak i den åldern. Men det blir mer ju mer rollekarna kommer. Så satsa på sånt som går att leka med länge.
    Utklädningskläder? Duplo, playmobil, bilar, garage osv.

• legomum

Skulle rekommendera dockhus och utklädningskläder =)

Mina killar som snart är 4 år har vart som tokiga i magnatiles, playmobile, fordon (av ALLA sorter), blaze, paw patrul, my little pony, duplo och lego (började med lego vid 2.5), aquaplay, play doh, kinetic sand /o rocks, plusplus mm.

Mina är som sagt var helt insnöade på fordon så vi försöker hitta nya lekar med de "gamla" leksakerna så det blir kul igen och lite ovanligare bilar när vi handlar.
    Så det är ett tips följ dotters intressen och utveckla den leken.

• linnéa001
    legomum skrev 2017-08-26 15:32:56 följande:

Skulle rekommendera dockhus och utklädningskläder =)

Mina killar som snart är 4 år har vart som tokiga i magnatiles, playmobile, fordon (av ALLA sorter), blaze, paw patrul, my little pony, duplo och lego (började med lego vid 2.5), aquaplay, play doh, kinetic sand /o rocks, plusplus mm.

Mina är som sagt var helt insnöade på fordon så vi försöker hitta nya lekar med de "gamla" leksakerna så det blir kul igen och lite ovanligare bilar när vi handlar.

Så det är ett tips följ dotters intressen och utveckla den leken.

Tack så mycket
Svar på tråden Presenttips till 3-åring önskas