• Mimmi O

    Sonen på 8 år önskar en telefon. Hur ska man tänka?

    Min son på 8 år har velat ha en egen telefon i 2 år. När de började förskoleklass hade redan 2 barn en egen telefon. Då var svaret givet Nej.

    Nu är det svårare att stå emot. Fler och fler har i klassen och nu åker han skolbuss och går från och till skolbussen själv. Det har han gjort i ett år. ( Genom ett litet skogsparti på 200m) och genom ett område.)

    Han har missat skolbussen ett antal gånger och det tar ett tag innan skolan ringer. Han cyklart till kompisar etc.

    Jag och mannen har nu bestämt att han ska få en telefon men inte sagt något till honom än.

    Vi har böfjat sätta upp regler kring användandet av mobiltelefonen.

    En av reglerna är att han inte ska få ha internet bara via Wifi hemma eller när vi ger honom det.

    Jag har en samsung Galaxy s6 som jag alldeles strax ska byta ut. Skärmen är lite sprucken och batteritiden är kanske inte den bästa.

    Men... ska man tänka nytt? Hur ska man tänka med ny telefon och ett abonnemang utan eget internet. Blir priset billigare då? Det är ju relativt dyrt. Vi tycker absolut inte att han ska ha de nyaste telefonen.

    Går det att köpa typ iphone 5 på telenor?

    Hur tänker ni andra?

  • Svar på tråden Sonen på 8 år önskar en telefon. Hur ska man tänka?
  • Alexi

    Vår dotter fick en mobil när hon fyllde åtta. Det kändes väldigt lagom eftersom hon då börjat lite mer gå hem till kompisar ensam osv.

    Vi kör abonnemang på Halebop, förstår inte varför man inte ska ha internet till dem. I en begränsad mängd förstås. Men vad är problemet att kunna googla lite osv. När vi skaffade den så var Pokemon go också väldigt populärt och då måste man ju ha internet.

    Dottern har en Iphone 5 som var mormors gamla.

  • Vickan I

    Oj alla gör så olika. Vi har också en son på 8 år. Börjat tvåan nu. Har egentligen inte tjatat om telefon men börjar smått röra sig ute själv och vi kände att vi ville kunna nå honom/han oss då. Han fick ta över mormors mobil, en iPhone 4s. Dock i jättefint skick. Har pottabonnemang. Räcker gott då sonen för närvarande inte har den för att spela osv. Ville inte köpa nytt/dyrt då han har en förmåga glömma grejer. Så vi börjar så här och ser hur det går. Sedan får vi byta till bättre telefon/abonnemang när vi märker det behövs.

  • Anonym (Inget konstigt)

    Vår dotter som är nyss fyllda 9 har haft telefon i ett år.

    Vi la till ett telefonnummer på familjeabonnemanget och köpte en telefon till henne, en Samsung galaxy s6.

    Då vi har mycket surf är det inget problem om hon behöver mycket mobildata. Jag (mamma) går igenom hennes telefon tillsammans med henne. Vi håller koll på vad kompisarna skriver till varandra och ser till att hon inte surfa runt hur som helst. Hon har inte misskött något hittills utan det funkar bra. Alla kompisar har sina telefoner och plattor och barnen spelar onlinespel och sms/mms:ar med varandra. "Fröken" i skolan skickar info till eleverna via telefonen (typ "glöm inte att göra sidan 14 i matteboken" eller "ta med regnkläder imorgon". Givetvis har den infon även kommit till oss vårdnadshavare men det hjälper även barnen att lära sig ta ansvar för sin skolgång och leder till bra kommunikation mellan de och skolan.

    I mitt tycke är det helt naturligt att alla ungar har en telefon idag. Dock är det en kompis som fortfarande inte har nån telefon och även om det inte borde hända så glöms denna bort när alla de andra tjejerna sms:ar om lek eller popcornkväll och andra aktiviteter.

  • NELJ

    Min nioåring har en iphone 5 (min gamla) och halebops minsta abonnemang med både telefoni och 1 GB surf i månaden. Han har haft det ett drygt halvår och under den här tiden har han också börjat gå hem själv och då ska han ringa eller messa mig när han går. Det är bra med lite surf tycker jag, ibland är man ju där det inte finns wifi och att då är det praktiskt att han ändå kan skypa eller googla saker.

