Inlägg från: Anonym (Barnsekreterare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barnsekreterare)

Ställa in umgänge som straff?

Anonym (Jag) skrev 2017-08-25 10:20:52 följande:

Jag har LVU och bor i ett familjehem som ställer in umgänget med mina föräldrar som "straff" om jag inte gör som dom vill och jag antar att soc är med på det eftersom vi har bevakat umgänge...? Är det inte konstigt, det straffar ju mina föräldrar också?! +skapar bråk mellan dom.

Oavsett vad anledningen till att umgänget inte blivit av är så är det fel om du upplever att det är för att bestraffa dig.
    Är det ett straff så har det blivit fel och du blivit felaktigt behandlad.
    Finns det andra anledningar men du upplever att det är ett straff så har det blivit fel.

IVO, inspektionen för vård och omsorg, är de som har tillsyn över socialtjänsten (och därigenom indirekt också familjehem). IVO har ett telefonnummer man kan ringa om man är placerad och behöver prata med någon annan än soc och familjehemmet.
    Du hittar mer info här. https://www.ivo.se/for-privatpersoner/for-placerade-barn-och-unga/
    Du kan ringa eller chatta med dem på måndag när de har öppet igen. De kan hjälpa dig.
    Du kan såklart också prata med din placeringsansvariga socialsekreterare. Som placerad bör du ha fått ett material från IVO där dennes kontaktuppgifter finns.

Lycka till

• Anonym (Barnsekreterare)

TS, finns det ett beslut om umgängesbegränsning? Om inte så finns det inget som hindrar dig från att själv ha kontakt med dina föräldrar.
    Tycker du ska ta upp det på mötet och vara tydlig med att du vill ha stöd i att utöka umgänget istället för som det varit att det minskar.

Svar på tråden Ställa in umgänge som straff?