Ska Sverige ha värnplikt?
Tycker ni Sverige ska ha värnplikt i Sverige?
Själv tycker jag inte det, det borde vara friviligt.
Tycker ni Sverige ska ha värnplikt i Sverige?
Själv tycker jag inte det, det borde vara friviligt.
Vi har väl infört "värnplikt" med en lite undatag så det är frivilligt i praktiken. Min åsikt är att antigen har man ett försvar ett rejält sådant eller så skiter man i det. Isället för som idag när vi inte kan försvara oss mer en 3 minuter på ett ungefär men man får betala miljarder för kalaset. Bestämmer folket sig för att vi vill ha ett riktigt försvar ska det sjävklart vara värnplikt enligt mig, Kan göra många ungna gott sammtidgt som det är bra för samhället win win.
Jag är rätt velig i frågan. Å ena sida gillar jag inte krig och sånt, å andra sifan ser jag att det kan vara väldigt positivt att som ung få en spark i ändan, som värnplikten förr stod för i alla fall åt de unga männen (i nutid gäller detta så klart både män och kvinnor).
Helt enkelt anses jag att det skulle vara bra med ett "bli vuxen ffs-läger" för ungdomar, å andra sidan är jag inte säker på att jag tycker att vi ska träna generation efter generation krigare.
Jag tycker att man ska kunna välja mellan militär och civil värnplikt men att det absolut kan få vara obligatoriskt.
Jag är velig i frågan, måste fundera vidare.
Jag tycker att man ska kunna välja mellan militär och civil värnplikt men att det absolut kan få vara obligatoriskt.
Dåligt att svenska folket inte få avgöra det i en folkomröstning...
Håller med. Bör vara obligatorisk, men man kan få välja mellan militär värnplikt och tjänstgöring på exempelvis äldre omsorgen eller liknande.
Ja, vi borde ha värnplikt och den borde vara fullskalig och omfatta alla killar och tjejer mellan 18 och 24 år med antingen civil eller militär försvarsutbildning.
Halvmesyren man kör med nu när man inkallar runt 4000 per år för att man inte lyckas fylla ens den fjuttiga insatsorganisation 14 med anställda soldater ger jag inte mycket för.
Dåligt att svenska folket inte få avgöra det i en folkomröstning...