• Elliot1

    Bli gravid efter missfall

    Hej!

    Fick missfall i fredags, första graviditeten.. Försökt sen januari -17. Känns givetvis riktigt surt men kan inte deppa ihop :(

    Hade du haft två missfall nu alltså? Beklagar verkligen <3

    Just nu är jag rädd att kroppen inte ska komma igång igen på ett tag. Jag hoppas den återhämtar sig snabbt så vi kan bli gravida igen (helst igår...) men man är ju rädd att det inte ska funka nu på ett bra tag..

  • Elliot1
    Erna90 skrev 2017-08-28 21:56:00 följande:

    Beklagar! Verkligen hemsk känsla att få uppleva!

    Ne har "bara" haft ett missfall. Menade att båda graviditeterna tagit sig på 2a försöket. 2a graviditeten kändes nästan för bra för att vara sann när det gick så snabbt och jag hade någon konstig känsla helagiden tror jag. Men man blev ändå chockad när man fick missfall.

    Tycker med att det är svårt att veta hur kroppen ska repa sig. När kommer allt igång liksom!?

    Vi har tänkt att köra på direkt och ska försöka att hålla oss från att testa fram till 1a november (min födelsedag). Skulle vi ha riktig tur och det går sig direkt ska det nog ändå hinnas med att ta tester till kub och så tror jag

    Tar du några ägglossningstester eller annat för att ha lite koll? Eller kör ni på utan att "tänka allt för mkt" så som vi tänkt försöka?


    Jag förstod det nu när jag läste igen. Givetvis tråkigt med "bara" ett missfall ändå. Jag kände också på mig att detta inte skulle gå vägen - ändå blev jag chockad och förkrossad. Blöder du fortfarande?

    Det är sååå svårt att veta hur man ska tänka efteråt. Alltså man funderar och funderar men precis som allt annat så är det ju bara väääänta och se. Jag vet ju inte ens hur länge jag kommer blöda nu. Bara håller tummarna för att det snabbt är över.

    Åh, håller verkligen tummarna för en fantastisk födelsedagspresent för dig!!! :D

    Jag tänker inte ta ÄL-test på en gång. Tycker min kropp brukar vara rätt tydlig med att visa vad sker men nu när jag blev gravid hade jag en app som visade ungefär när jag skulle ha ÄL så la jag ihop 1+1 med appen och kroppens symtom. Då blev jag gravid. Men får se hur det blir nu, kan inte använda appen när jag inte haft någon mens att räkna utifrån. Sen vill jag försöka undvika att vi ska känna oss pressade och jag tror ÄL-test kan ha den effekten..
  • Elliot1
    Erna90 skrev 2017-08-29 20:43:37 följande:

    Ne jag blöder inte längre vilket är skönt. Blödde en vecka ungefär tror jag det va. Sen lite svagt färgade flytningar några dagar med typ.. Hoppas det lugnar sig för dig snart med! Lättare att inte tänka på det så mkt då!

    Sjukt svårt att veta hur man ska tänka. Men verkar ändå som vi tänker lite smålika, att inte snöa in på massa "hjälpmedel till en början. Känns som det kan vara stressande som du skriver. Sen ska man bara lyckas hålla sig från att testa för jag ljuger om jag säger att jag inte tänker otroligt mkt på bebisar och graviditeter!


