• qaswas122

Behövs tillstånd från hyresvärd för bänkdiskmaskin?

Hej!

Jag bor i en hyresrätt utan diskmaskin, och är fruktansvärt trött på att diska för hand. Nu undrar jag om man behöver särskilt tillstånd från hyresvärden för att koppla in en bänkdiskmaskin? Alltså INTE en vanlig utan bara en bänkdiskmaskin. Som jag förstått behöver de bara eluttag samt kopplas in i vanliga kökskranen för vatten. 

• Svar på tråden Behövs tillstånd från hyresvärd för bänkdiskmaskin?
  • hännrick

Inte generellt, men det kan ändå vara värt att ta upp det med hyresvärden, ifall du behöver en ny blandare eller liknande

I wish you blue birds in the spring, to give your heart a song to sing
  • Vyllville

Hör med din värd.

Om din blandare inte har uttag för diskmaskin behöver ni byta den, och det vill värden garanterat veta. Man kan koppla in diskmaskin till själva kranen men då gäller inte hemförsäkringen om något händer.

• riboflavin
    Vyllville skrev 2017-08-23 19:50:39 följande:

Hör med din värd.

Om din blandare inte har uttag för diskmaskin behöver ni byta den, och det vill värden garanterat veta. Man kan koppla in diskmaskin till själva kranen men då gäller inte hemförsäkringen om något händer.

Precis. Vår hyresvärd hjälpte oss med allt, även installation, så att det blev korrekt och snyggt. De installerade även ytterligare ett vägguttag så vi slapp dra sladd över halva köket. De erbjöd sig till och med att istället ersätta ett skåp en riktig diskmaskin, mot en avgift, men min sambo hade redan själva bänkmaskinen så vi valde det billiga alternativet.

Jag har i en tidigare lägenhet haft bönkdiskmaskin kopplad direkt på kranen, det var ett jävla skrivande hela tiden, separat anslutning är mycket smidigare.

Be om lov, det förenklar en hel del. Skulle då värden krångla så kan ni ta det vidare.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Behövs tillstånd från hyresvärd för bänkdiskmaskin?