• Anonym (Livrädd)

Fostervattenprov. Hjälp!!

Pga väldigt oturliga omständigheter så går det inte att genomföra varken kub- eller nipt-test på mig. Nu har de gett mig mitt sista alternativ, nämligen fostervattenprov. Och vi vet inte vad vi ska göra :( Någon som gjort fostervattenprov? Hur stora är riskerna för missfall? Hur säkert är ett svar på fostervattenprov?

Vi har barn sedan tidigare och är helt överens om att negativt svar på kub/nipt skulle leda till att vi avbröt graviditeten. Så vi vill verkligen veta men hur ska vi klara av att ta risken för missfall om det nu är ett friskt barn? Känner mig så ledsen och rädd.

Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Och jag undanber diskussioner om beslut att avsluta graviditet vid negativt svar.

• Svar på tråden Fostervattenprov. Hjälp!!
  • Anonym (Inte så stor.)

Tror risken ökar men typ 1% eller något. Är inte speciellt stor risk mao. Är ert äldre barn "sjuk" och därför ni vill kolla detta barn? Jag hade gjort fvp om jag ville kolla. Som sagt risken för MF ökar inte mycket alls. Vilken vecka är du i?

• Anonym (Livrädd)
    Anonym (Inte så stor.) skrev 2017-08-22 15:56:42 följande:

Tror risken ökar men typ 1% eller något. Är inte speciellt stor risk mao. Är ert äldre barn "sjuk" och därför ni vill kolla detta barn? Jag hade gjort fvp om jag ville kolla. Som sagt risken för MF ökar inte mycket alls. Vilken vecka är du i?

Tack för svar!

Nej vårt äldre barn är friskt. Vi vill kolla pga att jag är 36 år gammal och risken då ökar.

Jag är i v 13+4.
  • Anonym (Helen)

Det finns samband med missfall och fostervattenprov. Skulle aldrig schansa och göra det.

• Anonym (Fråga)

Ring mvc och fråga. Rådgör med dom! Tror inte risken är så stor faktiskt. Har för mig att jag läst att man numera till och med säger att det är ännu mindre risk än man tidigare trott. Men så klart är inget riskfritt.

Har inte direkt gjort fostervattensprov men har däremot behövt "tömmas" på fostervatten då jag hade enormt mkt i min förra grav o det görs på samma sätt aom när man gör fostervattensprov. Var förvisso då i v 30.

Lycka till! 36 år är ändå inte någon ålder även om risken ökar så är det ju fortf liten risk.

• Anonym (Lovisa)

Jag har gjort fvp då jag fick dåligt kub (för DS) och var 41 år. Risken för missfall är mycket liten, mindre än en procent (och av dessa skulle kanske några bli missfall ändå). Ingreppet gick snabbt och kändes som ett nålstick. Fick lite ont i magen efter (sammandragningar eftersom livmodern är en muskel). Fick inte jobba eller anstränga mig den dagen och tog även ledigt dagen efter. Låg och kollade på film och läste böcker så det blev riktigt mysigt. Det onda släppte efter några timmar. I slutet av veckan fick jag brev hem att det inte fanns några avvikelser. Kunde också ringa ett nummer och få veta könet (flicka). Graviditeten förlöpte komplikationsfri och nu är hon en pigg och frisk ettåring :). Jag skulle göra fvp igen i samma situation. Risken är liten och det är så skönt att veta att barnet är friskt och man kan släppa dessa funderingar. Vet ej om vi hade avbrutit vid avvikelser men jag hade velat vara förberedd i alla fall.

• Anonym (Livrädd)

Så tacksam för alla era svar!

• Anonym (Livrädd)

Någon mer med erfarenhet eller tankar?

• Anonym (Livrädd)

Skulle verkligen behöva höra fler tankar. Är så kluven och orolig. Det lutar åt att vi kommer göra fostervattenprov snart men ångesten jag känner över att det kanske leder till ett missfall. Att vi förlorar ett fullt friskt efterlängtat barn.

• Brittsommar

Fick ta ett fostervattensprov med mitt andra barn. Pga dåligt kubb och min ålder. ( var 37). Var lite skrämmande men kände inget alls efter. Vilade resten av dagen och fick svaret och könet veckan därpå. Hade gjort samma igen.