    Okej, vad skönt! Då är det ju bara köra :) Jag har verkligen grävt ner mig i artiklar om huruvida man ska vänta eller inte. Men alltså det verkar inte finnas någon forskning på att det finns någon risk för ett nytt missfall om man försöker på en gång. Det som kan hända är att man är extra mottaglig och då är det lättare att även ett dåligt ägg fäster. Men då ska man ju ja otur att få ett dåligt ägg just den gången också.. Nu var det ju visserligen inte det vi pratade om men ändå :'D

    Jag hoppas min kropp visar vägen utan tester. Men precis som du säger så försöker man ju lura sig själv lite och säga att man inte ska testa, just nu handlar allt i mitt liv om detta typ! Haha!
  • Elliot1
    Erna90 skrev 2017-08-30 18:17:41 följande:

    Jag har inte sökt allt för mkt på det ändå. Vet att det finns information som säger både det ena och det andra. Hade dock inte sett på det som så att det är större risk att ett dåligt ägg som fäster men så kan det ju säkert vara. Men det hoppas vi slipper uppleva, ett missfall är ett för mkt känner jag! Sen vet jag ju att det är himla vanligt...

    Känner samma, allt i mitt huvud kretsar kring det trots att vi sagt att vi ska försöka fokusera på annat.. Men så svårt när det dyker upp bebis- och gravidbilder här och var!


    Man mår nog egentligen väldigt mycket bättre om man inte läser så mkt. Sen är det ju såklart skillnad på stt läsa i forum (som detta ;) ) och leta vetenskaplig fakta.

    Hur som helst så hoppas jag vi följs åt nu på denna resa. Hur gammal är du och vart bor du om man får fråga? :)
  • Elliot1
    Erna90 skrev 2017-08-30 18:17:41 följande:

    Vet ni om man får någon extra kontroll eller liknande om man haft missfall innan? Eller räknas ett som "normalt" som man inte behandlar nästa graviditet annorlunda?


    Jag tror inte det behandlas annorlunda med tanke på hur vanligt det faktiskt är med missfall. Det är en del av processen att skaffa barn. Även två missfall på rad klassas som normalt. Får man däremot ett tredje missfall på rad (det som benämns som "upprepade missfall") så kan man få hjälp med utredning om vad som är fel.

    Jag ska prata med barnmorska när jag blir gravid igen och förklara min oro. Vissa barnmorskor förstår nog att man är orolig och erbjuder VUL tex. Andra barnmorskor säger säkert att man ska sitta ner i båten och ta det lugnt. Får man ingen förståelse av sin MVC så kan man alltid boka privata ultraljud men då får man ju också betala för dem.
  • Elliot1
    Erna90 skrev 2017-08-31 18:19:54 följande:

    Antar att det är som du skrev att har man haft ett missfall hanteras det inte annorlunda. Är väl bara att hoppas på förstående barnmorska som du också skrev!!

    Följs gärna åt! Här insett att det finns några liknande trådar men de verkade ha en hel del inlägg så va svårt att "komma ikapp" vad gäller inläggen och få koll på alla!

    Jag är 27år och bor i Småland. Detta är försök till ett andra barn då och första försöket blev tyvärr missfall. Hur ser det ut för dig?


    Nej tyvärr med tanke på att det drabbar så många. Läste nånstans i nån artikel typ "förvänta dig knappt ett tröstande leende från din barnmorska, så vanligt är det med missfall". Man ska ju absolut inte förminska känslan av missfall, men för mig har det varit lite av en uppenbarelse att det är så många som går igenom det. Jag blev mest förbanna typ, att jag måste börja om från början. Han som gjorde mitt ultraljud sa typ "ja du har fått missfall men det är bara testa igen hejdå" :'D Då förstår jag typ att det inte är nån idé att bryta ihop. Sen känner alla olika och det är givetvis okej att känna vad som helst!

    Finna många trådar men jag har än så länge fastnat i två olika, där jag skriver med dig och en annan tjej :) Härligt att du har ett barn sen innan! Hur gammal? Jag är 28 år, min kille lika gammal. Vi bor i Stockholm. Han är dock smålänning ;)
  • Elliot1
    Erna90 skrev 2017-09-01 00:00:55 följande:

    En pojk på 1,5 år så det gjorde nog det lättare att hantera missfallet. Men sen vill vi gärna ha hyfsat tätt så då känner man att tiden springer iväg.. Men är väl bara att låta kroppen sköta det där. Jobbigt när man har sånt kontrollbehov som jag!

