• Bellakov

Gudmor inget dop

Hej vill så gärna att min son ska ha en gudmor/ fadder men vill inte döpa mitt barn i kyrkan. Utan planerar mer en namngivelsefest. Är de konstigt? Skriver man ett intyg själv till blivande gudmor? Vad skriver man? Tips tack!

• Svar på tråden Gudmor inget dop
  • Linnis92

Vi har valt faddrar till våra barn på namnkalaset. De fick inga intyg men en liten present.

• EllasEllis
    Bellakov skrev 2017-08-23 07:38:42 följande:

Hej vill så gärna att min son ska ha en gudmor/ fadder men vill inte döpa mitt barn i kyrkan. Utan planerar mer en namngivelsefest. Är de konstigt? Skriver man ett intyg själv till blivande gudmor? Vad skriver man? Tips tack!

En vän hade ett jättefint "barnvälkomnande" en namngivningsceremoni enligt humanisterna. De hade valt ut faddrar (de väljer att inte säga gudmor/gudfar eftersom de inte vill blanda in religion), faddrarna fick en liten present och en blomma. Sedan höll faddrarna jättefina tal om hur de alltid kommer finnas där för bebisen, att han kan ringa när han behöver prata och aldrig ska behöva känna sig ensam. 

tror inte man behöver något intyg, det hade inte min vän iaf. Utan det är ett muntligt avtal mellan föräldrarna och faddrarna. ett hedersuppdrag :)
  • Duckan

Som fadder/gudmor har jag då aldrig fått en present, tvärtom har jag fått ge bort många genom åren
    Det är inget konstigt idag att utse en fadder även om ni inte har ett dop. Ingen av mina två är döpta.

• Trippelmamma76

Tror att det är minst lika vanligt med namngivningsceremoni idag, som dop. Det är ju många som inte är med i kyrkan nuförtiden. Våra faddrar har fått inramade fotonpå barnen som present vid vår "ceremoni". Då har de även sagt några ord, eller läst en dikt.

Svar på tråden Gudmor inget dop