• Blomsterbud

Skaffa barn - ungefärlig kostnad per månad

Hej,

Jag och min sambo har pratat om att skaffa barn och att det snart är dags. Vi ska flytta till hus snart och i och med flytten kommer våra månadsutgifter att öka markant. Jag är orolig för hur vi ska få ekonomin att gå ihop under den period som jag/han kommer vara föräldraledig (om vi får barn). I praktiken blir det som att vi lever på en inkomst under den perioden. Om man räknar på att vi är föräldralediga under ett år så är det under ett år som vi kommer behöva leva på en inkomst plus ha större utgifter (blöjor, barnkläder, vagn o.s.v.) under det året än ett vanligt år. 

Hur mycket skulle ni säga att barnet "kostar" under den perioden som ni har varit föräldralediga, d.v.s. spädbarnstiden? Jag vet att det är en konstig fråga men det skulle dämpa min oro över ekonomin om jag skulle ha lite mer info.

• Svar på tråden Skaffa barn - ungefärlig kostnad per månad
  • Anotherone

När barnet väl är fött så kostar det inte så mycket. Ammar man så är det ju i princip bara blöjor. Och sen kläder till bebisen men där lägger man ju ribban själv, hur mycket och hur dyrt man handlar, om man kan tänka sig second hand osv.

Ammar man inte så kostar ersättningen.

Innan barnet kommer ska man införskaffa det viktigaste som bilbarnstol/babyskydd, vagn, säng mm. Men även där sätter man standarden själv. Kanske finns saker att ärva/låna av släkt och vänner? De kostnaderna går också att dela upp under graviditeten så att man inte köper allt samma månad.

Sen är det just inkomsten som ändras. Tar man ut 7 dagar per vecka så räcker dagarna nästan precis ett år. Vill man vara ledig längre får man snåla med dagarna.

• MsM84

Det kan du själv välja till väldigt stor del. vagn, säng, bilstol osv kan du köpa innan barnet föds, och även begagnat. kläder till barnet kan du också köpa billigt begagnat, bebiskläder har ofta knappt hunnits användas så de är i jättefint skick till lågt pris. blöjor och annat förbrukningsmaterial, väljer du att handla till extrapris och för blöjor blir det stor prisskillnad om man använder kuponger. I förbrukning ca en 500-lapp i månaden, när de blir lite större och börjar äta mat blir det väl lite mer, förbrukning och mat kanske en tusenlapp? Det behöver alltså inte kosta massor med ett barn, förutom inkomstbortfallet.

• Anonym (flower)

Tycker det blir dyrare ju äldre dom är, första året är inte så farligt, (behöver ju inte köpa dyraste blöjorna) Vagnen köper man ju oftast innan barnet kommer, köp en bra begagnad. Kläder etc kan man köpa jättebilligt också på secondhand, små bebis kläder slits ju inte heller så oftast är de ju som nya fast betydligt billigare, samma sak med babygym, säng etc kan man ju köpa begagnat, enda man inte ska snåla på är bilstolen.

Ammar du så har du ju gratis mat första månaderna, sen när barnet börjar äta själv, gör egen barnmat, sparar du massor på + att det är både godare och nyttigare.

Förresten brukar släktingar och vänner vara rätt duktiga på att köpa en massa saker till bebisen för att de tycker att det är kul :P

Var student med första barnet och arbetslös med den andra och det gick jättebra. Är glad nu att jag har fast tjänst för nu skenar det iväg mer, de äter mer, vill ha dyrare leksaker, aktiviteter etc. :)

• nnnnnnnn

Detta går ju inte att svara vettigt på!

Vagn = 0 - 30 000 kr.
    Finns fina som skänks bort eller säljs för några hundra. Andra lägger tusentals kronor på nyaste finesserna

Kläder = 0 - 30 000 kr.
    Finns fina som skänks bort, många second hand tar 5 - 10 kr/plagget. Andra köper märkeskläder för 1000 kr per plagg.

