• Shelsie

Hjälp v6. Är rädd för att bli nekad vul

Hej! Är gravid i v6 5+5 och har inte direkt några gravid symptom. Har mått illa någon enstaka gång bara å haft molvärk ibland å väldigt lite samt ömma bröst. För ca 4 månader sen fick jag ett missfall. Det kom i v 8 men embryot dog förmodligen i V4-5. När jag fick ett missfall sist så tappade jag gravidsymptomen och fick "mensvärk" som jag då trodde va molvärk. Just nu har jag samma känsla. Att det är "tomt" och att mensen ska komma snart. Har inte skrivit in mig hos någon bm för jag är rädd. Rädd att inte bli tagen på allvar igen och rädd för MF igen. Jag vill ringa och be om ett vul för att bekräfta ifall de är dött eller ej så jag kanske kan ta abortpiller å låta de gå fortare den här gången. Men har tidigare erfarenheter av att bli nekad och att få rådet att ta alvedon å vänta. Orkar knappt jobba då jag bara tänker på ifall jag fått MF eller ej. Vad ska jag göra? Vad ska jag säga för att få hjälp med ett vul? Jag orkar inte gå ovetandes längre..

• Svar på tråden Hjälp v6. Är rädd för att bli nekad vul
  • Meriall

Problemet är att i v6 kommer man inte kunna se på vul om det är missfall eller normal graviditet. Du kommer behöva vänta ca 2 veckor för att man ska kunna säga säkert. Dessutom sker de flesta tidiga missfall i v6 så hade det sett ok ut nu kan det dö imorgon eller i övermorgon.

Be om ett vul i v8 eller så och nekar de så gå privat. Kostar väl 6-700 bara och kan det vara värt för att slippa oron. Men jag fick tidigt vul pga tidigare MA och jag tror de kommer ha förståelse. Säg att du haft MA tidigare och inte vanligt missfall.

• Shelsie

Okej! Tack! Det är just de jag är rädd för MA. Det känns så jäkla oroligt. Imorgon går jag ju in i v7 så då kanske man endå kan se lite ifall de lever ?

• Shelsie

Kan tillägga att jag har barn sen innan, så jag vet ju hur en graviditet "ska" kännas. Även om de är olika såklart så borde man ju känna sig gravid på något vis iaf

• Carambolan

Bara att boka själv och betala hos en gynekolog istället för att gå via mcv

• Meriall

Till mig sade de v8 för att kunna vara säkra. Det är ju inte bra om de tror att det är något som visar sig vara fel... Förstår att du är orolig, jag kände lika efter mitt MA men tänk på att du är jättetidigt gravid. Mensen kan inte uteblivit mer än 10 dagar eller så? Många har inga symptom alls då. Det är vanligt att börja bli illamående etc och få ömma bröst kring v7-8. Du har snarare haft mycket symptom hittills tycker jag.

Grejen är att halten graviditetshormon ökar de första veckorna och ju mer hormon desto mer symptom. I v6 så har halterna inte hunnit bli särskilt höga än så man måste vara väldigt känslig för att känna av det.

Även fast det är svårt, försök att inte tänka på graviditeten och leva som vanligt. Du behöver inte skriva in dig på mvc än eller så. Ring dit om en vecka och säg att du vill göra vul innan du skriver in dig för att du haft MA och det vore jättehemskt att skriva in sig och sedan få MA igen. De förstår nog

• princess77

Jag ringde BM och förklarade min rädsla pga dåliga erfarenheter och jag fick ett ul i slutet av vecka 8. Detta pga att dom skall se fostret och hjärtat ordentligt och om man får missfall hinner det oftast tyvärr hända innan dess.

Ring och prata med dom och lycka till!

• Längtan 77

Hej!

Ååå vad jag känner igen mig! Vi måste bara följas åt!

Jag har tre barn och två bonusbarn.

Försökt ett år att bli gravid med min nye man och lyckats men fått två missfall. Senast i påskas.

Hade även ett missfall innan min yngsta (6 år).

Nu är jag i v 6 (5+0).....och känner inga gravidsymtom alls.

Dock varit förkyld med lite feber och stannat hemma från jobbet.

Ringde mvc och fick ultraljud v 8 inbokat.

Hur ska vi kunna göra så tiden går fortare med mindre oro och tänk?

Hur många barn har du ts sen innan?

Jag är 40 år och vet att risken för missfall är större men hoppas så himla mycket att det sks gå bra denna gång!

• Delilah2001

Jag har gjort det privat, men före 8 fullgångna veckor ville de inte göra något ul. För osäkert.

Svar på tråden Hjälp v6. Är rädd för att bli nekad vul