• Anonym (L)

Fråga till er med juridisk kunskap!

Allmän fråga bara, ifall man snattar något från en affär men inte åker fast kan man åka fast senare då? Jag menar ifall man blivit med på övervakningskamera kan dom komma hem till en då och gripa en eller krävs det att man blir gripen på plats?

• Svar på tråden Fråga till er med juridisk kunskap!
  • Anonym (anna)

De griper knappast på plats i hemmet när det upptäckts på det sättet. Däremot kan du bli kallad till förhör på stationen. 

• Kjell2
    Anonym (L) skrev 2017-08-26 14:59:57 följande:

Allmän fråga bara, ifall man snattar något från en affär men inte åker fast kan man åka fast senare då? Jag menar ifall man blivit med på övervakningskamera kan dom komma hem till en då och gripa en eller krävs det att man blir gripen på plats?

Ja, begår du ett brott kan du bli gripen senare.
  • Anonym (L)
    Anonym (anna) skrev 2017-08-26 15:24:23 följande:

De griper knappast på plats i hemmet när det upptäckts på det sättet. Däremot kan du bli kallad till förhör på stationen. 

Är ni juridiskt utbildade? Det kan ju gälla andra regler när det är snatteri än om det är andra brott..
  • Anonym (anna)
    Anonym (L) skrev 2017-08-26 16:00:10 följande:
    Är ni juridiskt utbildade? Det kan ju gälla andra regler när det är snatteri än om det är andra brott..
    Jag har läst juridik men är inte jurist. Läs på själv. Snatteri är inget grovt brott. Du lär inte hamna i fängelse för det (även om det är möjligt rent teoretiskt, men det brukar i 99% leda till böter eller villkorlig dom), och då gör inte heller polisen en så stor grej av det att de skulle knacka på din dörr och gripa dig i ditt hem. 
  • Anonym (L)
    Anonym (anna) skrev 2017-08-26 16:04:54 följande:

Jag har läst juridik men är inte jurist. Läs på själv. Snatteri är inget grovt brott. Du lär inte hamna i fängelse för det (även om det är möjligt rent teoretiskt, men det brukar i 99% leda till böter eller villkorlig dom), och då gör inte heller polisen en så stor grej av det att de skulle knacka på din dörr och gripa dig i ditt hem. 

Jag frågade åt en kompis till mig. Hon har suttit i fängelse förut för andra saker, är det större risk för henne då att det leder till fängelse än böter?
  • Anonym (Utredare/polis)

För att det ska ske något i efterhand gäller det ju att man kan få fram dina person/kontaktuppgifter också. Kan man det och du finns på film så ja då kan du bli kallad på misstankeförhör i efterhand. Om du ej hörsammar kallelserna då så kommer du bli efterlyst (låter mer dramatiskt än det är) och kan bli hämtad till förhör.

Anonym (L) skrev 2017-08-26 16:31:01 följande:
    Jag frågade åt en kompis till mig. Hon har suttit i fängelse förut för andra saker, är det större risk för henne då att det leder till fängelse än böter?
    Teoretiskt sätt ja, men kommer inte bli annat än böter om vi pratar enkelt snatteri här och inte annan brottslighet som det kommer väckas åtal för samtidigt.

Men som sagt. Kan id ens fastställas på aktuell person? Annars sker inget alls.
  • Anonym (anna)
    Anonym (L) skrev 2017-08-26 16:31:01 följande:
    För en ostraffad så är risken i princip obefintlig, men för någon som straffats tidigare så blir det såklart ökad risk. Man kan dömmas upp till 6 månaders fängelse för snatteri. Men helt ärligt, det är så ovanligt även bland de som tidigare straffats att jag inte hade oroat mig för det. Och som ovan skriver, det räcker inte med en film, de måste också veta vem personen faktiskt är. Kanske inte så lätt att få fram de uppgifterna enbart utifrån en övervakningsfilm.
  • Anonym (L)
    Anonym (anna) skrev 2017-08-26 16:37:31 följande:

För en ostraffad så är risken i princip obefintlig, men för någon som straffats tidigare så blir det såklart ökad risk. Man kan dömmas upp till 6 månaders fängelse för snatteri. Men helt ärligt, det är så ovanligt även bland de som tidigare straffats att jag inte hade oroat mig för det. Och som ovan skriver, det räcker inte med en film, de måste också veta vem personen faktiskt är. Kanske inte så lätt att få fram de uppgifterna enbart utifrån en övervakningsfilm.

Jag vet att hon är

Hon är ganska känd av polisen . Kan dom inte se och jämföra med bilder från polisens brottsregister annars? Där lagrar dom ju bilder och dna på straffade personer
    Anonym (L) skrev 2017-08-26 17:25:22 följande:
    Jag vet att hon är

Hon är ganska känd av polisen . Kan dom inte se och jämföra med bilder från polisens brottsregister annars? Där lagrar dom ju bilder och dna på straffade personer
    Nej det fungerar inte så.
  • Anonym (L)
    Anonym (Utredare/polis) skrev 2017-08-26 17:43:45 följande:

Nej det fungerar inte så.

Okej då är det ganska positivt för henne då
  • Anonym (M)
    Anonym (L) skrev 2017-08-26 17:45:35 följande:

Om butiken upptäckt snatteriet via övervakningskamera dock, så kommer de med största sannolikhet skriva ut en stillbild på personen och sätta upp i personalrum eller dyl. Så att personalen vet hur personen ser ut och om/när personen kommer in i butiken igen så tar man fast denne då och kallar på väktare.
    Anonym (L) skrev 2017-08-26 17:45:35 följande:
    Ja precis. Det skulle vara om hon är sådan kändis att utredningsgruppen som får ärendet känner igen henne på filmen (om det nu finns film öht och filmen ska vara av så bra kvalité att det går att fastställa id utifrån den och att själva tillgreppet också ska synas på filmen. Sker nästan aldrig att allt det klaffar)! Men det händer ju ibland. Särskilt eftersom vi nu jobbar i lokalpolisområden. Men din "vän" kan nog vara lugn för denna gång.
  • Anonym (Svea)
    Anonym (M) skrev 2017-08-26 17:49:12 följande:
    Om butiken upptäckt snatteriet via övervakningskamera dock, så kommer de med största sannolikhet skriva ut en stillbild på personen och sätta upp i personalrum eller dyl. Så att personalen vet hur personen ser ut och om/när personen kommer in i butiken igen så tar man fast denne då och kallar på väktare.
    Vilket är ett brott i sig. Att butiken själva begår brott är inte lösningen för att få fast snattare/tjuvar.
  • Anonym (M)
    Anonym (Svea) skrev 2017-08-28 15:43:09 följande:

Vilket är ett brott i sig. Att butiken själva begår brott är inte lösningen för att få fast snattare/tjuvar.

Det är inte brott, de får göra så.
Svar på tråden Fråga till er med juridisk kunskap!