Iiimala skrev 2017-08-24 23:44:10 följande:
Tror också på stor belastning i vården som en betydande orsak till att vården är sämre än den kunnat vara. Sedan när det gäller att vara inneliggande så är det nog även en kommunikationsmiss. Många tror nog att man ska få intensivare vård som inneliggande medan man egentligen ofta är där t.ex. som skydd för att inte i impuls begå självmord. Men jag tror inte att det alltid uttrycks så tydligt, även om det borde göras. Sedan vet jag att det är en konst att kunna fråga hur en patient mår och att det upplevs äkta och givande om man sedan vet att man inte har tid att sitta ner en halvtimme eller kvart och fortsätta prata om det skulle behövas och det kan nog därför upplevas lättare att inte fråga ibland när man vet att man måste vidare och får avbryta en ev berättelse... tyvärr! Men ovanligt att inget samtal genomfördes under tiden inneliggande, min erfarenhet är nog ändå att personalen brukar hålla iaf ett par mer formella stödsamtal i veckan per patient.
Fast varje gång jag exempelvis gick ut för att sträcka på benen ett varv runt korridoren, eller gå på toaletten osv så satt det alltid personal och verkade göra "ingenting" och inte då heller var det någon som sa något. Fast jag vet ju inte om de exempelvis hade rast just då eller väntade in någon annan patient som skulle ha samtal/få gå ut eller någonting. För mig kändes det helt meningslöst iallafall att bara sitta för mig själv på ett rum utan att någon sa någonting och utan någon kontakt alls, då kan jag likagärna sitta för mig själv i min lägenhet där jag åtminstone har mina djur som sällskap :P