• Anonym (S)
    Äldre 25 Aug 21:20
    5200 visningar
    19 svar
    19
    5200

    Nackdelar med att hoppa av gymnasiet

    Vilka nackdelar finns det med att hoppa av gymnasiet för att sedan, när man känner att man vill, läsa upp kurserna på komvux?

  • Svar på tråden Nackdelar med att hoppa av gymnasiet
  • Äldre 25 Aug 21:24
    #1

    Böckerna kostar pengar på komvux. Då får lägre pension eftersom du kommer arbeta under färre år eftersom det baseras på alla åren.

  • Anonym (plugg­is)
    Äldre 25 Aug 21:25
    #2

    Att man kanske aldrig kommer igång med det, fastnar på skitjobb hela livet och hatar sitt liv?

    Vilket år går du och varför vill du hoppa av?

  • Anonym (S) Trådstartaren
    Äldre 25 Aug 21:25
    #3
    Vattumankillen skrev 2017-08-25 21:24:02 följande:

    Böckerna kostar pengar på komvux. Då får lägre pension eftersom du kommer arbeta under färre år eftersom det baseras på alla åren.


    Tack för svar, behöver verkligen lite nackdelar för att "vakna".

    Pengarna känns inte som något problem, jobb har jag redan..
  • Äldre 25 Aug 21:30
    #4

    Man kan ha svårt för att få jobb. Man kan bli van att tjäna pengar och känna sig så ovan vid studier att det aldrig blir av. Då kan man fastna i låglöneyrke resten av livet. Det kan ju också gå superbra, man tar en paus och har sen inspiration att studera igen. Eller man studerar aldrig igen men får bra jobb och tjänar mycket pengar ändå. Allt kan hända.

  • Anonym (x)
    Äldre 25 Aug 21:32
    #5

    Det kommer framgå av CV:t att du hoppat av studierna och det ger signaler om att du är en person som inte fullföljer saker. Det kan påverka negativt när du söker jobb, även om du läser på komvux sen. 

  • Anonym (S) Trådstartaren
    Äldre 25 Aug 21:33
    #6
    Anonym (pluggis) skrev 2017-08-25 21:25:20 följande:

    Att man kanske aldrig kommer igång med det, fastnar på skitjobb hela livet och hatar sitt liv?

    Vilket år går du och varför vill du hoppa av?


    Precis börjat tvåan. Avskyr klassen, är redan två år äldre än dem.

    Ville ha en viss inriktning och valde den, men skolan hade slutat med den så fick en annan skittråkig inriktning. Fick dock chansen att välja bort två kurser för att läsa två kurser som jag är intresserad av.. men dessa kommer läsas 1 gång om månaden.

    Schemat är kasst, passar inte mig som har barn.

    Får dåligt samvete och vill typ bara lägga mig ner och dö för jag känner mig som en häxa som låter dottern gå på förskola så många timmar.

    Vägrar hålla på med muntliga delar i kurserna, speciellt engelska. Helt omöjligt. Jag kan bara inte.

    Inte nog med det så är vi 35 pers i engelskan/svenskan. Så även om jag hade övat på det muntliga så är det ingen idé, får knappt någon syre i klassrummet ens pga halva Sveriges befolkning sitter där.

    Det blir väldigt stressigt de dagar jag jobbar kvällar och går i skola.

    Alltså tja ska jag fortsätta?

    Jag tänker mig att jag hoppar av och om 1 eller 2 år plugga komvux.. men är rädd för att ångra mig resten av livet. Och som du säger att aldrig komma igång med det, så får man höra resten av sitt liv hur lågutbildad man är. Hur kul är det liksom?
  • Anonym (plugg­is)
    Äldre 25 Aug 21:33
    #7
    Vad ska du göra om du inte går i skolan- tror du att någon anställer dig utan fullgjort gymnasium? 

    Jag hade bara gjort det om jag hade en säker kontakt som kunde fixa nåt jobb så man faktiskt börjar tjäna lite pengar. 

