Anonym (Anmäl, det är mycket oroväckande!) skrev 2017-08-25 03:43:09 följande:
Anmäl och kolla om du kan följa upp det. Detta är inte en tjej som på något vis trollar. Hon är så van vid sin situation men börjar inse att allt inte fungerar.
Det finns ett stort problem, när socialen tar kontakt med henne och syskonen kommer hon att försvara sin mamma allt vad hon kan.
Hon kommer att måla ut sin mamma som den bästa i världen, för mamman är den enda hon har och hon känner sig illojal om hon skulle säga något negativt och känslan att svika sin mamma tycker hon är säkert är fruktansvärt. Därför kommer hon inte berätta sanningen. Därför är det viktigt att peka ut de brister "vi vet". Barnens pengabekymmer! Att mamman inte kan se barnens behov är uppenbart men det verkar de ändå klara av och tar henne för hur hon är. Det viktiga är att de förblir en familj men att deras ekonomiska situation förbättras och att de kommer att finnas någon tillsyn.
Jag känner inte tjejen men sättet hon beskriver sin situation "hon har mycket viktigare saker än att lägga pengar på än ett par byxor så hon fick ångest och lämnade tillbaka dem". "Kläder är inte så viktigt". "Varför kan jag inte betala min systers frukt, det är VÄL inte så dyrt, 120 kr i månaden för äpplen"
Jag var ett av dessa barn som försvarade min mamma något oehört, hon drack och jag gick inte till skolan för jag fick inte sova på nätterna, Psykolog kom t.o.m hem till oss, det skulle aldrig falla mig in att säga något negativt om min mamma trots att hon sabba min skolgång. Jag lagade mat till henne och min bror när jag var 14 år.
Problemet är inte bara att nå fram till denna tjejen utan även syskonen. Den lilla tjejen på 7 år, säger ju redan nu att hon inte vill ha frukt eftersom hon inte vill störa mamma. Fast storasyster vet att hon egentligen vill det och är därför beredd att betala frukten med sitt barnbidrag.
Storasyster är också orolig för mellansystern att hon (precis som hon själv) ska känna sig utanför och kanske bli mobbad för att hon har så märkliga kläder.
Följa upp?
Tror du att den som anmäler får rapport om hur det går?
Det får de inte, bara så du vet