• Yllesockan

Autism

Hej, min son är snart 20 månader , men pratar fortfarande inte.
    När han var 12 månader lärde han sig säga ordet nej, och när han var 13 mån, kom ordet den, och en tid därefter 
    Vid 15 månader började han att peka på saker och säga Den, Den Den.
    Detta har han fortsatt med sen dess. 

Men sedan dess har det inte kommit några nya ord. Han gör sig förvisso förstådd genom att peka på saker, och visa vad han vill genom att peka och gestikulera och så sager ha Daaaa, och öhhhh, när han pekar. 
    Men inga riktiga ord än.
    Jag börjar misstänka autism,
    Har jag fog för mina funderingar?

• Svar på tråden Autism
  • Litet My

Du har hittat EN sak som skulle kunna stämma i ett av en hem radda kriterier i en lång lista. Inget alls att oroa sig för, många barn är lite sena med talet och än är han väldigt liten. Får man en diagnos så tidigt så finns det väldigt tydliga symptom.

• Långbenopluto

Misstänka autism av bara den anledningen? Suck... stackars barn i dagens läge....

Och JA, min som är autistisk, så jag vet vad jag pratar om.

• Meriall

Det behöver absolut inte vara autism. Mycket större chans att det är en språkstörning. Finns det något annat som tyder på autism?

Dock är språkproblem ett tecken på autism så jag förstår att du är orolig. Det var första tecknet för mitt barn som senare fick diagnos men då fanns ju andra problem också även om språket var det största. Han lärde sig dock tala i 2ordsmeningar och tappade sedan det talet helt och hade inga ord alls (+ förstod inga ord) när han var i din sons ålder.

• AndersS

Hejsan!

Vi har en dotter som har Asperger (autism).

Istället för att gå och fundera och oroa sig i ovisshet så ta hjälp!

Börja, förslagsvis att kontakta BUM (Barn och Ungdomsmedicinska Mottagningen) på ditt närmaste sjukhus.  Det gjorde vi och fick bra hjälp. Efter ett tag fick vi rekommendationen att kontakta BUP.

Lycka till!

Svar på tråden Autism