    Här finns en tråd om ens möjligheter till jobb utan gymnasiebetyg:

    www.fragasyv.se/fragor/kan-man-fa-jobb-utan-nagon-gymnasieexamen-fullstaendiga-betyg

    Är man inte 18 år får man heller inte ta riktigt alla typer av jobb på alla tider, så här ser reglerna ut:

    ung.lo.se/pa-jobbet/fatt-jobbet/arbetsregler-for-dig-under-18-ar/du-ar-mellan-16-och-18-ar/
  • Anonym (inte bra)
    Äldre 25 Aug 21:35
    #8
    Anonym (S) skrev 2017-08-25 21:25:33 följande:
    Tack för svar, behöver verkligen lite nackdelar för att "vakna".

    Pengarna känns inte som något problem, jobb har jag redan..
    Jag själv är 19 år om en månad ska börja plugga igen snart jag är 21 när jag är klar med gymnasiet inte dirket så att man skrattar hela vägen till banken för det. I mitt fal var det nog ändå bäst så pga depprison med svåra sömnprobelm som jag fått till en okej nivå nu. :)
  • Caramb­olan
    Äldre 25 Aug 21:35
    #9

    Största nackdelen jag ser är att det är ganska drygt att behöva ta en massa csn-lån för att ha råd att plugga nåt som man kunde gjort gratis medan man fortfarande bodde hemma. Men om du redan har ett eget barn antar jag att du kanske ändå har eget hushåll redan?

  • Anonym (plugg­is)
    Äldre 25 Aug 21:42
    #10

    Oj, vi postade precis samtidigt.

    Har du barn så fattar jag att du känner dig äldre än resten, du har redan ett helt annat liv då och mer erfarenheter än de. Att jobba och plugga och ha barn är också tufft, det är det. 

    Det låter som att du redan har tappat lite tid på vägen genom skolan. Jag tror att ett år utan skola nu kanske hade hjälpt på så sätt att ditt barn blir lite större och du kanske blir säkrare på vad du vill, men lova då dig själv dyrt och heligt att det bara ska bli ett år, så att det inte blir tre plötsligt.

    Och försök se om du kan få mer jobb på deltid då, i butik eller så. All jobberfarenhet hjälper, gärna från olika typer av verksamhet.

  • Caramb­olan
    Äldre 25 Aug 21:43
    #11

    Prata med kommunen också. Det kan mycket väl vara så att de kan göra undantag och låta dig läsa på komvux redan nu.

  • Anonym (T)
    Äldre 25 Aug 21:46
    #12

    Kan du inte hitta motivationen att göra det för dig själv (andra har redan nämnt flera fördelar med att gå klart) så försök se det som att du gör det för din dotter. Hon får en mamma som i alla fall gått klart gymnasiet och därmed har mycket bättre ställning på arbetsmarknaden. Sen är risken större att dottern själv kommer hoppa av skolan när hon blir äldre om hon kommer från en familj med sån bakgrund, och jag antar att det inte är vad du vill för henne.

  • Anonym (Statu­s)
    Äldre 25 Aug 21:55
    #13

    En stor nackdel som jag som vuxen och högutbildad kan se är att det framstår som väldigt slappt och eventuellt även karaktärssvagt att inte fullfölja det man företar sig. Om jag skulle anställa och hade två likvärdiga kandidater där den ena gått ut gymnasiet och den andra inte gjort det utan kompletterat senare skulle jag välja den som avslutat på vanligt vis.

  • Anonym (mmm)
    Äldre 25 Aug 21:59
    #14

    Folkhögskola skulle kanske passa dig? Inte lika tufft som komvux där du får klara dig mer själv (många går folkhögskola som just inte trivdes på vanliga gymnasiet och trivs mkt bättre) men ger gymnasiekompetens om du väljer en skola med det du vill läsa. Folkhögskolor kan ju ha ganska skiftande utbildningar så man måste kolla upp varje enskild man tänker sig. 

    Sen tycker jag igen du ska bry dig om eventuella farhågor att det syns i papperen att du inte fullföljde gymnasiet. Ca 30 % gör det inte i nuläget och jag tror det kan bli fler (jobbar på gymnasiet). Det är bättre att i så fall hitta motivationen och plugga någon annanstans senare.

