• Anonym (po)

Resa ensam med barn, SJ

Ska boka en tågresa med dottern, 3 år som ska hälsa på släktingar. Resan slutar i en ändstation men blir lite knixigt då vi bor mitt på linjen och blir väl dottern, jag, två väskor och en hopfälld vagn.

Är inga X2000-tåg utan blir vanligt intercity, de där med trappor upp i vagnen.

Nu har jag hört rykten om folk som kliver på (eller av) och rycker med sig väskor och barnvagnar i farten. Ska man ta med sig kättingar och lås och kedja fast den? Väskorna kommer vi ha nära sittplatsen.

Kunde uppenbarligen inte välja specifik plats så kan ju inte garantera att platsen blir nära ev. bagageutrymme. Vågar nog inte lägga upp vagnen på hatthyllan om den skulle trilla ner.

Skräcken är ju att man hinner lasta på ungen och sen åker dörrarna igen innan man är på själv, men det finns väl uppmärksamma konduktörer?

• Svar på tråden Resa ensam med barn, SJ
  • Lena

Det är inte ett reginatåg som är lokaltåget? De har hiss i ena änden av tåget

• Carambolan

Langa in väskorna och vagnen i vestibulen medan både du och barnet står utanför tåget. Sedan går du på med barnet. Sätt henne på en bra plats och därefter kan du flytta bagaget till bagagehyllan.

Att kedja fast en barnvagn låter överdrivet, men om du har en vagn av väldigt stöldbegärligt märke så kanske du kan ställa den på handikapplatsen (om det inte sitter någon där brukar den kunna användas för barnvagnar, fråga konduktören om den är bokad) och sätta ett vanligt vagnlås i hjulen.

• klyban

Om du är orolig att barnvagnen ska förflyttas av slarviga och stressade passagerare, så kan man ju ta ett kardborreband och förankra barnvagnen i nån ledstång som borde finns där.
    Och väskor på nått sätt, men se till ta så lite plats du kan, för annars kommer andra hjälpa dig med detta, när de själva behöver plats.
    Och inte säkert det blir så bra.

Och gå av tåget, sånt förbereder man, och kanske man ställ kan fråga någon passagerare eller konduktör om hjälp att komma av tåget.
    Tåget kommer inte åka innan konduktören säger det är OK(och då givetvis av den som har denna uppgift, men enkelt och ta reda på).

Så du har en hel del alternativ om du så önskar, och göra din avstigning mindre stressfull.
    Allt som behövs är lite planering före och på tåget, så kommer det gå hur bra som helst för dig TS.

hur många meter var det?
  • Anonym (Jdjdjd)

Oj snacka om att hetsa upp sig för bagateller. Du kommer få hjälp på tåget om du inte klarar det själv. Jag har rest med tåg sen jag var liten och har aldrig varit med om att någon annan tagit vårt bagage. Plånbok och annat dyrbart har du såklart i en liten väska på dig. Tåget åker inte och du står kvar på perrongen. Det finns alltid en konduktör sol står ute på perrongen och kollar så alla kommit på innan han/hon blåser i visslan och tåget kan gå. Du kan lägga upp väskorna på hyllan ovanför dig. Vagnen kan du kila in någon stans där det finns plats.

• Anonym (Mia)

Behöver 3-åringen en vagn att åka i eller kan hon promenera? Om du måste ha en vagn så kan det vara smidigare med en liten paraplyvagn på resor, lätt att fälla ihop och slänga upp på hatthyllan. De är dessutom inte stöldbegärliga.

• Anonym (po)
    Anonym (Mia) skrev 2017-08-24 08:56:44 följande:

Behöver 3-åringen en vagn att åka i eller kan hon promenera? Om du måste ha en vagn så kan det vara smidigare med en liten paraplyvagn på resor, lätt att fälla ihop och slänga upp på hatthyllan. De är dessutom inte stöldbegärliga.

Nu är jag inte helt säker på vad en paraplyvagn är men den fälls ihop till typ 1-1,5 m lång, går att bära under armen så länge man får lite svängutrymme :)

Hon går själv, men ibland vägrar hon, och ska man då långa sträckor kan det vara väldigt jobbigt att konka omkring på henne...
Svar på tråden Resa ensam med barn, SJ