    Då är vi rätt jämnåriga ju!


    Haha ja men det är ju det som är det absolut värsta. Att inte ha kontroll!! Att bara sitta och vänta och vänta och vänta.... På nåt man inte ens vet vad det är!
  • Elliot1
    Erna90 skrev 2017-09-01 06:56:15 följande:

    Ja, galet jobbigt! Man analyserar ju sönder kroppens signaler helt känner jag! Det värsta är rädslan för att det ska komma blod, vid typ varje toabesök finns den känslan känner jag! (Risk för för mkt info kanske...)


    Äh, detaljerad information är man ju van vid här haha. Alltså huuuuur ska man ens kunna njuta av en ny grav de första veckorna? Panik typ. Men kan inte bara tänka på riskerna heller, får försöka njuta när det väl tar sig :)
  • Elliot1
    Lycklig88 skrev 2017-09-01 12:18:38 följande:

    Fick nyss missfall också. Blöder än och hoppaspå att kroppen kommer igång fort så att vi kan böra försöka igen. Blev gravid på tredje försöket sist och vi hade redan hunnit tänka på namn och allt möjligt. Fick missfall i vecka 11 men fostret hade dött i vecka 6. Men nu får vi hoppas på bättre lycka nästa gång. Läkaren sa att man skulle vänta en mens men vettefan om man ens kan hålla sig utan börjar försöka så fort de lutat blöda.


    Hej. Usch vad tråkigt men du är långt ifrån ensam.. Jag förstod inte riktigt hur vanligt detta är förrän jag var med om det själv.

    Jag var precis hos gyn för att bekräfta att allt såg bra ut då det fanns lite "prickar" på ultraljudsbilderna i samband med missfallet för en vecka sen. Efter undersökningen frågade jag om just det där med att vänta då man läst så mkt olika grejer.

    Han sa att de rekommenderar att man väntar en menscykel för att slemhinnan ska få återhämta sig lite extra samt att det är lättare att datera en ny graviditet. Men jag känner att jag kommer ändå vilja gå på tidigt ultraljud när jag blir gravid igen så om jag skulle "råka" bli det innan nästa mens så kan de väl räkna ut det på nåt sätt. Kommer ju ändå veta när jag har ägglossning så då kan man räkna utefter den.

    Anyway, tråkigt att du var tvungen att joina denna tråd men det kommer gå bra och snart är det bara på't igen.

    Kram!
  • Elliot1
    smulis85 skrev 2017-09-01 19:12:38 följande:

    Hej!

    Alla ni som fått missfall jag beklagar verkligen och sitter i samma situation tyvärr :'( hade dock inte kommit så långt i min graviditet var bara i v4+4 och hade vetat om de 6 dagar men känns förbannat ledsamt i alla fall.

    Det ända positiva med det hela är att jag i alla fall kan bli gravid men hoppas verkligen att det inte tar 1,5år till nästa plus som det gjorde med detta.

    Har inte blödigt klart än så får väll se när ägglossningen kommer så ska vi försöka igen. Tänkte de är skönt att man inte är ensam om detta då de inte talas högt om detta i samhället varken om att de kan ta tid att bli gravid eller att det faktiskt är väldigt vanligt med missfall, vilket är väldigt tråkigt tycker jag.


    Usch vad tråkigt. Det spelar ingen roll hur långt gången man är, det är lika ledsamt ändå! :(

    Här är du iallafall inte ensam, vi är många som är i samma sits. Mitt tips är stt försöka leva vidare på en gång ocj inte gräva ner sig. Det finns inget man kan göra åt det som hänt hur sorgligt det än är. Så fort man landat lite så är det lättare att acceptera även om det känns långt borta när man är mitt uppe i det.

    All lycka till er, håller tummarna för att det går fortare denna gång :)
Svar på tråden Bli gravid efter missfall