  • Anonym (mmm)
    Äldre 25 Aug 22:01
    #15
    Anonym (Status) skrev 2017-08-25 21:55:24 följande:

    En stor nackdel som jag som vuxen och högutbildad kan se är att det framstår som väldigt slappt och eventuellt även karaktärssvagt att inte fullfölja det man företar sig. Om jag skulle anställa och hade två likvärdiga kandidater där den ena gått ut gymnasiet och den andra inte gjort det utan kompletterat senare skulle jag välja den som avslutat på vanligt vis.


    Och varför? Det är inte alls säkert att den som rasslade igenom gymnasiet direkt är "bättre". Den andra kan ha mognat mkt mer via sin tuffare väg och verkligen funderat många gånger på sina vägval medan många (ursäkta språket) bara kör igenom gymnasiet och väljer ett program som kompisen valde, men utan att ha några tydliga mål varför. 
    Om en arbetsgivare enbart valde sina anställda utefter det kriteriet är det en naiv och "grund" arbetsgivare. 
  • Anonym (Katpr­im)
    Äldre 25 Aug 22:04
    #16
    Anonym (mmm) skrev 2017-08-25 22:01:46 följande:
    Och varför? Det är inte alls säkert att den som rasslade igenom gymnasiet direkt är "bättre". Den andra kan ha mognat mkt mer via sin tuffare väg och verkligen funderat många gånger på sina vägval medan många (ursäkta språket) bara kör igenom gymnasiet och väljer ett program som kompisen valde, men utan att ha några tydliga mål varför. 
    Om en arbetsgivare enbart valde sina anställda utefter det kriteriet är det en naiv och "grund" arbetsgivare. 
    Oavsett hur det är så är det så många uppfattar det. Personen som skrev inlägget är knappast den enda som skulle tänka så. Det är verkligheten, och det är verkligheten man får utgå från - inte hur man tycker det borde vara. 
  • Anonym (Statu­s)
    Äldre 25 Aug 22:06
    #17
    Anonym (mmm) skrev 2017-08-25 22:01:46 följande:

    Och varför? Det är inte alls säkert att den som rasslade igenom gymnasiet direkt är "bättre". Den andra kan ha mognat mkt mer via sin tuffare väg och verkligen funderat många gånger på sina vägval medan många (ursäkta språket) bara kör igenom gymnasiet och väljer ett program som kompisen valde, men utan att ha några tydliga mål varför. 

    Om en arbetsgivare enbart valde sina anställda utefter det kriteriet är det en naiv och "grund" arbetsgivare. 


    Nej, men hen klarar av att hålla många bollar i luften samtidigt och det är något jag värderar högre än mognad genom tuffare vägar. Om TS som har småbarn klarar det är det än mer storartat; när något är riktigt jobbigt och man trots det kämpar vidare och slutför. Sådan är jag och ofta leker lika barn bäst.
  • Anonym (Statu­s)
    Äldre 25 Aug 22:06
    #18
    Anonym (mmm) skrev 2017-08-25 22:01:46 följande:

    Och varför? Det är inte alls säkert att den som rasslade igenom gymnasiet direkt är "bättre". Den andra kan ha mognat mkt mer via sin tuffare väg och verkligen funderat många gånger på sina vägval medan många (ursäkta språket) bara kör igenom gymnasiet och väljer ett program som kompisen valde, men utan att ha några tydliga mål varför. 

    Om en arbetsgivare enbart valde sina anställda utefter det kriteriet är det en naiv och "grund" arbetsgivare. 


    Nej, men hen klarar av att hålla många bollar i luften samtidigt och det är något jag värderar högre än mognad genom tuffare vägar. Om TS som har småbarn klarar det är det än mer storartat; när något är riktigt jobbigt och man trots det kämpar vidare och slutför. Sådan är jag och ofta leker lika barn bäst.
  • Anonym (Skolv­al)
    Äldre 25 Aug 22:22
    #19

    Du missar skolvalet nästa år om du hoppar av skolan.

    Skolvalet är en fejk val där eleverna får rösta på vilket parti som helst och träna på att rösta.

    (Det kan dock vara så att man inte fick på vissa skolor rösta på partier som exempelvis Direktdemokraterna)

Svar på tråden Nackdelar med att hoppa av gymnasiet