    Han bor hos mig varannan vecka och jag uppskattar verkligen den extra kontakt vi har sedan han fått telefon, han kan messa om saker som hänt, skicka foton eller skärmdumpar osv. :)

    Jag har hans kod och brukar kolla igenom telefonen då och då för att få lite koll på att han inte är inne på nåt olämpligt, och det vet han att jag gör också. När han är lite större kommer jag så klart att hålla mig borta.

  • Mimmi O
    Alexi skrev 2017-08-27 08:56:26 följande:

    Vår dotter fick en mobil när hon fyllde åtta. Det kändes väldigt lagom eftersom hon då börjat lite mer gå hem till kompisar ensam osv.

    Vi kör abonnemang på Halebop, förstår inte varför man inte ska ha internet till dem. I en begränsad mängd förstås. Men vad är problemet att kunna googla lite osv. När vi skaffade den så var Pokemon go också väldigt populärt och då måste man ju ha internet.

    Dottern har en Iphone 5 som var mormors gamla.


    När det gäller internet så är det inte.pengarna vi bryr oss om. Det handlar om att en 8åring kan glida in på fle sorts sidor när vi inte är närvarande.

    Det handlar inte om attt sätta upp regler om vad man får kolla på/ vilka sidpr man får vara på... utan snarare att ett felklick kan blir olämpligt. Därför har vi valt att enbart internet finns i vår närhet.
  • äsch

    Jag vill bara tipsa om Wifog. Jag har det abonnemanget/kontantkortet, vad man nu vill kalla det, till min son och det har funkat jättebra. Jag har också appen i min mobil, så jag kan gå in och titta och försäkra mig om att han fortfarande kan messa/ringa/surfa. Han använder sig mest av Wifi, och jag har begränsat tillgången till vilka appar som får tillgång till mobildata. Eller, han begränsar det själv när han laddar hem nya saker. Wifog är inget bra abonnemang om man vill ringa eller messa mycket, men till min son funkar det perfekt. Jag har inte lagt en krona på hans mobil på typ ett år eller så. De har olika deals, så man kan lägga upp det lite hur man vill. För övrigt har min son min gamla 5S.

  • Mimmi O

    Tack för svar!

    Vi har pratat om familjeabonnemang hos telenor både jag och mannen har telenor.

    Sedan känns det även bra att de inte fåe ha sina telefoner under skoldagen. Varken under lektionstid eller raster för att slippa hysterin. Vad jag förstår spelar det också väldigt stor roll var någonstanns man bor i landet.

    Här är är det inte så vanligt att alla i klassen har en telefon. Kanske10 barn av 25 i klassen.

  • Mimmi O
    äsch skrev 2017-08-27 09:42:20 följande:

    Jag vill bara tipsa om Wifog. Jag har det abonnemanget/kontantkortet, vad man nu vill kalla det, till min son och det har funkat jättebra. Jag har också appen i min mobil, så jag kan gå in och titta och försäkra mig om att han fortfarande kan messa/ringa/surfa. Han använder sig mest av Wifi, och jag har begränsat tillgången till vilka appar som får tillgång till mobildata. Eller, han begränsar det själv när han laddar hem nya saker. Wifog är inget bra abonnemang om man vill ringa eller messa mycket, men till min son funkar det perfekt. Jag har inte lagt en krona på hans mobil på typ ett år eller så. De har olika deals, så man kan lägga upp det lite hur man vill. För övrigt har min son min gamla 5S.


    Tack för hjälp. ????
  • äsch
    Mimmi O skrev 2017-08-27 09:45:23 följande:
    Tack för hjälp. ????
    Vill man absolut inte att det surfas utan Wifi så är det bara att stänga av tillgången till mobildata och att man måste ange en kod för att sätta igång det. Åtminstone på iPhone.
  • Vickan I
    Mimmi O skrev 2017-08-27 09:44:10 följande:

    Tack för svar!

    Vi har pratat om familjeabonnemang hos telenor både jag och mannen har telenor.

    Sedan känns det även bra att de inte fåe ha sina telefoner under skoldagen. Varken under lektionstid eller raster för att slippa hysterin. Vad jag förstår spelar det också väldigt stor roll var någonstanns man bor i landet.

    Här är är det inte så vanligt att alla i klassen har en telefon. Kanske10 barn av 25 i klassen.


    Samma här. Jättebra tycker vi. Mobiler som kommer med till skolan låses in på "mobilfritids" på morgonen och återfås när barnet går hem. Här har inte ens hälften av barnen mobil i klassen ännu heller. Men blir fler och fler nu gissar jag när de blivit äldre och ute själva.
Svar på tråden Sonen på 8 år önskar en telefon. Hur ska man tänka?