Föräldraledighet = ???  VIssa väljer att vara hemma båda utan att ta FP alls. Andra väljer att ta ut 7 dagar/vecka eller andra varianter tex att båda jobbar halvtid och tar FP alla lediga dagar inkl. dubbeldagar. (tex en ajoobar mån-halva ons och tar FP halva ons - sö, den andre jobbar halva ons - fre och tar FP lör + halva ons)
    Vissa får extra pengar från jobbet för att inte förlora så mkt inkomst, andra har inget jobb och får bara några hundre per FP-dag som man måste ta ut för att överleva.

Blöjor = ??? Vissa affärer har lockvaror tex 20 kr/paket om man handlar för en viss summa. Och om barnet in te bajsar mkt så kanske det räcker med 5 blöjor/dygn. Andra måste byta 30 ggr/dygn och betalar 125 kr/paket.

Mat = ??? VIssa helammar hela första året = viss kostnad om mamman behöver äta lite extra, andra ger ersättning från födseln = några hundra varje månad.

Ny bil? Eller behöver man köpa bil? Samma här - allt från 0 kr till hundratusentals kronor.

Nytt boende? Behövs det? 0 - några miljoner i kostnad...

Så summan blir allt från 0 kr till en halv miljon + kostnad för nytt boende och bil....

• Anonym (Mamma)

I början köpte vi:

Vagn 5000 kr

Uppblåsbart skötbord 100 kr

2-3 uppsättningar kläder 500 kr

Sedan varje månad i början:

Ersättning (dyraste sorten) ~ 1000 kr/mån (slipper man om man ammar/köper billigare sort)

Blöjor 3-400 kr/mån (dyraste sort)

Kläder ca 500 kr/mån

Leksaker ca 200 kr/mån (frivilligt, barnet leker lika gärna med hushållsgrejer)

Mellan 6mån-1 år:

Barnstol 150 kr (jättebra inköp!)

Gåstol (helt onödigt!)

Babygunga (helt onödigt, anv en gång!)

Spjälsäng + bäddset på Ikea (~ 1000 kr, bra köp men fanns billigare sorter + begagnade)

Ersättning (dyraste sorten) ~ 1500 kr/mån (onödigt)

Annan barnmat ~ 600 kr/mån (onödigt, man kan göra egen)

Blöjor 3-400 kr/mån

Kläder ca 500 kr/mån

Leksaker ca 200 kr/mån (onödigt)

---

Bilstol behövdes inte då vi inte har bil. Hyrde för 150 kr då det behövdes. Hittills har det behövts 3 ggr och barnet är ett år.

Med första barnet levde vi på 10000/mån totalt två vuxna och ett barn. Fick en vagn i present. Gick bra, inga problem :)

---

Egentligen kostar en baby inget förutom billiga blöjor (~200) och begagnade kläder per månad. Resten av grejerna är tidsbesparare/till för att göra tillvaron enklare bara. Så då väljer man hur mycket man vill lägga i pengar respektive tid och ork :)

• legomum

Det är ju jättesvårt att säga vad ett spädbarn -1 år kostar. Allt beror ju på hur mycket ni kan få av släkt och vänner, vad ni köper begagnat eller nytt (och då förstås i vilka affärer).
    Sedan behövs väldigt lite leksaker men sådant är ju kul att köpa Oskyldig och då blir det dyrt.

Sedan ska man inte se sig blind på att köpa just från Sverige. Vi köpte tex barnvagnen från Holland och tjänade över 5000kr på det. Körde prisjakt på dyrare saker som åkpåsar och senare vinteroveraller, man tjänar på att jämföra priser.

Det var i alla fall sjukt mycket dyrare innan de kom att införskaffa allt än under deras första levnadsår.

• Anonym (Mamma)

Men tipsar om att köpa en vagn för då kan bebisen sova där första 6 mån och man kan gå promenader och har någonstans att lägga bebisen. Samsover man kan den ju ramla ut när man själv inte är där. Med vagn blir man mycket mindre låst.

• Blomsterbud

Vet ni, jag hade inte ens tänkt på att vi kunde köpa de dyraste sakerna innan (när vi har två löner).

Jag är inte så hemma i barnvärlden (har bara två bekanta som har fått barn) men vad jag kan komma på i dyra inköpa är:

Barnvagn
    Spjälsäng
    Bilbarnstol
    baby sitter
    blöjor i massor

Vad är det mer som är en stor utgift?