• Anonym (M)

Jag gjorde fostervattenprov. Jag har växt upp med en bror som har en kromosomstörning och jag ville vara säker på att inte få ett barn med samma. Risken för missfall är mindre än en procent.

Om jag skulle göra fvp igen så hade jag tagit ledigt dagarna efter. Jag jobbade dagen efter men blev nojig att jag läckte fostervatten. Jag hade också sett till att jag hade sådana trosskydd hemma som ändrar färg om man läcker fostervatten. Jag läckte nog inte vatten men var sjukt orolig så det hade varit bra att ha.

• Anonym (Livrädd)

Tack!

Vi har bokat tid nu och jag har planerat in så att jag är ledig den dagen + 2 dagar efter provet.

Var hittar man bindor som reagerar på fostervatten?

Något annat jag kan göra för att öka chansen att barnet stannar? Spec. mödravården menar att det inte finns nåt jag kan göra mer än att vila.

• Anonym (bm)
    Anonym (Livrädd) skrev 2017-08-25 10:17:04 följande:

Tack!

Vi har bokat tid nu och jag har planerat in så att jag är ledig den dagen + 2 dagar efter provet.

Var hittar man bindor som reagerar på fostervatten?

Något annat jag kan göra för att öka chansen att barnet stannar? Spec. mödravården menar att det inte finns nåt jag kan göra mer än att vila.

De testen har inte någon evidens, så strunta i dem. Misstänker du läckage ska du kontakta vården ändå. Fostervattenprov är 100 %. Du kan inte göra något annat än att ta det lugnt. 
  • Anonym (Svårt)

Ser att ni bestämt er för ett fvp. Jag har gjort ett, ångest inför att besluta om att göra eller ej. Jag blev äntligen gravid efter flera ivf och nu skulle jag alltså äventyra hela graviditeten pga ett prov.. Vi gjorde provet, allt gick bra. Men det var en fruktansvärd oro. Jag vilade mycket efteråt. Svaret gick inte att tyda så vi fick vänta ytterligare en vecka innan jag fick veta att vår dotter mådde bra. Underbar känsla!

Stort lycka till!

• Anonym (Livrädd)
    Anonym (bm) skrev 2017-09-04 22:10:17 följande:

De testen har inte någon evidens, så strunta i dem. Misstänker du läckage ska du kontakta vården ändå. Fostervattenprov är 100 %. Du kan inte göra något annat än att ta det lugnt. 

Ska ta det lugnare än jag nånsin tidigare gjort.
  • Anonym (Livrädd)
    Anonym (Svårt) skrev 2017-09-04 22:39:19 följande:

Ser att ni bestämt er för ett fvp. Jag har gjort ett, ångest inför att besluta om att göra eller ej. Jag blev äntligen gravid efter flera ivf och nu skulle jag alltså äventyra hela graviditeten pga ett prov.. Vi gjorde provet, allt gick bra. Men det var en fruktansvärd oro. Jag vilade mycket efteråt. Svaret gick inte att tyda så vi fick vänta ytterligare en vecka innan jag fick veta att vår dotter mådde bra. Underbar känsla!

Stort lycka till!

Ja oron är fruktansvärd. Men vi känner att vi inte har något val som det är just nu. Provet ska tas på torsdag och efter det lär väl oron bli ännu värre. Så jobbigt, skulle vilja ha svaret omedelbart.

Hur långt gången var du när provet togs?

Så fantastiskt härligt att höra att allt gick/var bra för er del!
  • Anonym (mo)
    Anonym (Livrädd) skrev 2017-08-22 15:52:47 följande:

Pga väldigt oturliga omständigheter så går det inte att genomföra varken kub- eller nipt-test på mig. Nu har de gett mig mitt sista alternativ, nämligen fostervattenprov. Och vi vet inte vad vi ska göra :( Någon som gjort fostervattenprov? Hur stora är riskerna för missfall? Hur säkert är ett svar på fostervattenprov?

Vi har barn sedan tidigare och är helt överens om att negativt svar på kub/nipt skulle leda till att vi avbröt graviditeten. Så vi vill verkligen veta men hur ska vi klara av att ta risken för missfall om det nu är ett friskt barn? Känner mig så ledsen och rädd.

Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Och jag undanber diskussioner om beslut att avsluta graviditet vid negativt svar.

