• Anonym (Orolig)

Nån som haft ont i ryggkota? Hjälp!

Jag har sedan några månader tillbaka ont i mitten av ryggraden, vid tryck och vissa rörelser. På en kota. Inte bara när jag belastar ryggen utan det kan göra ont när som, när jag ligger ner och ofta när jag vaknar. Någon mer som haft ont i ryggraden? Googlade och det verkade som att folk mest har ont i musklerna i ryggen och inte i skelettet. Kan tillägga att jag har dålig hållning, kan det va orsaken?

• Svar på tråden Nån som haft ont i ryggkota? Hjälp!
  • Anonym (S)

Hej jag har det sedan nyligen och jag vet varför jag har ont efter en olycka. Jag har vart hos läkaren som säger att därför jag inte skrek rätt ut vid beröring så är det inte kota men det är där det gör ont. Ska gå till en kiropraktor tänkte jag och höra. Jag har dålig erfarenhet av vård tidigare pga kroniska sjukdommar etc och har MYCKET erfarenhet av vården, där jag sett igenom deras kunskaper rejält... TYVÄRR.. önskar jag var lika naiv som tidigare.. och jag önskar även att jag kunde lita på en erfaren så kallad " expert". Detta är något jag vill kunna överlåta i deras händer men jag kan tyvärr inte lita speciellt mkt på vården .

Jag ber en bön för att kiropraktorn kan hjälpa mig!

• Anonym (Orolig)

Tack snälla för ditt svar! Om det är ryggkotan som spökar borde det göra så ont att man skriker vid beröring? Så ont har inte jag. Inatt testade jag sova på rygg istället för mage och när jag vaknade gjorde ryggen inte lika ont som andra mognar.

Måste råda dig att gå till en naprapat istället. Dom ska va mer skonsamma mot ryggen. För mig började allt med att jag hade ont under högra revbenen. Läkaren trodde det va muskelärt så jag gick till kiropraktor, trots att många varnade mig för mer skada än nytta. Det hjälpte tillfälligt sen kom smärtan tillbaka mer intensiv och nu med ont i ryggraden också (där han knäckte). Vet inte om det beror på kiropraktiken men hade inte chansat på att besöka en sådan fler gånger.. Lycka till!

• Anonym (S)

Det var läkarens ord det där men som sagt är jag väldigt skeptisk att det hon sa stämmer. Har ingen aning egentligen. Konstigt att de vågade knäcka på dig. De om någon borde ju vet hur allt fungerar och inte knäcka om de inte borde...

Du kanske borde gå till en sjukgymnast. Det har jag också hunnit med men var svårt att avgöra för dem var exakt skadan var.. om det är kota eller muskulärt.

Ja du kanske har rätt.. eller bör jag bara vänta och se.. jag har trotts allt inte haft ont / varit skadad så länge men eftersom jag e svag i ryggen .. haft ont i 2-3 veckor som inte gått över.. blir jag orolig då min syster gick runt med ryggproblem i nästan 3 år. ( vi har även lite fel på våra ryggar då de inte kurvar sig som ett s som ryggraden ska. Jag vet det då hon har röntgat sig och vi ser exakt likadana ut. )

Bör jag ens gå till en naprapat? Ska jag vänta lite med att gå? Jag är annars beredd att boka tid idag hos ngn. Helst vill jag bara röntga ryggen och se om ngn kota har en spricka ellet om det är ngt med en disk. Dvs veta vad problemet är. Jag har massa annat skit i livet som påverkar mig dagligen som kronisk sjukdommar etc så jag känner att jag behöver liksom inte det här också..

Svar på tråden Nån som haft ont i ryggkota? Hjälp!