• Anonym (vill inte ha jobb)

När börjar arbetsförmedlingen ställa krav?

Jag slutar min föräldraledighet snart och vill vara hemma längre. Har inte varit arbetslös tidigare men slutade på ett projektjobb just när jag blev föräldraledig. Jag är med i en a-kassa så borde få okej arbetslöshetsersättning.

Finns något som hindrar att jag bara är arbetslös i ett par månader och inte söker några jobb? Hur fort börjar de kräva att man söker jobb?

Det finns jobb som jag definitivt skulle få om jag sökte men det är pendling en bit till/från jobb så barnet skulle få långa förskoletider och hon är för liten för det.

Hur fort är första mötet på arbetsförmedlingen där man måste redovisa sökta jobb?

• Svar på tråden När börjar arbetsförmedlingen ställa krav?
  • Carambolan

Du måste redovisa sökta jobb redan från första månaden. Andra åtgärder, som att gå på cv-skrivarkurser eller att behöva sitta på plats hos dem att söka jobb, slipper du under de första månaderna om du bedöms ha goda chanser till arbete.

• Anonym (Po)

Kan pappan hämta på förskola? Och/eller jobba deltid? Eller är du ensamstående?

• Anonym (olika barn)

Beror på.

Nu var detta rätt många år sen men när jag var utan jobb så blev man som högutbildad lämnad helt åt sig själv, min kompis däremot som bara hade gymnasium, hade skadat sin rygg på ett tungt arbete och var deprimerad pinade AF nästan livet ur.

Vi som har investerat mer i utbildning förutsätts väl vilja använda den till nåt antar jag och kanske har vi lite mer egendriv.

Fortfarande tycker jag att min kompis fick rätt skamlig behandling av AF.

• NZZZZ

För att få ersättning måste du vara inskriven på AF och redovisa antal sökta jobb/aktiviteter varje månad. Så, redan första månaden börjar de ställa krav. Inte lätt att få de fjuttiga pengarna från a-kassan som man kanske tror.

Carambolan skrev 2017-08-25 21:39:20 följande:

Du måste redovisa sökta jobb redan från första månaden. Andra åtgärder, som att gå på cv-skrivarkurser eller att behöva sitta på plats hos dem att söka jobb, slipper du under de första månaderna om du bedöms ha goda chanser till arbete.

Om jag säger att jag inte hittat några jobb att söka? För att jag måste ha möjlighet att tex jobba hemifrån pga mitt barn?

Har ett äldre barn med npf också som jag har lite vårdbidrag för som inte kan gå på fritids.
    Anonym (Po) skrev 2017-08-25 21:40:17 följande:

Kan pappan hämta på förskola? Och/eller jobba deltid? Eller är du ensamstående?

Nej han har jobb som är heltid och kan inte gå ner i tid.
    Anonym (olika barn) skrev 2017-08-25 21:46:25 följande:

Beror på.

Nu var detta rätt många år sen men när jag var utan jobb så blev man som högutbildad lämnad helt åt sig själv, min kompis däremot som bara hade gymnasium, hade skadat sin rygg på ett tungt arbete och var deprimerad pinade AF nästan livet ur.

Vi som har investerat mer i utbildning förutsätts väl vilja använda den till nåt antar jag och kanske har vi lite mer egendriv.

Fortfarande tycker jag att min kompis fick rätt skamlig behandling av AF.

Jag är högutbildad. Inte läkare men motsvarande. Det finns många jobb att söka och jag skulle kunna få alla men alla är heltid utan möjlighet till deltid och pendlingstider.

Stackars din kompis :/
    NZZZZ skrev 2017-08-25 21:47:22 följande:

För att få ersättning måste du vara inskriven på AF och redovisa antal sökta jobb/aktiviteter varje månad. Så, redan första månaden börjar de ställa krav. Inte lätt att få de fjuttiga pengarna från a-kassan som man kanske tror.

Ja men om jag säger att jag inte kan söka de jobben pga att jag måste ha möjlighet att jobba hemifrån? Så jag redovisar noll sökta jobb.

Vad gör de då?

Så fjuttig ersättning får jag nog inte. Man får väl 80% av tidigare lönen typ? Så blir ungefär som föräldraersättning?
  • Carambolan
    Anonym (vill inte ha jobb) skrev 2017-08-25 21:49:40 följande:

Om jag säger att jag inte hittat några jobb att söka? För att jag måste ha möjlighet att tex jobba hemifrån pga mitt barn?

Har ett äldre barn med npf också som jag har lite vårdbidrag för som inte kan gå på fritids.Nej han har jobb som är heltid och kan inte gå ner i tid.

De kommer att titta på din utbildning och arbetslivserfarenhet och göra en sökning på hur många jobb det i regel finns att söka för dig. De kan också anvisa dig specifika jobb som du måste söka. Struntar du i det kan du bli avstängd från a-kassan. De flesta med barn hade nog gärna velat kunna arbeta hemifrån, ha flextid och max fem minuters promenad till jobbet men det bryr sig inte arbetsförmedlingen om
  • NZZZZ
    Anonym (vill inte ha jobb) skrev 2017-08-25 21:54:44 följande:

Ja men om jag säger att jag inte kan söka de jobben pga att jag måste ha möjlighet att jobba hemifrån? Så jag redovisar noll sökta jobb.

Vad gör de då?

Så fjuttig ersättning får jag nog inte. Man får väl 80% av tidigare lönen typ? Så blir ungefär som föräldraersättning?

Varför måste du jobba hemifrån?

Jag får ut drygt 13 k, hade 28000 i lön innan. :/
  • NZZZZ
    Carambolan skrev 2017-08-25 21:55:21 följande:

De kommer att titta på din utbildning och arbetslivserfarenhet och göra en sökning på hur många jobb det i regel finns att söka för dig. De kan också anvisa dig specifika jobb som du måste söka. Struntar du i det kan du bli avstängd från a-kassan. De flesta med barn hade nog gärna velat kunna arbeta hemifrån, ha flextid och max fem minuters promenad till jobbet men det bryr sig inte arbetsförmedlingen om

Precis! Ledsen TS men du är inte ensam om de önskemålen. De har rätt att neka dig ersättning. Det du kan göra är att inte lägga stor ansträngning på ansökningar så du inte får komma på intervju (och redovisa dem).
Svar på tråden När börjar arbetsförmedlingen ställa krav?