Jag gjorde ett fostervattensprov vid min andra grav. Det var -93 och jag var 37 år.
    Jag upplevde inte det minsta obehag och allt gick finfint. Det jag främst var intresserad att få svar på var om fostret hade DS. Det är ju inte så många skador/syndrom man kan se på detta prov men just DS kan man bekräfta eller utesluta. När jag fick mitt svar (allt okej gudskelov) så var jag i *typ* vecka 18 och hade en liten grav.kula och att avsluta grav. skulle varit fasansfullt men jag skulle gjort det.
  • Anonym (Livrädd)
    Anonym (mo) skrev 2017-09-05 07:40:03 följande:

Jag gjorde ett fostervattensprov vid min andra grav. Det var -93 och jag var 37 år.

Jag upplevde inte det minsta obehag och allt gick finfint. Det jag främst var intresserad att få svar på var om fostret hade DS. Det är ju inte så många skador/syndrom man kan se på detta prov men just DS kan man bekräfta eller utesluta. När jag fick mitt svar (allt okej gudskelov) så var jag i *typ* vecka 18 och hade en liten grav.kula och att avsluta grav. skulle varit fasansfullt men jag skulle gjort det.

Ja det är just det. Jag är i v 15 +1 när provet tas. Sen är det ju minst 1 veckas väntan på provsvar. Är det ett negativt svar så vill de göra fler kontroller och så går tiden. Skulle vara fruktansvärt att avbryta en graviditet så sent men vi skulle göra det. Så jag vill att allt ska gå så snabbt som möjligt.
  • cosinus

Jag har gjort 2 fostervattenprov och läste på bra innan.

Missfallsrisken är 1 % efter fostervattensprov men i det är inräknat alla som får missfall efter just fostervattensprov. Då fostervattensprov har en högre andel äldre mödrar än snittgraviditeten, oftare tas på riskgraviditeter eller där man misstänker fel och det faktiskt förekommer (om än ovanligt) missfall även i den veckan så innehåller dessa 1 % en mängd missfall som hade skett ändå, fostervattenprov eller ej.

Det man vet är att 1 promille (0.1%) som gör fostervattensprov åker på en infektion i fostervattnet och det går sällan bra. Men den verkliga missfallrisken som orsakas av fostervattensprov låg på någonstans mellan dessa 0.1 och 0.5%. Så risken är alltså mellan 1 på 200 och 1 på 1000.

• Anonym (Livrädd)
    cosinus skrev 2017-09-05 08:25:30 följande:

Jag har gjort 2 fostervattenprov och läste på bra innan.

Missfallsrisken är 1 % efter fostervattensprov men i det är inräknat alla som får missfall efter just fostervattensprov. Då fostervattensprov har en högre andel äldre mödrar än snittgraviditeten, oftare tas på riskgraviditeter eller där man misstänker fel och det faktiskt förekommer (om än ovanligt) missfall även i den veckan så innehåller dessa 1 % en mängd missfall som hade skett ändå, fostervattenprov eller ej.

Det man vet är att 1 promille (0.1%) som gör fostervattensprov åker på en infektion i fostervattnet och det går sällan bra. Men den verkliga missfallrisken som orsakas av fostervattensprov låg på någonstans mellan dessa 0.1 och 0.5%. Så risken är alltså mellan 1 på 200 och 1 på 1000.

Tack snälla för att du tog dig tid att skriva ett så tydligt och lättförståeligt svar!
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Livrädd) skrev 2017-09-05 07:36:16 följande:

Ja oron är fruktansvärd. Men vi känner att vi inte har något val som det är just nu. Provet ska tas på torsdag och efter det lär väl oron bli ännu värre. Så jobbigt, skulle vilja ha svaret omedelbart.

Hur långt gången var du när provet togs?

Så fantastiskt härligt att höra att allt gick/var bra för er del!

Provet gjordes sent, vecka 19 och svaret kom vecka 21. På RUL upptäckes att bebis inte växte bra alls (ivf så vi visste när bebis blev till), så risken fanns att hon var sjuk, därför gjordes provet så sent.

Stort lycka till och risken för missfall är som sagt väldigt väldigt liten! Kram!
Svar på tråden Fostervattenprov. Hjälp!!