• Munskölj

Första året är inte dyrt, förutsatt att ni är friska och inte behöver hjälpmedel och mediciner eller att mamman behöver sjukskrivas o pappan vara föräldraledig (det hände oss).

Alla prylar (vagn, säng mm) köpte vi begagnat för ca 5000 kr. Det dyra är den förlorade arbetsinkomsten och den är ni ju fullt medvetna om.

• Munskölj
    Blomsterbud skrev 2017-08-26 19:54:07 följande:

Vet ni, jag hade inte ens tänkt på att vi kunde köpa de dyraste sakerna innan (när vi har två löner).

Jag är inte så hemma i barnvärlden (har bara två bekanta som har fått barn) men vad jag kan komma på i dyra inköpa är:

Barnvagn

Spjälsäng

Bilbarnstol

baby sitter

blöjor i massor

Vad är det mer som är en stor utgift?

Köp inte blöjor i förväg bara. Man kan behöva prova sig fram innan man hittar sin favorit. Jag hade inte köpt babysitter eller spjälsäng i förväg heller. Ni kan få en klängig bebis och då står de oanvända. Bebisen kan sova i barnvagnen den första tiden och då märker ni om den gillar att sova ensam eller om den är en närhetsknarkare.

Det enda ni måste ha är ett babyskydd om ni ska åka bil, blöjor och kläder.

Grejerna blir inte billigare för att ni köper dem innan barnet föds. Ni kan lika gärna lägga undan pengar.
  • Anotherone

Tycker inte heller att just blöjor är något man måste köpa innan. Hämtar ni ut de gratis babyboxar som finns så får ni prover på de största märkena Pampers & Libero. Sen är det fritt fram att testa butikernas egna märken (Ica , Coop, Hemköp, Lidl mfl).

När vi väntade första barnet köpte vi allt nytt, vagn, säng, allt.

Det är kul att göra den grejen en gång, absolut! Men nu med andra barnet som får åka begagnad vagn och har nästan bara kläder som roterar runt i släkten så inser jag ju hur mycket pengar vi la ut i onödan förra gången. Bebiskläder slits ytterst lite, det är först sen när de börjar äta mat som det kan bli fläckar. Och får man vår-eller sommarbarn så behövs nästan inga kläder, blöja och body räcker bra (min bebis föddes nu i maj).

• Anonym (Lite)

Vi har verkligen inte lagt ut mycket. 5 vagnar= 800:-. Resten köpt på loppis, ärvt eller lånat. Babyskydd till bilen runt 800:-. Både ersättning och ammat, lagar egen mat= mycket billigare än burkmat! Köper de billigare märken av blöjor= duger minst lika bra. Bebisen blir inte lyckligare av nya dyra saker, det duger gott med begagnat utom babyskyddet. Babyproffsen är vi inte stadiga kunder på som ni kan förstå!

• 2009

Det kan väl vara en bra idé att i god tid kolla upp vad ni kommer att få i föräldrapenning och fundera över hur mycket pengar ni behöver varje månad, klarar ni er på 3-4 dagar eller måste ni maxa uttaget? Har någon av er ett jobb som ersätter lite, typ 10% av lönen? T ex så ersätter mitt jobb 10% av min lön under de första 180 dagarna av föräldraledigheten och detta ett välkommet tillskott! :)

• sextiotalist

Enkelt svar. Det ni har råd med.
    Barn kostar vad föräldrarna har råd med.

• 2009
    sextiotalist skrev 2017-08-28 09:59:23 följande:

Enkelt svar. Det ni har råd med.
    Barn kostar vad föräldrarna har råd med.

Bra svar! Och köp dessutom inte på er en massa saker som inte behövs, vi har t ex inget skötbord utan en stor madrass på golvet som vi kan flytta runt och göra allt möjligt på förutom att byta blöjor. Vår kille, 4 mån, har dessutom börjat rulla runt så då känns det extra säkert att hålla till på golvet. Vi har inte köpt så mycket saker, vi har en vagn, bärsele, babynest, babysitter och ett babyskydd till bilen. Det har räckt bra för oss än så länge.
Svar på tråden Skaffa barn - ungefärlig kostnad per månad